Stanna i boxen!

Sv: Stanna i boxen!

Fast nu var det just detta moment jag ville lära in. Det är en mycket snäll och lätthanterlig häst, så jag har inga jätteambitioner att lära henne en massa trick. Om jag hade en hund som kunde allt den skulle kunna utom ett enda kommando, så skulle jag nog inte gå en dressyrkurs bara för det enda kommandots skull.

Jag vet hur inlärning går till, det var mer att jag ville ha lite tips för hur jag skulle gå tillväga för att öva in just det här. Och om hon väl kunde stå still, så är ju det mycket enklare än att alltid stänga, ge henne hö eller binda upp henne.

Det jag gjorde då jag tränade min ponny på detta var att ta på honom grimma och grimmsaft, och hade ett litet spö i handen... sedan ställde jag mig utanför boxen... så fort han gick ut så "rasslade" jag i grimmskaftet, backade han inte för det så la jag spöet på bringan, bakacde han fortfarande inte så klappade jag med spöet på bringan... detta uppretade jag några gånger och sedan fattade han vinken... Jag lärde honom också att stå still på ungfär samma vis... tillslut lärde han sig att så fort man "rasslade" lite i grimskaftet så skulle han backa och stå still...

Det är därför du har det lång grimskaftet fastsatt i grimman, lagt över ryggen så du lätt kommer åt det när du är bakom henne = går hon fram så tar du tag i det = stopp back.

Men i övrigt så ligger det bara över ryggen.

Min häst stannade INTE i boxen när hon kom från ridskolan som jag köpte henne ifrån. Nu går hon inte ut även om jag lämnar stallet en liten stund.
Jag gjorde så att jag lät dörren vara öppen, gav kommandot
"stanna", gick undan en bit, när hon klev utanför sa jag "NEJ" med bestämd röst. Backade tillbaka, sa "stanna" osv.
Det tillfälle när hon hade svårt för att stå kvar i början var när jag skulle hämta påsarna med natthö. Dom finns utanför en dörr, som är tvärsöver stallgången från hennes box. Jag gick alltså ca 3 m från henne, men blev skymd bakom dörren precis innan jag kunde ta påsarna.
Nu tränade jag detta bara de kvällar jag hade gott om tid, de andra kvällarna stängde jag dörren. :smirk: Jag kunde alltså få gå fram och tillbaka 10 - 15 gånger innan jag hade hö med mig tillbaka, men det var ju inte förrän hon stod stilla som hon fick sitt hö!

Nu är rutinen så att jag kommer till stallet på kvällen, går in och mockar ut det hon har hunnit bajsa sen insläppet. Hon står mitt i dörren. Sen går jag och hämtar halm, ströar och så hämtar jag hö. Allt med dörren öppen, hon sätter inte hoven utanför.

Jätteskönt att det sitter. Jag förstår precis vad du är ute efter, det är hopplöst med hästar som ska ut så fort det är en springa i dörren.
Däremot accepterar hon inte att dörren är halvstängd, den ska vara helöppen, hon puttar upp den direkt :)

(Ska tillägga att jag har eget stall med bara två hästar, så jag gör precis som jag vill :banana: )

Lycka till med inlärningen!
Lotta

När jag fick min pålle stod jag i ett litet stall med bara han och syrrans häst. Det gick fort att läre honom att stanna i boxen på kommando, även stå lös i stallgången. man får vara konsekvent och vara snabb på att backa tillbaka om hästen tar ett steg fram.

jag har "lärt" mina hästar att stå kvar trots att boxdörren är öppen, genom att så fort dom tar ett steg utanför dörren, säga åt dom att gå back. Och det har funkat jättebra. Men det gäller att ha tålamod och vara konsekvent. De första gångerna så kanske du inte kan lämna boxdörren öppen för att gå och hämta sadeln och tränset utan det räcker med att du bara står en bit ifrån för att se till att hästen står där du vill att den ska stå.

Jag för min del har alltid !!!! min häst uppbunden i boxen om jag skall mocka, borsta eller dyl.
Min häst vet att han ej får gå utanför boxen utan mitt godkännande och gör så inte heller, trots det så binder jag upp honom, för händer det något i närheten/runt om kring oss och han skulle bli rädd så litar jag inte på att han står kvar och jag vill inte ha en panikslagen häst lös i stallet. :crazy:

Men tips på att lära din häst så är det ju lite som andra skrivit konsekvens återigen. Jag som ledare skall kunna placera hans fötter och korrigera omedelbart om han flttar ngn fot ur "min" ursprungliga position.

Lycka till !!!

Till att börja med tycker jag du ska börja med att träna och inte försöka sköta samtidigt. Att träna hästen att stanna och stå stilla verkar vara något man kan ha nytta av vid fler tillfällen än i boxen, så det är nog det jag skulle börja med. Alltså ut på promenad och träna stanna, stanna 1 m från havrehink och inte gå fram innan jag gett klarsignal. Att träna så det funkar även om jag står vid sidan 5 m bort.

När det kommandot satt skulle jag tillämpa det i boxen, men fortfarande men inriktning på att träna, inte att samtidigt sköta hästen. Träna - binda hästen och sköta - släppa hästen och träna ett pass till.

Att jag personligen sedan knappast skulle använda det färdiga träningsresultatet till att verkligen sköta hästen eller lämna den med öppen boxdörr (utom möjligen 3 sek vid något enstaka speciellt tillfälle...) är en annan sak, du har ju det som mål för din träning. Men för att uppnå målet är det en grundregel att du INTE låter hästen misslyckas (lyckas!) och smita ut ur boxen eftersom det är mycket lättare att lära en häst att skita i kommandon än att följa dem. Om du börjar sköta i boxen med öppen dörr innan du är 110% säker på att hästen inte kommer att smita har du skapat ett gyllene tillfälle att träna "skit i kommandon"!

Jag har sett en del exempel på hur man inte gör dvs öppnar dörren, borstar, hästen går ut, grälande skötare baxar in hästen i boxen och fortsätter borsta, hästen går ut, skötare grälar ännu mer och baxar in häst, borstar, hästen går ut, skötare slänger borste på hästen och vrålar att HÄSTEN (?!) är en idiot... Skulle ni stanna hos en sur unge som skriker och sprider dålig stämning i hela stallet när ni kunde promenera iväg och plocka upp lite tappade höstrån och snacka lite med grannen på andra sidan som inte går i er hage på dagen?

Lär hästen att stanna kvar när du är utanför boxen. Jag har lärt min unghäst det, jag sade till henne att stanna och klev sedan undan några steg. Gick hon ett steg ut "hoppade" jag fram och sade till henne. Provade det några ggr och sedan gömde jag mig bakom boxdörren för att prova. Hästen klev ut med ett ben och jag sparkade till i boxdörren och då hoppade hästen in. Sedan så har jag inte haft just något problem, ett bra knep kan vara att lära hästen stanna när man drar lite i svansen. Om jag är inne i min hästs box och hon går iväg drar jag i svansen och säger "ptroo" och då stannar hon.

Som lil-sis sa om du börjar med en grimmskaft, lär henne att backa om du skaka det lite. Lär henne att backa med röst. så att du har bromsar färdigt. Sen går i boxen låt grimmskaftet hänga över hästen eller ett arm eller på backen. Som var sagt i ett annat tråd. Så fort hon ta ett steg ställer henne tillbaks vart hon var. I början måste du var alert hela tiden så att hon kommer inte så långt. Detta gå kanske fort. att lära dem så länge du är konsekvent. after att du känner att du kan med grimmskaftet och det är slapp hela tiden eller du ta inte det alls kopplar bort det. Och börjar om igen. Dem är kanske smart visa vet att när grimmskaft är borta så kan du inte får tag på dem. Mina kan jag stanna och baka med bogen, ett bak ben och även svansen.

Jag har tre av fem hästar som jag kan har i ett öppet stall, ute i rid bannan, framför stallet, var som helst som kan står stilla när jag borste, saddlar, vad som helst. Och det är väldigt bekvemt att kunne går ut från en box att hämta nåt och att hästen alltid vänta att får lov att komma ut.

En rolig historia på min häst (som kunne står i boxen). Jag hade inte honom mer en 6 månader och för nån anledning gick jag från boxen och in till huset utan att stänga stall dörren (fråga inte varför... :confused: ). Han stog i in jätte gamel ladugård (för minst 50-60 kor formad som en U) själv med bara ett box i hela ladugård. Andra sidan var använt som en förråd med bland annat massa tegeltak plator. På morgonen så började gå till stallet och när jag började att går förbi alla fönster på lång sidan, hörde jag ett oljud och en krash! Så sprang jag in så fort jag kunne bara att ser honom springa sista meter in i hans box. Han kanske vara ute och tittat runt lite att ser vad som fanns. Han vist att han skulle inte vara ute så (vad jag tror) han fick syn på mig genom fönster fick bråttom tillbaks till boxen trampat sönder tegeltaks plator och jag svär om denna häst kunnat har visslat så skulle han har gjort det. Såg så oskyldigt ut. Sen dess har jag även glömmt att stänga igen (om vis aundra så stängde vi av förråds del av ladugård), men jag aldrig har sett att han har varit ute från boxen. Men det är bara han dem andra skulle jag aldrig lita på att stanna kvar så länge som en kväll.

Du kan ju alltid träna in kommandon i ridhuset eller på annan inhängnad plats... Börja med kommandot "stå kvar" eller "stanna". Ha en longer lina eller liknande. Stanna pållan, ställ dej emot pållen och backa bakåt långsamt... kanske bara ett halvt steg medans du upprepar "stanna" eller "stå kvar" (vilket kommando du vill använda i framtiden...) Om h*n står kvar går du tillbaka å ger massvis av beröm... Ta ett steg längre varje gång... Kanska du kan släppa ut hela longerlinan tillslut.

Du kan oxå lära in "kom", du har hästen i ett lååångt grimskaft eller longerlina. Ställer pållan en bit ifrån dig och säger "kom", om h*n inte kommer tar du ett litet tag i linan eller börjar prassla med en påse eller liknande... kanske bara pilla med linan... H*n blir intresserad å kommer. Ge massor av beröm...

Nu kan du gå på "promenad me din häst "lös".

Flytta nu in detta i boxen å du har en häst som stär stilla...

Lycka till!

Vad är det för korkad regel? Varför får man inte ha hästen på stallgången? Det är ju värdelöst att fixa allt i boxen, särskilt om man ska visitera ben eller sår.

Sätt fast grimskftet som vanligt i grimma och häng det över halsen. Då har du något att grabba tag i om hon tar ett steg framåt, även om hon är lös.

Mvh//LG

Hm, sorry. Såg att någon redan gett ett liknande förslag. Så går det när man är lat och inte orkar läsa hela tråden.

Elektron skrev:
Vad är det för korkad regel? Varför får man inte ha hästen på stallgången? Det är ju värdelöst att fixa allt i boxen, särskilt om man ska visitera ben eller sår.

Man får inte rykta hästen i stallgången. Visitera sår och fixa hovar får man göra.

Min häst är också väldig väluppfostrad när det gäller att inte gå ut ur boxen. Det handlar om att vara konsekvent.

Jag förstår att du vill lära av hästen men detta, det är bra att kunna ha boxdörren öppen när man är inne hos hästen samt när man ska gå ut från boxen för att hämta skydd, borstar osv. Sen är det väl en säkerhetsfråga också: hästen ska inte behöva sticka ut ur boxen så fort den har chansen samt att det är säkrare för en själv att inte behöva ha boxdörren stängd när man sköter hästen i boxen, då kan man lättare ta sig ut om det skulle behövas.

Jag tror det där med ett grimskaft för dörren funkar. Givetvis får du inte lämna hästen utan uppsyn utan måste då hela tiden finnas i närheten.
Men var noga med att om hästen försöker gå ut, och t ex hänger sig mot grimskaftet för att nå ut, så ska du säga Nej och backa tillbaka henne. Bestäm en gräns, t ex frambenen i dörröppningen eller huvudet i dörröppningen. Denna gräns ska sedan gälla, alltid.
Grimskaftet ska i början bara vara en säkerhetsåtgärd så att om det skulle misslyckas kommer hästen ändå inte lös. Var konsekvent med hur långt ut hästen får gå och ta så småningom bort grimskaftet, under korta perioder till att börja med.
Backa alltid tillbaka hästen om hon ens går ett steg för långt ut!

Vi har samma regler i vårat stall.
Inga hästar på stallgången i onödan.
Vid skoning, veterinärvård och klippning är det naturligtvis ok att ställa upp hästen där.
Men för att sköta och sadla endast i mån av plats.
Uppställningsplatsen som förvaring när man mockar är inte ok. Då får man använda hagar, sjukhagar eller mocka med hästen i boxen.

Om det är bra eller inte kan man naturligtvis diskutera.
Jag tycker det är skönt att slippa spring, hästar och grejer i stallgången.
Sen tycker jag naturligtvis att det är lite tråkigt att inte kunna ställa upp min häst vid skötsel samtidigt som jag är tacksam över att slippa andra hästar i gången. :o :cool:

Nu till frågan. ;)
Min häst kan stå i boxen med öppen boxdörr, för det mesta. ;)
Jag har inte tränat honom speciellt utan jag tror det hela bygger på att han är mätt (har mat i boxen), känner sig trygg och har sitt rörelsebehov tillfredställt.
Jag kan inte lämna honom och gå iväg så han inte ser mig, men så länge jag är inom synhåll håller han sig på "rummet".
Han är en riktig ögontjänare. :D :love:
Naturligtvis vet han att han inte får gå ut och det räcker oftast med att jag kommer på honom så går han tillbaka igen de gånger han passerat gränsen.

Under andra omständigher, till exempel i vintras när han stod i sjukhage och motionerades lite eller inget alls var detta stört omöjligt.
Då ville han rymma ut hela tiden och gjorde det också trots att jag hade knutit upp grimskaft. :crazy:
Han betedde sig som jordens mest ouppfostrade häst fast han egentligen inte var det. :o

Nu går han i stor hage (3-4 hk) med många hästkompisar och stora ytor att springa :crazy: och äta :d på.
Han rids i stort sett varje dag och han har alltid grovfoder i boxen.
Då är han också lätthanterlig och "väluppfostrad".

Vad jag vill säga är att jag tror att hästen måste vara nöjd med att vara i boxen för att stanna där.
Om den är det så tror jag det är mycket enklare att lära hästen att stanna kvar.

Jag håller med dig!
Man ska kunna lämna hästen med boxdörren öppen. Det är ren respekt som hästen ska kunna ge.
Men först måste den ju få veta vad som är acceptabelt. Du ska bestämma precis var gränsen går.
Är hästen påväg ut skulle jag göra såhär:
1. Säg Nej, bestämt. Oftast räcker inte det. Då går du vidare till 2.
2. Nej och stampa i backen med foten.
3. Nej, stampa i backen, flaxa med armarna.
4. NEJ, flaxa med armarna och komma farande med en j---la fart.
Oftast flyr hästen in nu. Så fort hästen flyttar undan går du därifrån, inga arga blickar m.m efter.
Slutar hästen på ett steg innan så slutar du såklart där och ger beröm i form av ett "braa" el liknande.

Sedan går du tillbaka till det du höll på med, är hästen påväg ut så börja på steg 1 igen.
På så sätt har hästen alltid ett val, han kan välja att gå in, eller att fortsätta. Men då får han ta konsekvenserna.
Efter nån gång vet hästen vad som väntar efter steg 1.
Min häst lärde sig efter två gånger. Nu står hon snällt i sin box. :)

Lycka till!

//Sanna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar