Stanna eller inte stanna...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hejzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 299

hejzan

Trådstartare
Hjälp mig bestämma mig...
Mitt sto är inseminerat och färdig på seminstationen. Hon kan få gå kvar till 16 dygns-kollen om jag vill. Men, jag vet inte hur jag ska göra. Hur stor risk är det att transportera precis efter inseminationen? Damen blir ganska stressad av att transporteras och trivs med sällskapet på stationen - men trivs även med älsklingsvalacken hemma. När hon är på stationen kan jag ju dessutom inte kolla till henne + att de har ganska mycket mer insekter där än hemma.
Vad göra?
När är det inte bra att stressa upp dem? Är det direkt eller är det efter 20:e dygnet (jag har hört olika...)?:confused:

Sv: Stanna eller inte stanna...?

Jag har mitt sto kvar på stationen tom ultraljud på 16 dygn.
Onödigt att flytta på henne med de risker som ändå är. Hon har dessutom redan varit där i 28 dygn så 16 till spelar ingen större roll.

Efter positivt ultraljud på 45dygn börjar jag promenadrida henne igen.

Man ska inte behandla dem som glas men jag tänker ändå inte riskera fölis i onödan. Ridas och hållas i kondition är bara bra men skippar träningar och liknande.

Jag har oxå kvar mitt sto på station tills 16 dygns kollen..
Förra året så låg jag o åkte fram o tillbaks,det blir ett antal vändor:crazy:
Lyckades inte få henne dräktig så iår testar vi o låta henne stå kvar:idea:

Jag kör mina varmblod mellan station och hem iår. Det är ett evigt körande men jag har bara två mil dit, och vi kör tidiga morgnar så det fungerar bra ändå.

Vissa år har jag valt att stalla upp dom på station istället beroende på olika omständigheter.

Ponnyston som står för hingst naturligt brukar man ju få köra betydligt längre för att få betäckt, och då föredrar jag STARKT att de får stå kvar helst till 40-45 dygn iallfall.

Vi har inte så värst långt till stationen - det tar ca 50 minuter med transport. Men, hon blir ibland lite stressad av transporten (svettas, skakar etc., ibland går det bra).
När är det man inte ska utsätta dem för stress - nu direkt eller mellan 20 och 40 dygn?
Tacksam för fler svar! (tänkte annars hämta henne i dag).

Jag läser i boken Att bli med föl att "stress vid infektioner, smärta, våld eller täta miljöbyten kan ge fosterdöd särskilt mellan dag 20-45"

Jag har samma fundering... Visst, min häst är i grunden tävlingshäst, men kan ändå stressa i släpen. Den förra hästen tog jag hem fort och sen åkte iväg och ultraljudade själv, inga problem och det blev föl ändå :p

Sen kan jag känna, för min del är det 80 spänn om dagen, inte mycket, men då står hon bara inne, av den anledningen tar jag gärna hem henne...

//E

Jag kör fram och tillbaka men har ca 30 min färd till stationen. Det är efter dag 20-45 det är som mest riskabelt, det är då ägget ska fästa.
Det är svårt att råda någon annan, du får känna vad som känns bäst men jag skulle ha föredragit att ha full koll på stoet, insekter kan vara väldigt stressande.

Min privata uppfattning är att man hämtar stona antingen direkt efter brunst eller eft u-ljud vid dygn 16. Att åka därifrån några dagar innan är idioti enligt mig. Då kan man i värsta fall missa nästa ägg om stoet inte tog sig på första brunsten.
Konstigt nog är det de ston som varit hemma och tagit det lugnt som har resorberat, inte de som varit iväg och tränat och tävlat, hos oss.

Mina hämtas efter de ovulerat och är färdigseminerade. Kör dit dem på UL på 16 dygn och åker hem igen direkt (om det tagit sig, annars lämnas stoet kvar). Sedan dit på UL på dygn 45.

tog hem och ultraljudade på hemmaplan.
men hade det varit en stressad häst hade jag nog lämnat den kvar...

Min privata uppfattning är att man hämtar stona antingen direkt efter brunst eller eft u-ljud vid dygn 16. Att åka därifrån några dagar innan är idioti enligt mig. Då kan man i värsta fall missa nästa ägg om stoet inte tog sig på första brunsten.
Konstigt nog är det de ston som varit hemma och tagit det lugnt som har resorberat, inte de som varit iväg och tränat och tävlat, hos oss.

Och precis så har det ju varit för mig. :)

Dels har jag drygt en och en halv timmes resa och dels så går hon precis lika mkt och skrotar på betet hos mig som hos hingsten och då känns det bättre att ha henne kvar. Dessutom har jag nytt jobb och inte fått schema ännu fast jag börjar imorgon. Då känns det tryggare att ha henne på plats :)

Tack för alla svar! Jag har bestämt mig för att hon får stanna på stationen - jag ska åka och titta till henne ngn gång istället (myggspraya, pussa lite...etc.). Det är dyrare för oss att hämta henne och lämna henne än att hon står kvar. Vill heller inte riskera mer än nödvändigt, så det får räcka med nästa transport (om hon förhoppningsvis är dräktig på 16:e dygnet:crazy:). Hon ska ändå bara få skrota på bete hemma (vilket inte är hemma hos mig - så jag har inte full koll på henne hemma heller) så hon kan lika gärna få skrota med en nya kompis där borta istället!

Mina hämtas efter de ovulerat och är färdigseminerade. Kör dit dem på UL på 16 dygn och åker hem igen direkt (om det tagit sig, annars lämnas stoet kvar). Sedan dit på UL på dygn 45.
Så tänkte jag också göra...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 505
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 577
Senast: cassiopeja
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka