Stängsla för både får och hästar

Apollo

Trådstartare
Hur hade ni stängslat för att både får och hästar ska vara i en hage? Inte samtidigt ska de vara i hagen och det gäller vår/sommar om det har någon betydelse.

Hur hade ni stängslat för att både får och hästar ska vara i en hage? Inte samtidigt ska de vara i hagen och det gäller vår/sommar om det har någon betydelse.

Jag vet inte hur bra får är på att komma ut, men några trådar elband som sitter tätt i fårhöjd och ett par trådar till lite glesare på hästhöjd? Min spontana tanke.

Vi har 4 trådar. Tre ganska lågt för fåren (minns inte riktigt, men 20, 45, 70 kanske) och en på ca 120 cm för hästarna. Har blandat aluminiumtråd och järntråd. Skulle inte brytt mig om alu-tråden om jag skulle göra om det idag, utan bara ta järntråd. Och sen rejält med jordning och ett kraftigt aggregat.

Vi har 4 trådar. Tre ganska lågt för fåren (minns inte riktigt, men 20, 45, 70 kanske) och en på ca 120 cm för hästarna. Har blandat aluminiumtråd och järntråd. Skulle inte brytt mig om alu-tråden om jag skulle göra om det idag, utan bara ta järntråd. Och sen rejält med jordning och ett kraftigt aggregat.
Varför inte alu-tråd? Jag tycker den är mycket lättare att hantera, det tar halva tiden att stängsla.

Här har de fårduk och sen på varje stolpe sätter de en sån där lång pinne som man trär el-tråd genom, så tråden kommer en bit från fårduken.

När jag byggde hage i en fårhage satte jag stolparna en bit in från fårduken och hade bara övertråd, men då hade jag en storhäst.

Tack för svar. Hur är slättråden med hästar? Syns den? Hur har ni markerat den om den inte syns?
Mer skador än elrep om olyckan är framme? Ska kolla upp alutråd.

Här har de fårduk och sen på varje stolpe sätter de en sån där lång pinne som man trär el-tråd genom, så tråden kommer en bit från fårduken.

När jag byggde hage i en fårhage satte jag stolparna en bit in från fårduken och hade bara övertråd, men då hade jag en storhäst.

Fårduk? Är det nät alltså? Aldrig hört :)

Fårduk? Är det nät alltså? Aldrig hört :)
Detta är fårduk:
elnat.jpg

Fick lära mig det ordet av mitt ex och hans far, de hade får och kallade det så. Även hört det i andra sammanhang också.

jag har haft får och hästar tillsammans i mina hagar
våra första stängsel hade trådar (blank ståltråd) på 30, 60, 90 och 120 cm höjd. Det funkade bra tills nån klurig fårskalle kom på att man kunde hoppa genom trådarna.
Vi har numera gjort som så att den nedersta av nämnda trådar har flyttats till 20 cm och fått en "jordad kompistråd" på 40 cm.

Efter snart 15 år med häst och får i samma hagar, så sammanfattar jag så här:

Ja, alla hästar (utom nyfödda föl, eller hästar som har rejäla problem med synen) ser/uppfattar eltråd av metall. Jag vet inte varför det finns en myt om att hästar inte skulle se eltråd. Vi har aldrig varit med om att någon häst inte skulle se eltråden. I hagarna har funnits araber, varmblod och kallblod samt någon ponny.

Får behöver stängsel med oerhört mycket ström och många joule, ullen är bra på att isolera. Kraftiga aggregat och bra jordning är ett måste.

Tråden i stängslet ska vara väl spänd, med hjälp av fjädrar. Då syns den bättre, leder ström bättre, och går lättare av om hästarna skulle få för sig att spränga stängslet. Vid de få tillfällen när en häst "frivilligt" gått genom stängslet (samma häst) har den klarat sig utan skador.

Eltråden ska vara av HT-typ, försträckt galvaniserad. Stel och lite bökig att sätta upp, men gör det möjligt att sträcka ordentligt. Den rostar inte heller i första taget. Rostig tråd leder inte ström som den ska.

Fårstängsel ska ha minst 4 trådar för att vara fårsäkra. T.ex. 25, 50, 90 och 120 cm brukar funka för både får och häst. 30 cm för nedersta tråden tycker jag blir för högt, små lamm kan alldeles för lätt komma under.

Lägg mycket tid på att fundera över och planera stängselsträckningen. Sätter man upp mångtrådiga permanenta stängsel, så gäller det att de står på rätt ställe, det är alldeles för besvärligt att flytta dem om de kommit fel.

Dra gärna så mycket som möjligt av stängslet genom skogen, alltså utanför åkern/betesmarken med eventuella diken innanför stängslet, där det är lite eller ingen undervegetation. Då går det fortare och blir lättare att trimma gräset under nedersta tråden. Det måste göras mer än en gång per säsong, inget elaggregat kan "bränna" tillräckligt mycket gräs, för att man ska slippa när nedersta tråden sitter på 25-30 cm höjd.

Ska man få till ett riktigt stabilt stängsel, så ska hörnen göras som "parallellogram". Se bilder och bra anvisningar här: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/faktablad_stangsel-2013-webb.pdf
Följer man dessa anvisningar som en idéskiss för hur man bygger stängsel, så får man bra och hållbara stängsel, med minimalt med underhåll, åtminstone de närmaste 10-15 åren. För minimalt med underhåll gäller trästolpar även som mellanstolpar på raksträckorna, men det räcker med 6 cm. På fast mark använder vi 8 cm stolpar i hörnen och till grindar.

Har man får, så kan man söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel, läs på först, kolla sedan med länsstyrelsen. Man kan få bidrag för stängsel även om man inte får gårdsstöd. Men tyvärr finns det väldigt lite pengar i potterna...

Vi har i dagsläget kring 6 km med 5-trådiga rovdjursavvisande stängsel. Fungerar utmärkt för båda djurslagen.

Varför inte alu-tråd? Jag tycker den är mycket lättare att hantera, det tar halva tiden att stängsla.
Jag tycker att den är för dyr helt enkelt. Visst är den smidig. Men tycker även att den töjer sig ganska mkt. Får gå och spänna rätt ofta. Och så måste man vara försiktig så man inte spänner för hårt, då går den av :p
.
Nu har jag inte testat HT-tråd. Men min dröm är att slippa tänka på fåren i framtiden, och så länge jag bara ska stängsla för hästar, blir det vanlig järntråd.
Mina hästar har aldrig haft problem med att se tråden. Har iof satt plastband på vissa ställen. Men helt övertygad om att det var bortkastad tid.
"Våra" får har varit riktiga rymmare :mad:! Men när jag och sambon fick fixa med riktigt elstängsel blev det mkt bättre. Men vi hade behövt lite fler jordspätt egentligen.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästgårdar kan orsaka ett betydande läckage av kväve och fosfor, och därmed bidra till övergödning. Men tämligen enkla åtgärder på...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka