Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hade ni stängslat för att både får och hästar ska vara i en hage? Inte samtidigt ska de vara i hagen och det gäller vår/sommar om det har någon betydelse.
Vi har 4 trådar. Tre ganska lågt för fåren (minns inte riktigt, men 20, 45, 70 kanske) och en på ca 120 cm för hästarna. Har blandat aluminiumtråd och järntråd. Skulle inte brytt mig om alu-tråden om jag skulle göra om det idag, utan bara ta järntråd. Och sen rejält med jordning och ett kraftigt aggregat.Hur hade ni stängslat för att både får och hästar ska vara i en hage? Inte samtidigt ska de vara i hagen och det gäller vår/sommar om det har någon betydelse.
Varför inte alu-tråd? Jag tycker den är mycket lättare att hantera, det tar halva tiden att stängsla.Vi har 4 trådar. Tre ganska lågt för fåren (minns inte riktigt, men 20, 45, 70 kanske) och en på ca 120 cm för hästarna. Har blandat aluminiumtråd och järntråd. Skulle inte brytt mig om alu-tråden om jag skulle göra om det idag, utan bara ta järntråd. Och sen rejält med jordning och ett kraftigt aggregat.
Här har de fårduk och sen på varje stolpe sätter de en sån där lång pinne som man trär el-tråd genom, så tråden kommer en bit från fårduken.
När jag byggde hage i en fårhage satte jag stolparna en bit in från fårduken och hade bara övertråd, men då hade jag en storhäst.
Detta är fårduk:Fårduk? Är det nät alltså? Aldrig hört
Detta är fårduk:
Fick lära mig det ordet av mitt ex och hans far, de hade får och kallade det så. Även hört det i andra sammanhang också.
Nä, det är inte elnät, det är en duk i metall utan ström i. Det är fårduk. Har för mig de kallade de med el i nått annat, minns dock inte vad.Elnät alltså - fårduksordet finns inte i Värmland iaf
Nä, det är inte elnät, det är en duk i metall utan ström i. Det är fårduk. Har för mig de kallade de med el i nått annat, minns dock inte vad.
Syns visst dåligt på bilden, men så här stänglsade vi när häst och får gick ihop:En duk i metall? På din bild är det iaf ett nät.
Sånt här är fårduk:
Ja, det är fårduk.Helt vanligt fårnät alltså. Den andra bilden du la upp är ett helt vanligt elnät
Ja, det är fårduk.
Jag tycker att den är för dyr helt enkelt. Visst är den smidig. Men tycker även att den töjer sig ganska mkt. Får gå och spänna rätt ofta. Och så måste man vara försiktig så man inte spänner för hårt, då går den av Varför inte alu-tråd? Jag tycker den är mycket lättare att hantera, det tar halva tiden att stängsla.