Stängsla för både får och hästar

Efter snart 15 år med häst och får i samma hagar, så sammanfattar jag så här:

Ja, alla hästar (utom nyfödda föl, eller hästar som har rejäla problem med synen) ser/uppfattar eltråd av metall. Jag vet inte varför det finns en myt om att hästar inte skulle se eltråd. Vi har aldrig varit med om att någon häst inte skulle se eltråden. I hagarna har funnits araber, varmblod och kallblod samt någon ponny.

Får behöver stängsel med oerhört mycket ström och många joule, ullen är bra på att isolera. Kraftiga aggregat och bra jordning är ett måste.

Tråden i stängslet ska vara väl spänd, med hjälp av fjädrar. Då syns den bättre, leder ström bättre, och går lättare av om hästarna skulle få för sig att spränga stängslet. Vid de få tillfällen när en häst "frivilligt" gått genom stängslet (samma häst) har den klarat sig utan skador.

Eltråden ska vara av HT-typ, försträckt galvaniserad. Stel och lite bökig att sätta upp, men gör det möjligt att sträcka ordentligt. Den rostar inte heller i första taget. Rostig tråd leder inte ström som den ska.

Fårstängsel ska ha minst 4 trådar för att vara fårsäkra. T.ex. 25, 50, 90 och 120 cm brukar funka för både får och häst. 30 cm för nedersta tråden tycker jag blir för högt, små lamm kan alldeles för lätt komma under.

Lägg mycket tid på att fundera över och planera stängselsträckningen. Sätter man upp mångtrådiga permanenta stängsel, så gäller det att de står på rätt ställe, det är alldeles för besvärligt att flytta dem om de kommit fel.

Dra gärna så mycket som möjligt av stängslet genom skogen, alltså utanför åkern/betesmarken med eventuella diken innanför stängslet, där det är lite eller ingen undervegetation. Då går det fortare och blir lättare att trimma gräset under nedersta tråden. Det måste göras mer än en gång per säsong, inget elaggregat kan "bränna" tillräckligt mycket gräs, för att man ska slippa när nedersta tråden sitter på 25-30 cm höjd.

Ska man få till ett riktigt stabilt stängsel, så ska hörnen göras som "parallellogram". Se bilder och bra anvisningar här: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/faktablad_stangsel-2013-webb.pdf
Följer man dessa anvisningar som en idéskiss för hur man bygger stängsel, så får man bra och hållbara stängsel, med minimalt med underhåll, åtminstone de närmaste 10-15 åren. För minimalt med underhåll gäller trästolpar även som mellanstolpar på raksträckorna, men det räcker med 6 cm. På fast mark använder vi 8 cm stolpar i hörnen och till grindar.

Har man får, så kan man söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel, läs på först, kolla sedan med länsstyrelsen. Man kan få bidrag för stängsel även om man inte får gårdsstöd. Men tyvärr finns det väldigt lite pengar i potterna...

Vi har i dagsläget kring 6 km med 5-trådiga rovdjursavvisande stängsel. Fungerar utmärkt för båda djurslagen.

Tack detta ska jag ta med mig. Då det inte är vi som betalar stängsel eller behöver stängsla så kan man ju få det bästa.
Det är heller inte våra får, utan vi bidrar bara med hästarna, så där få de säga till om rovdjurstängsel. Detta är i Stockholm så chansen är väl minimal att stöta på något rovdjur.
Det ska betas upp i en hage som först ska röjas från sly och sen vill de vill ha ett bra betestryck med både får och hästar.

Tack detta ska jag ta med mig. Då det inte är vi som betalar stängsel eller behöver stängsla så kan man ju få det bästa.
Det är heller inte våra får, utan vi bidrar bara med hästarna, så där få de säga till om rovdjurstängsel. Detta är i Stockholm så chansen är väl minimal att stöta på något rovdjur.
Det ska betas upp i en hage som först ska röjas från sly och sen vill de vill ha ett bra betestryck med både får och hästar.
I Stockholms län finns två vargrevir, ett norr om stan (Norrtälje, Riala, eventuellt tomt men i höstas beviljades skyddsjakt där...), och ett söder om stan (Södertälje, Sjunda, Mollstaberg). Det finns även en del lodjur, lite här och där.

Jo, så det finns en risk för vargattacker på får. Och ju närmare vargtrakter hagarna finns, desto större nytta med att bygga ett rimligt skyddande stängsel.

I synnerhet som unga vargar vandrar iväg när de vuxit upp, för att försöka hitta en partner och skapa en egen flock. De unga vargarna ger sig ut på väldigt långa vandringar för att hitta en ny bra plats, de kan vandra längs med hela Sverige om det skulle behövas.

I Stockholms län finns två vargrevir, ett norr om stan (Norrtälje, Riala, eventuellt tomt men i höstas beviljades skyddsjakt där...), och ett söder om stan (Södertälje, Sjunda, Mollstaberg). Det finns även en del lodjur, lite här och där.

Jo, så det finns en risk för vargattacker på får. Och ju närmare vargtrakter hagarna finns, desto större nytta med att bygga ett rimligt skyddande stängsel.

I synnerhet som unga vargar vandrar iväg när de vuxit upp, för att försöka hitta en partner och skapa en egen flock. De unga vargarna ger sig ut på väldigt långa vandringar för att hitta en ny bra plats, de kan vandra längs med hela Sverige om det skulle behövas.
Jo det förstår jag men menar att fårägarna får ta ställning själva till vilket stängsel de vill ha.

Jo det förstår jag men menar att fårägarna får ta ställning själva till vilket stängsel de vill ha.
Självklart är det upp till fårägarna att fundera över om man ska söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel eller ej. Vet fårägarna inte om att det finns bidrag att söka, så kan man ju alltid tipsa dem.

Poängen var att risken för rovdjursattacker inte ska negligeras, risken finns i Stockholms län också, även om t.ex. Örebro eller Värmlands län har fler vargrevir och därmed högre risk.

Jag skulle säga att de ser eltråden sämre än elband men inte så att det är ett problem (annat än för prinsessan som inte längre kan taxera och hoppa ur hagen när hon känner för det...)

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästgårdar kan orsaka ett betydande läckage av kväve och fosfor, och därmed bidra till övergödning. Men tämligen enkla åtgärder på...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp