Sv: Stängseltråd
Jag har haft alla tre varianterna.
I mitt förra stall så hade jag vita band (alla tre storlekarna), dock som någon nämt så tar vinden lätt tag i dem och man får spänna dem oftare. Den blir tung av blöt snö/ is.
Men går av lättare.
Galvaniserad järntråd har jag bara haft en säsong (i vinter) och varit nöjd. Hade 2 rader med sådan och den översta med vitt rep.
Har ingen erfarenhet av hur vida den går av eller inte om någon går igenom.
Rep i olika tjocklekar har jag haft och har nu. Hade mest bara haft tunn innan.
Nu till varför jag undrar ang detta och ge mig förslag och tips på vad man kan göra:
Jo, på den anläggningen jag har stall nu så används armeringsjärnsstolpar, trä stolpar i hörn och vid grindhål, sen rep i olika tjocklekar.
MEN nu är det så att varje år så tas detta staket ner och används till sommarhagarna, och sen tillbaka till vinterhagar igen till hösten. Så det blir en väldig påfrestning på tråden och allt annat material.
Jag flyttade dit mina hästar i nov förra året så jag har inte gjort detta än, men detta har varit deras rutin i X antal år ochnu snackar vi XX antal år. Den tråden som finns nu är torr, sträv, brutna koppartrådar mm. Så den leder inte strömmen ordentligt, det finns XX antal knutar på den och den GÅR INTE AV.
Vilket resulterade i att när min ena häst i förra veckan gick igenom tråden för att komma åt gräset emellan hagarna så var han helt "sönderskuren" (eller vad man ska säga) av tråden som då inte gick av.
Nu till saken, gårdsägaren vill inte köpa nytt material utan vill vi ha nytt så får vi köpa själva. Jag har bra mycket staketmaterial som jag kan använda som bara ligger just nu då det redan fanns hagar.
SÅ vad ska man göra?? Ska man kräva nytt material??
Ska man köpa in eller ta av det jag har, det som blir jobbigt är ju om jag flyttar för då ska ju allt ner igen.
Det är tre stall på anläggningen och alla berörs av detta.
Hjälp