Stängseltråd

opus

Trådstartare
Hoppas att tråden hamnade rätt.

Men jag skulle vilja veta lite vad ni tycker om de olika stängseltrådarna / banden?

Band - 12 mm, 20 mm, 40 mm
Tråd - i olika tjocklekar
Stålvajer (eller vad det heter)

Vad anser ni om de olika gällande tex:
- leda ström
- brottstyrkan (när ska de gå av om de ska gå av)
- skaderisken ( vilken som anses vara värst)
- hållbarhet
mm

Berätta era synpunkter, för- och nackdelar. :)

Sv: Stängseltråd

Har provat alla tre.
Efter femton har plasttråden varit borta sedan länge. Det var fult och opålitligt vad gäller strömföring. Läskigt när djur fastnar, det går inte av.

Smalt vitt band till provisoriska avstängningar, funkar bra. Har det på en slangvinda när jag inte använder det. Lätt att sätta upp och ta ner.Skulle inte använda det permanent, se plasttråd ovan. Läskigt när djur fastnar, det går inte av.

Vajer i några år, dyrt, rostar sönder och består då av en massa sylvassa trådfibrer, inte bra alls och används inte längre. Läskigt när djur fastnar, det går inte av.

Vanlig galvaniserad järntråd är jättebra. Håller mycket länge, billigast och leder ALLTID ström. Går av om djur rusar in i stängslet eller så släpper isolatorerna. Lite jobbigt att sätta upp och ta ner.
Alltså kan jag med varm hand rekommendera det sistnämnda, galvad järntråd.

Nackdel med järntråd: syns dåligt. :P
Svår att spänna.

KL
Vi har rep. Leder strömmen finfint men går ju inte av så lätt. :S
Kan fransa sig och bli ''vass'' efter några år. Har den eftersom den syns bättre än järntråden; rådjuren springer hela tiden ner järntråden och då blir strömmen bara knäpp (slutar funk, funkar dåligt) och så klart kan hästarna gå ut där rådjuren dragit ner det.
Än så länge har repet hållt, och vi har inte hittat några spår efter djur som fastnat. Får se till att den är ordentligt spänd.

Kan fransa sig och bli ''vass'' efter några år.
Nog en fråga om kvalité. Våra äldsta elrep har setat uppe i över 18 år och enda förändringen är att dom är lite stelare. Plus tappat lite lyster efter ett par omgångar i tvättmaskinen.

I övrigt instämmer jag med ditt inlägg.

LIA

Det är mycket smaksak och även till viss del en ekonomisk fråga. Jag har två varv med vita 40 mm band som syns bra och ger ett "propert" intryck. Räknar med att dom mest bara är estetiska och inte leder ström speciellt bra så mellan dem löper en vanlig järntråd och i den är det ström. Nackdel med de breda banden är att vinden får bra tag i dem samt att de blir vääääldigt tunga när det är fullt med blötsnö/is som fastnat på dem och de dagarna hänger de och är inte speciellt fina. Vita band blir smutsiga med åren.

Jag har haft alla tre varianterna.

I mitt förra stall så hade jag vita band (alla tre storlekarna), dock som någon nämt så tar vinden lätt tag i dem och man får spänna dem oftare. Den blir tung av blöt snö/ is.
Men går av lättare.

Galvaniserad järntråd har jag bara haft en säsong (i vinter) och varit nöjd. Hade 2 rader med sådan och den översta med vitt rep.
Har ingen erfarenhet av hur vida den går av eller inte om någon går igenom.

Rep i olika tjocklekar har jag haft och har nu. Hade mest bara haft tunn innan.

Nu till varför jag undrar ang detta och ge mig förslag och tips på vad man kan göra:

Jo, på den anläggningen jag har stall nu så används armeringsjärnsstolpar, trä stolpar i hörn och vid grindhål, sen rep i olika tjocklekar.
MEN nu är det så att varje år så tas detta staket ner och används till sommarhagarna, och sen tillbaka till vinterhagar igen till hösten. Så det blir en väldig påfrestning på tråden och allt annat material.
Jag flyttade dit mina hästar i nov förra året så jag har inte gjort detta än, men detta har varit deras rutin i X antal år ochnu snackar vi XX antal år. Den tråden som finns nu är torr, sträv, brutna koppartrådar mm. Så den leder inte strömmen ordentligt, det finns XX antal knutar på den och den GÅR INTE AV.
Vilket resulterade i att när min ena häst i förra veckan gick igenom tråden för att komma åt gräset emellan hagarna så var han helt "sönderskuren" (eller vad man ska säga) av tråden som då inte gick av.
Nu till saken, gårdsägaren vill inte köpa nytt material utan vill vi ha nytt så får vi köpa själva. Jag har bra mycket staketmaterial som jag kan använda som bara ligger just nu då det redan fanns hagar.
SÅ vad ska man göra?? Ska man kräva nytt material??
Ska man köpa in eller ta av det jag har, det som blir jobbigt är ju om jag flyttar för då ska ju allt ner igen.
Det är tre stall på anläggningen och alla berörs av detta.

Hjälp

Senast ändrad:

Ja har testat järntråd, breda band och vanliga elrep.

Elrepen har funkat helt klart sämst både vad det gäller strömföring och hållbarhet.

Brett band funkar bra, men leder i våra hagar inte strömmen riktigt lika bra som järntråden.

Vi har grov järntråd i alla stora hagar, och den leder strömmen otroligt bra. Våra hästar har gått igenom ett par gånger, och då har den lossnat från isolatorerna, men inte gått av. Vi har inte haft några skador pga. detta, men tror det är idé att sätta brytpunkter här och var. Den har hållt sig jättebra också, och tycker inte den är så svår att spänna.

Första frågan är alltså vem som ska stå för stängslingen, om jag förstår dig rätt. Har ni avtal som stipulerar att ni som hyresgäster själva ska stå för dom kostnaderna? Ingår dom däremot i hyran för anläggningen så ska ni givetvis kräva ändamålsenliga stängsel.

På frågan om du ska använda ditt eget material, så är mitt svar: tänk efter! Även det kommer att bli slitet i förtid om det ska flyttas på varje säsong. Kan du få ersättning för det från andra hästägare på anläggningen? Kan ni lösa finansieringen med andelsförfarande? Som du förstår finns det alldeles för många okända faktorer för att man ska kunna ge mer specifika råd.

Vad jag inte förstår är, varför man inte sätter upp ordentliga permanenta stängsel till dom olika hagarna? Totalekonomiskt blir det i det långa loppet ingen större skillnad, men man slipper ju massor av jobb. Plus att stängselkvalitén förmodligen blir högre. Förekommer stripbetning har man enklare stängsel till just detta.

Vilken typ av elstängsel man föredrar är individuellt. Själva kom vi efter mycken tankeverksamhet och marknadskoll fram till att elrep var det minst dåliga! Viktigt är att man väljer rep av hög kvalité både på vad gäller själva repet som dom ingående eltrådarna. Detta eftersom man vill uppnå både lång livslängd och god funktion. Vi har 8 mm (för synbarheten) i övre tråden och 6 mm i den undre, en kombination som visat sig fungera bra.

LIA

Ju tjockare & bredare trådar/rep, desto hållbarare & sega brukar de vara & risken är att hästar kan fastna i dessa om de försöker bryta sig ut, eller råkar sparka till osv.

Det du kan läsa om alla trådar är vilken brottstyrlka de har, de som brukar har bland de minsta brottstyrkan är ca 35 kg.
De håller alltså inte om hästarna vill ut men hästarna riskerar förhoppningsvis inte att fastna i dessa heller utan att de går av.

Jag föredrar inte så tjocka trådar/rep pga just det jag skrivit ovan men även för att det är himla jobbigt att gå & sträcka dessa när det snöar & tyngs ner på vinter, det blir mkt extraarbete, sedan finns ju trådsträckare att köpa till men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Spontant tycker jag att stallägaren erbjuder stängsel & gillar man det inte skaffar man eget, det är inte på alla ställen man får sätta upp eget heller.
Man ska ju självklart få ta ner det när man flyttar oxå enligt mej.

Det finns inget skrivet avtal utan det är stängselmaterial som följer stallet (anläggningen).

Det verkar bara vara mitt stall som bryr sig om att staketet är helt. Så jag är mån om att det ska vara bra stängsel. Men precis som du skriver så sliter det ju även på mitt eget om jag skulle sätta upp det. Nej, någon ersättning från de andra om jag tar dit mitt får jag nog inte räkna med, när de knappt vill köpa till sina hagar. De hänger ju knappt upp trådar som släppt från isolatorerna.

Varför de tas ner är för att han fixar till marken där sen, vet inte riktigt hur.
Sommarbetena varierar från år till år, därav att det ska upp stängsel till dem. Men vinterhagarna skulle ju kunna vara permanenta med bra stängsel.

Jag har pratat lite med de andra, så vi ska försöka få till ett möte i alla fall alla hästägare så får vi se vad som händer. De andra har ju stått här ett tag så de är ju vana. Men ett bra staket är ju a och o om man ska tänka på säkerheten.

Vi har valt breda band av hög kvaliet till våra stängsel. Enligt Agria har de väldigt få skador från sådana stängsel. Inga stängsel är dock ofarliga. Det är lite en smaksak vad man väljer.

Det jag håller med dig om är att kvalitet lönar sig. Det sämsta man kan göra är att köpa billigt skit.

Vi har numera gått över till att stängsla med järntråd. Lätta att hålla spänt (med monterade fjädrar), underhållsfritt och leder ström bra. Vi sätter numera alltid fyra trådar eftersom vi då kan ha alla djurslag i hagarna (får, häst och nöt).
Kostnaden beror på hur bekväm man är, jag är lat och använder gärna Gripple skarvdon för skarvar och avslut. En trådvinda är ett måste när man monterar med den kan man köpa tillsammans med grannar eller i hästklubben.

Rep är billigt men slits med tiden. Leder inte ström så bra.

Band, bra för provisoriska hägn men dyrt och kräver mycket underhåll om man räknar över längre tid.

Vajer är det väl ingen som använder till häst??!

Band, bra för provisoriska hägn men dyrt och kräver mycket underhåll om man räknar över längre tid.

Band av hög kvalitet kräver i stort sett inget underhåll alla och håller länge. Billigt band är värdelöst och billiga isolatorer är ännu värre.

Rep är billigt men slits med tiden. Leder inte ström så bra.
= billiga rep är skräp! Rep av bra kvalité håller länge och leder strömmen bra. Dessa blir också mer ekonomiska på sikt.

LIA

= billiga rep är skräp! Rep av bra kvalité håller länge och leder strömmen bra. Dessa blir också mer ekonomiska på sikt.

LIA

Framförallt så finns det en del riktigt dåliga isolatorer på marknaden som med gör att både band och rep slits av ganska snabbt, särskilt om det blåser.

Sen vet jag inte riktigt hur det är med rep men billiga band töjer sig otroligt mycket. Kvalitetsband töjer sig nästan inte alls.

Det är väl med isolatorer som det övriga materialet, billigt är dåligt. Tror att band är mera utsatta för slitage p g av vindkänsligheten. Vi har inte under 18 års användande haft ett enda trasigt rep p g av slitage i isolatorerna. Repen löper så fint i dom.

En viss töjning blir det, som med vanliga rep, men inget som ställer till problem. Beror kanske delvis på "upptvinning"? Man får eftersträcka kanske en gång/år.

LIA

Personligen tycker jag sämst om elband. Kort hållbarhet, töjs ut av vind och snö, och leder ström ganska dåligt. Och går inte av så lätt. Dessutom är det lite meckigt att få dem släta när man stängslar.

Själv använder jag elrep till vinterhagen samt försommarhagen som de går i nu. Har valt ett elrep av ganska bra kvalitet och så lite motstånd (Ohm?) som möjligt. Är nöjd med hållbarheten, det töjs inte ut så lätt och leder ström hyffsat. Nackdelen är ju att det inte går av så lätt. När pengar och tid finns kommer dessa hagar att bytas ut mot trästaket med en järntråd som avskräckare från klia sig mot:D

I sommarhage är det uteslutande järntråd. Hållbar, töjs ej och leder strömmen bäst. Går av lätt. Funkar bäst om man har en permanent hage som inte ska stängslas om varje år, kan bli lite knölig om den plockas upp och ned flera gånger.

Detta är mina erfarenheter!

Personligen tycker jag sämst om elband. Kort hållbarhet, töjs ut av vind och snö, och leder ström ganska dåligt. Och går inte av så lätt. Dessutom är det lite meckigt att få dem släta när man stängslar.

Du har nog inte provat franska elband i så fall. De håller länge och töjs nästan inte alls. Och köper man riktiga isolatorer blir det slätt och fint. Vi kör band och isolatorer av hög kvalitet och då fungerar det suveränt.

Hur bra strömmen leds beror ju på ledarna i bandet eller repet. Där är egentligen ingen skillnad mellan band och rep.

Läste just svaret i en annan tråd (att galvad järntrdåd går av, men ej vajer)...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 501
Senast: machafuko
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 132
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV