Stängseltråd

Sv: Stängseltråd

Nej, järntråd går inte lätt av. Fråga en kompis vars avelssto fick benet sönderskuret tvärs igenom alla mjukdelar på en station.
Allt beror på situation. Även 8 mm rep går av om förutsättningarna är rätt.

LIA

Nej, järntråd går inte lätt av. Fråga en kompis vars avelssto fick benet sönderskuret tvärs igenom alla mjukdelar på en station.
Allt beror på situation. Även 8 mm rep går av om förutsättningarna är rätt.

LIA

Jag håller med. Järntråd har oftast väldigt hög brottgräns. Sen kan det förvisso fungera bra ändå om man har sträckt med fjädrar osv. Men starkt är det.

Hur tror du att man gör för att undvika skador då? Jag tror mest på skarvar som kan lösas upp vid ev. igenomspringning.

Hur tror du att man gör för att undvika skador då? Jag tror mest på skarvar som kan lösas upp vid ev. igenomspringning.

Det beror på hur man bor och hur man värderar risker. jag vill inte ha stängsel som går sönder om en häst mot förmodan skulle trycka på det. Då har jag kanske en häst på stan eller ännu värre på E22an och det anser jag vara farligare än risken för skador av tråden.

Vi använde ståltråd mycket innan och det fungerar bra. Vi hade fjädrar i ändarna så att tråden fjädrade ut om hästen råkade springa mot. Det gjrde också att tråden alltid var sträckt så risken är då mycket liten att tråden snurrs runt ett ben. Om tråden blir som en ögla runt ett ben så kan det bli hemslka skador.

Men det finns inget stängsel som är 100% riskfritt.

Frågan är vilket scenario man tänker sig.
För min del tror jag att rena genomspringningar dels är mindre farliga, dels att dom är mindre vanliga (beroende på hur man lär sin häst mm).
Det farligaste är om hästen får linan i sling runt ett ben, då det mesta i stängselväg är ödesdigert. En annan riskabel variant är om hästen rullar, sparkar etc och får ett ben under/över en tråd. Det kan gå bra men det kan också gå åt pipan. I dubbel bemärkelse. Hästen kan t o m fastna med man eller svans.

Jag håller med Tomas att stängslet ska tåla åtminstone en rimlig fysisk belastning. Man vill ju hålla hästen i hagen.
Men i första hand ska hästarna läras vad el-stängsel innebär och därför respektera detta som vore det en hög mur. Det här är för mig den i särklass viktigaste ingridiensen för att undvika skador orsakade av stängsel! Den näst viktigaste är att undvika att ge hästen orsak att gå ur hagen.

LIA

Hola,

Jag använder företrädesvis Galvad Järntråd på permanenthagar. Fyra rader med rejält med el så hästarna inte ens tänker tanken att gå igenom. Extra noga med föl och unghästar att de får sig en ordentlig kyss om de går mot staketet, då har man sedan hästar som respekterar det för all tid sedan.

Det är viktigt att det är harmoni i hagen så det inte blir bråk och någon springer igenom av den anledningen. Vidare är jag noga med att det finns tillräckligt med vatten och foder

Får jag en häst på besök eller sätter en tillfällig hage använder jag BRUNA 2 cm band av bättre kvalitet i 3-4 rader. Jag väljer BRUNA eller GRÖNA band av den anledningen att hästar ser dem bättre än tex vitt.
Band som inte används rullar jag upp på sladdvinda.

mvh Eva

KL

Det som jag anser vara det viktigaste är att hagen är tillräckligt stor! I stora hagar har man nästan aldrig problem med att hästar tränger mot staketet. I stora hagar kommer hästarna undan även om det blir bråk tex.

Jag håller med er båda två. Vi har väldigt stora beten och försöker ha bra kräm i staketet. Sommartid är det dock ett sjå att hålla undan gräset från trådarna, vilket gör att strömmen försämras.

Vi har inte hästar som springer genom staketet "för skojs skull", den gången det hände blev min häst skrämd utanför hagen, och ville in till kompisarna.

TomasN: Vilken typ av fjäder menar du? är det en sådan där stor, rund som jag förknippar med båttillbehör? :confused:

Men det finns inget stängsel som är 100% riskfritt.

Delvis knapp.

Men franska elband är väl bland det bästa som finns på marknaden?
Eller finns det annat som är lika bra?

Har haft det i 15 år på ca 22 ha, aldrig någon skada på något djur.

TomasN: Vilken typ av fjäder menar du? är det en sådan där stor, rund som jag förknippar med båttillbehör? :confused:
Det heter sträckfjäder och ser ut så här:
1156571.jpg

Men franska elband är väl bland det bästa som finns på marknaden?
Eller finns det annat som är lika bra?
"Bäst" beror på vilka behov man har! Vi växelbetar med andra djurslag (får) för att slippa putsa så mycket och för att hålla nere parasittrycket. För det ändamålet är fyra järntrådar nödvändigt. Rejäl jordning, bra aggregat och välskött runt stängslet krävs eftersom de lägsta trådarna annars snabbt växer igen.

Jag fick avliva en häst som kickat mot stängslet och därmed fick med sig tråden. Det var tråd ca 2mm tjock som inte gick av. Tråden skar sig igenom halva kotan. :(

Jag hade alltså valt denna tråd för att jag hade hört att breda elband inte gick av om något skulle hända.. men, men...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 501
Senast: machafuko
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 132
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV