Taz

Trådstartare
Hejsan!

Ska göra hagar på vår nyköpta gård och undrar då lite om stämngsel.

Vad kostar inpregnerade trästolpar?

Hur långt ska det vara mellan dom??

Vilken höjd ska dom vara på? (tänkte ha två linor)

Tack för svar :bow:

Sv: Stängsel

Hej!
Stolparna kostar hos granngården 36:- st har jag för mig, då är de 1.80 höga, det bör det minst vara om du inte har väldigt små hästar.
6 meter mellan varje stolpe och hälften vid grind.

Ett bra budgetalternativ är att sätta tex var tredje stolpe i trä (plus hörn och grindar) och resten plaststolp, det stadgar upp en plaststolphage rejält och blir ju klart billigare (om man inte hitttar jättebilliga trästolp). Tror att vi har 6-7 meter mellan stolparna, 7 steg brukar vi stega (jag och min stallägare har måttat in så vi gör lika långa steg =).

Där jag bor finns det ställen där man kan köpa inpregnerade 180 cm stolpar för ca 20 spänn styck.

Ett tips bara, vis av erfarenhet....gör det ordentligt från början, fall inte för genvägar eller tillfälliga lösningar! Det har man igen senare, tro mig! :angel: ;)

Skaraborg.

Ladugårdsinrede har så billiga stolpar och Tokarps Ridshop (sist jag kollade i alla fall).

Hejsan!

Tack för era svar alla :bow:

Jo jag tänkte göra det ordentligt från början det är lika bra :bump:

Viken höjd brukar ni ha dom på?, jag ska ha två linor tänkte jag.

Jag köpte en hel bunt (tror det var 126st) på granngården, då fick man dem för 21kr/st (har jag för mig), tryckimpregnerade, 8-kantiga, 170cm långa, 8cm tjocka.
Jag har slagit ner dem ca 50 cm i marken, övre tråden ca 5 cm från toppen, undre tråden kanske 50 cm från marken (gissar lite), avståndet beror på terräng, om det lutar mycket behöver man sätta dem tätare, hemma hos mig var 4 meter mellan stolparna en bra riktlinje. Man ska nog inte ha mer än 5 meter mellan på plan mark heller!
Jag köpte kraftigare stolpar till grindöppningen, det blev supestabilt. :idea:

Jag köpte flera buntar direkt av Bitus förra året och då kostade 175cm med diameter 7 cm ca 17kr + moms. Sen fick jag stolpar med 8cm diameter för samma pris för 7cm stolparna tog visst slut. Ytterliggare en fördel var att jag fick stolparna levererade.

Man kan köpa stängselmaterial på Nordpost. De billigaste stolparna kostar då 17 kr st inkl. moms. Visserligen är de i storpack om 180 st, men det lär ju behövas en del. Tror att de har hemleverans vilket kan vara ganska trevligt, men är inte helt säker.

Vi brukar ha ca 4-5 m mellan stolparna i våra staket. Höjden är nog en smaksak. Sitter och funderar på hur högt trådarna är i våra staket, men vet ärligt talat inte riktigt. Vi har inte så höga, men inte särskilt rymningsbenägna hästar. Enda gångerna de har rymt ur hagen är när de blivit skrämda och hela staketet varit nerrivet.

För att få samma avstånd mellan trådarna på varje stolpe är det i alla fall en bra idé att ha något att måtta med, t.ex. en hammare. Det ser ju snyggare ut om staketet är jämt och fint. :)

Senast ändrad av en moderator:

De stolparna på Nordpost för 17kr/st inkl moms är bara 150cm och dessutom bara 5 cm i diameter. Jag tycker personligen det är både för klent och för kort. En stolpe bör slås ner rätt långt ner i marken för att stå stabilt.

Tänkte inte på diametern, men jag tror faktiskt att våra stolpar har varit 150 cm och de sitter som berget. Kanske beror på vilken sorts mark man sätter staketet på också?

Måste ju visserligen erkänna att det inte är jag som slår ner staketstolparna eftersom jag inte är tillräckligt stark. Hur långt är det lagom att slå ner dem?

Monochrome skrev:
Tänkte inte på diametern, men jag tror faktiskt att våra stolpar har varit 150 cm och de sitter som berget. Kanske beror på vilken sorts mark man sätter staketet på också?

Måste ju visserligen erkänna att det inte är jag som slår ner staketstolparna eftersom jag inte är tillräckligt stark. Hur långt är det lagom att slå ner dem?
Jag har använt 175cm stolpar och tycker nästan det är för lågt. När vi sågar egna ekstolpar gör vi dem minst 200cm.

Det beror ju på hur högt staket man vill ha. Vi har islandshästar så vi behöver inte så högt egentligen men man vill ju ha möjlighet att ha stora hästar på gården om man skulle vilja. Många vill ju ha staket som är 120cm och att bara ha 30cm i jorden låter väldigt instabilt. fast har man raksträckor så kan man ha rejäla stolpar och stark tråd och då fungerar det med klenare stolpar emellan.

Sen är det också så att ju kraftigare stolpar desto längre från varandra kan de stå. Jag brukar ha minst 5 meter mellan stolparna.

Sen har du rätt att marken har stor betydelse. Vi har en del gammal mossmark och där kan man trycka ner en 3 meters stolpe utan problem och stolpen kan fortfarande kännas instabil.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar