Oavsett vilken höjd du väljer på nätstaket så kan du sätta hönsnät överst. Det ska vara 3-4 dm och luta snett inåt/uppåt. Om hunden hoppar eller klättrar upp så är hönsnätet tillräckligt mjukt för att ge efter för hundens tyngd. Hunden åker ner på insidan igen. En hund kan inte klättra baklänges i ett nät som sitter snett bakåt och som är så pass mjukt att det viker sig neråt. Om du har sett staketen som finns runt framför allt fängelser i USA så ska det se ut på samma sätt, fast det ska ju då inte vara taggtråd överst utan hönsnät som är fastsurrat i det andra lodräta nätet.
Sambon börjar redan knorra om hur det kommer att "se ut". Men det blir nog bra när han slipper jaga efter valpen i trädgården :)

Nu har ju inte jag vinthund men ändå en rymmare.. Men jag hade nog nöjt mig med det höga nätet och avvaktat med lutat hönsnät högst upp. Är ju inte säkert att det kommer behövas.

Svårt att krypa emellan om man sätter fast hönsnätet med buntband ca 2 dm emellan.

Jag har kompisar med dvärgpinscher som har staket 120 cm nät. En hund klättrar och 2 hundar hoppar över. De har satt hönsnät som jag förklarar på den del av staketet som hundarna är intresserade av att ta sig över. Min gamling som nu är 14½ år har hoppat över 120 cm när han var yngre ett antal gånger, mellanhunden nu 6 år har aldrig brytt sig om att hoppa vid staketet. Den yngste nu 13 mån bryr sig än så länge inte om att hoppa mer än när vi ska gå runda, men han är helt klart över 120 cm. Så det behöver inte vara stora hundar.

Jag har en klättrare. Men hundgårdsgaller. Löste det med att luta gallrena inåt då orkar hon inte klättra/får inget bra fäste med bakbenen.

Hoppa gör min ena (52cm i mankhöjd) ur boxarna i hundstallet de är 160 höga!

Du hägnar ju så stort så känns konstigt att hunden ska få för sej att klättra.

Har aldrig haft problem med hundar som hoppar eller klättrar ut men så har vi oxå staket på 2,5m i hundgården men vi har haft en som kom ut då han bet håll i gunnebo staket.

Jag har en klättrare. Men hundgårdsgaller. Löste det med att luta gallrena inåt då orkar hon inte klättra/får inget bra fäste med bakbenen.

Hoppa gör min ena (52cm i mankhöjd) ur boxarna i hundstallet de är 160 höga!

Du hägnar ju så stort så känns konstigt att hunden ska få för sej att klättra.
52 i mkh och hoppar 1.60 det måste vara med liten sats också, inte illa ! Helt otroligt att dom klara såna höjder

Det är inte alls säkert att jag får en hoppare/klättrare, men en katt på vägen är svår att motstå för dom flesta hundar

52 i mkh och hoppar 1.60 det måste vara med liten sats också, inte illa ! Helt otroligt att dom klara såna höjder

Det är inte alls säkert att jag får en hoppare/klättrare, men en katt på vägen är svår att motstå för dom flesta hundar
Varför skulle de bli galna och försöka ta sig ut bara för att de ser en katt? Vi har haft rätt många hundar genom åren och ingen har någonsin jagat efter någon katt.

.....och så finns det grävare. Det kan gå makalöst fort att gräva ett kryphål!!
Hängnar man stort är detta ett problem som är mer svårstävjat om man har en rymmare.

Hoppat för att jaga katt hade inte mina gjort. Men gamlingen hoppade över 120-staketet när ickekompisen (svart labbe eller golden hanar) gick förbi. Då skulle han ge dem en omgång tyckte han. Och hoppade över gjorde han från stillastående. Han är 32 cm i mankhöjd. Vissa hundar/raser hoppar högre än andra.

Här är mur eller kantsten under hela staketet så det går inte att gräva sig ut.

Hängnar man stort är detta ett problem som är mer svårstävjat om man har en rymmare.
Ja, jag har tänkt på grävare också :)

Längs en sida är huset, längs en sida finns en mur, längs en sida stora tallbuskar och stenar i en naturtrappa. Det är en sida ca på 16 meter jag får lägga plattor längs med staketet, förhoppningsvis sätter det stopp för mullvader

Det är mycket att tänka på...

Jag kan kanske lägga in en bild här i tråden när vi är klara :)

Själv har jag en Houdini av klassiska mått. Han föddes förmodligen så. Öppna dörrar även om de var låsta, hoppa/klättra, krypa/gräva var inga problem. Förutom de gånger han faktiskt kom löst var det nog den gången han grävde sig under timmerstugan i hundgården hos nattis o fastnade. Vi fick gräva ganska mycket för att få ut hundkräket.

Vet flertalet salukis som med lätthet tar sig över 2,10m högt staket, utan att ha möjlighet att ta speciellt mycket sats heller. Vill de ut så tar de sig ut.
Ja, det känns lite så, vill dom ut, så kommer dom ut...
Nu har vi köpt stolpar som är 2,5 meter höga, vi kan åtminstone göra det så svårt som möjligt

( troligtvis kommer vi att få en lugn och cool hund som inte ens lämnar tomten utan staket... :) )

Vår tomt kommer att se ut som ett rymningssäkert fängelse till slut... Tur att grannar inte kan opponera sig :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
V
Övr. Hund Vi har precis flyttat till ett hus inne i ett samhälle. Vi tyckte detta var ett jättebra ställe, då vår hund kunde få springa lös på...
2
Svar
25
· Visningar
6 410
Övr. Hund Hur och vad gör man med en hund som fått smak för att rymma? Hunden i fråga är en omplacering och hade väl iofs rymmartendenser redan...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 925
Senast: simpan
·
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka