Vad gäller egentligen?

Sv: Vad gäller egentligen?

Kan lägga till att du bör kolla upp vilka bygglovsregler som gäller innan du ev smäller upp högt staket och plank. Över viss höjd kräver bygglov och ibland även om det är helt täckande plank.

Jag blir ju nyfiken på om du har Chihuahua eller en kaukasisk ovtjarka.

Personligen skulle jag höja staketet och försöka få hund och granne att bli bekanta.
Hur rätt jag än har blir mitt liv bekvämare om grannarna gillar mig.

Ja den kommer ju inte in så, men vi ha sett grävmärken och även sett den lösa hunden gräva utanför vårt staket.. Vet inte vem ägaren är till den hunden..

Lätt löst ju!
Lägg plattor längs med utsidan av ert staket! är ni riktigt jävliga så slår ni ner armeringsjärn under till i marken med! :)

Är en ganska liten schäfer tik :) Träffade på ägarna till den lösa hunden idag under deras promenad.
Sa lite fint att den börjat gräva utanför vårt staket, de tackade hemskt mycket att jag sa till. Och de skulle hålla bättre koll på den :) Att den just kommit till oss kan bero på att vår tik snart ska löpa, och jag sa även att de var välkomna över och låta hundarna träffas nån dag om de ville. Vilket de också var positiva till :)

Den rädda grannen hade tydligen klagat tidigare på folk med lösa hundar på trädgårdar, men när hon insett att man fortsatte ha hunden lös så slutade hon till slut bry sig. Så jag hoppas allt detta tar sluta snart :)

Är tacksam för alla svar jag fått! :)

Grannen påstår att det ska vara minst 2,5 m högt stängsel för att det ska vara lagligt. Jag är inte så insatt i detta, så tycker det är bättre att höra med er som kanske är lite mer erfarna :)

Man behöver inte kunna lokala ordningsstadgan för att förstå hur orimligt detta är. 2,5 meter högt, inser du hur högt det är? Som jämförelse - normal takhöjd inne är 2,2m. Tror grannen att hunden kan flyga??;)

Jag tvivlar på att du ens får tillstånd att sätta upp så högt staket inne i samhälle.

Varje kommun brukar ha sina egna detaljerade regler för staket och plank men generellt brukar det vara bygglovsfritt att sätta upp staket som är upp till 1,20-1,30m Allt över det brukar vara bygglovspliktigt.

Problemet är mycket enkelt, lider er granne av hunden får hon bygga ett staket/plank. Det ska stå på hennes sida tomtgränsen och ni ska yttra er om staketet/plankets utförande. Du har rätt att ha din hund lös inne på tomten så länge den inte stör genom att rymma, skälla timme in och ut osv.

Jag vet att man värnar grannsämjan, det gör jag själv också. Det är därför vi godkände att min hundnervösa granne bygger ett 1,80m-plank men betalar inte en sekin för det. Grannen tycker att hushållets schäfer är lite läskig men säger inte så mycket. Exakt hur läskig förstod vi när de frågade om det var ok med ett plank istället för staket som de ursprungligen pratat om.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 768
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Trådrubriken refererar inte till hantering av en hund, så det är sagt 😉 men lite bakgrundshistoria på mitt problem. Vi har en...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod
  • Sopsortera kattsand?

Hästrelaterat