Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. Vad är det man ska tänka på egentligen? Vilka fällor finns det? Vad kan verka dåligt fast det inte är det? osv.
Några saker som jag funderar över just nu är följande:
- Många hus som vi tittar på har tomträtt. Ryktena går att tomträttsavgälden i Stockholms kommun (kanske även alla kommuner, vad vet jag?) ska höjas drastiskt. Var kan jag ställa frågor om när beslut om nya avgifter kommer att fattas? Är det mark- och exploateringskontoret?
- Fördelar och nackdelar att bo i ett hus där det finns en samfällighet?
- Många (ja i princip alla som jag har sett) besiktningsprotokoll indikerar risk för fukt, "viss mikrobiell påväxt", etc. etc. Vad för risker och anmärkningar ska man definitivt dra öronen åt sig och vilka anmärkningar är normala för ett 50-100 år gammalt hus?
- Om vi flyttar till hus med trädgård så är ett högt staket ett måste på grund av våra hundar. Ponera att det är rabatter mitt i tomtgränsen mellan huset och grannhuset som grannen och den nuvarande ägaren har samplanterat. Eller att det är helt öppet mellan två tomter för att nuvarande ägares barn och grannbarnen ska kunna springa fritt mellan tomterna. Själv skulle jag vilja smälla upp en stor tät häck för att få insynsfritt och garantera att inte någon springer in på tomten. Hur löser man sådant utan att göra sig osams med grannen det första man gör?
Vi har samfällighet och det är jättebra tycker jag. Vi bor på landet så annars hade vi haft egen brunn o eget avlopp. Nu istället har dom 6 husen som är i samfälligheten ett gemensamt och vi betalar in en summa som är rätt låg och då är det obegränsat med vatten och allt sånt sköts. Bara betala och allt sköts, jättesmidigt istället för att behöva hålla koll på brunn o avlopp själva tycker jag.
Vad är det för hus ni kollar på om nästan alla har bakteritillväxt? Inget Av de otroligt många protokoll som funnits på husen vi kollat på har haft det. Visserligen inga 50-100 år gamla hus så kanske det. Det skulle jag inte köpt. Skulle passat mig för källare också. Skulle köpa hus med nästan rent protokoll, känns som huset är välskött då.