AliceZeta

Trådstartare
( Nu postar jag en ny tråd igen
Ni får säga till om ni tröttnar på alla mina trådar) :)

Denna gången gäller det stängsel runt tomten

Vi tänkte använda hagstolpar och stängselnät 1,25 högt
Över nätet tänkte vi ha en hagtråd
Frågan... (eftersom en del hundar är duktiga på att klättra). Är det lagligt/vettigt/ofarligt/brukligt att ha lite ström i tråden högst upp ca 1,50 m. För att hindra eventuella rymmare?

Det får du om inhägnaden är tillräckligt stor.

Utdrag från jordbruksverket.

Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.

Det får du om inhägnaden är tillräckligt stor.

Utdrag från jordbruksverket.

Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.
Inhägnaden vi ska göra är ungefär 250 kvadrat
Då går strömmen bort, men vi kan ju ha en tråd ändå

Tack för era svar

@RedChili kan en stor vinthund hoppa över 1,50?

Det låter högt, men mtp att min Parson Russel lätt kunde hoppa över ett kompostgaller på 90 cm så...

@AliceZeta Ett tips är att ta t ex hönsnät överst och vinkla det så att det lutar in över inhägnaden om du är orolig att hunden ska hoppa över :) Inte så snyggt, men minskar rymningsrisken mer än en vanlig tråd.

@AliceZeta Ett tips är att ta t ex hönsnät överst och vinkla det så att det lutar in över inhägnaden om du är orolig att hunden ska hoppa över :) Inte så snyggt, men minskar rymningsrisken mer än en vanlig tråd.
Ja, vi sa att något som vinklas in borde hindra bättre.
Hur högt behöver stängslet vara om vi gör så?

Ja, vi sa att något som vinklas in borde hindra bättre.
Hur högt behöver stängslet vara om vi gör så?

Om man har en hund som är rymningsbenägen skulle jag nog välja att ha högre än 1,25 för att minska skaderisken om hunden ändå försöker hoppa över. Blir hunden hängandes kan det ge allvarliga skador. Men, det är nog beroende på om det är tänkt att hunden ska vara där ensam eller endast när ni är hemma och har den under uppsikt?
Är det alltid under uppsikt skulle jag nog ha det typ 1,50 högt, annars högre.

Om man har en hund som är rymningsbenägen skulle jag nog välja att ha högre än 1,25 för att minska skaderisken om hunden ändå försöker hoppa över. Blir hunden hängandes kan det ge allvarliga skador. Men, det är nog beroende på om det är tänkt att hunden ska vara där ensam eller endast när ni är hemma och har den under uppsikt?
Är det alltid under uppsikt skulle jag nog ha det typ 1,50 högt, annars högre.
Hundarna ska bara var där när vi är hemma och ha koll på dom. Det är ju skönt att kunna ha öppen dörr på sommaren och att dom kan röra sig fritt.
Det jag är rädd för är att en katt kommer förbi och att hunden sticker efter

Då får det bli minst 1,50 högt och snyggt "överhäng" med hönsnät :)

Tack för svar alla

En sak till,ska du ha ett staket som är över 1.20 (tror jag det är) så ska grannar godkänna det och ev behöver du bygglov till det om det är för att inhägna tomt.

Hittade detta

Du behöver inte bygglov för att med staket, plank eller mur anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från en - och tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Kantsten upp til 0,5 meters höjd kräver inte bygglov. Om uteplatsen anordnas närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Medgivandet bör var skriftligt. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov. En inhägnad bestående av 50% luft eller mer räknas som staket, stängsel, spaljée eller pergola beroende på hur den utformas och kräver inte bygglov.

Som jag ser det, behövs inget bygglov eller medgivande från grannar

Du skulle väl inte göra en uteplats utan inhägna tomten?.
Det står

En inhägnadbestående av 50% luft eller mer räknas som staket, stängsel, spaljée eller pergola beroende på hur den utformas och kräver inte bygglov.

Det borde väl gälla oavsett hur mycket jag hägnar in

Vi har ju hägnat in hagarna utan bygglov eller medgivande, om vi gör en hage på tomten är väl inte värre

Generellt tror jag inte att nätstaket är bygglovspliktigt, eftersom det verkar hänga på hur väl man ser igenom.
Det kan nog skifta mellan kommunerna dock, så det bästa är väl att kolla med TS kommun.
Så här säger t ex Simrishamns kommun:
Riktlinjer för staket, plank och murar i Simrishamns kommun

• Nätstaket är ej bygglovspliktigt.

• Spjälstaket är ej bygglovspliktigt. Genomsiktligt rakt framifrån med en genomsikt på 50 % och en max höjd på 1.20 m. Om spjälor har en tjocklek på över 2 cm krävs 70 % genomsikt.

• Plank och murar kräver bygglov. Staket över 1.20 samt om kraven på 50 % resp. 70 % genomsiktlighet ej uppfylls räknas detta som plank oavsett höjd och blir där med bygglovspliktigt.

• Häckar och vegetation prövas inte i bygglov.

• Grindar får uppföras utan bygglov.

• Murar inklusive stödmurar över 0.50 m kräver bygglov. (Om marken höjs mer än 0.50 m krävs även marklov)

• Max höjd för murar och plank är 1.80 m. (Detta innefattar ej en eventuell överliggare på planket)

http://www.simrishamn.se/upload/stark/bygglov/mur_plank_sikt.pdf

Man behöver inget bygglov om man vill sätta upp ett staket. Det är för plank och murar i detaljplanerat område man behöver bygglov.

"Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov."

"Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus. Byggnadsnämnden i din kommun kan svara på vad som gäller för din fastighet."

Källa: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/

Oavsett vilken höjd du väljer på nätstaket så kan du sätta hönsnät överst. Det ska vara 3-4 dm och luta snett inåt/uppåt. Om hunden hoppar eller klättrar upp så är hönsnätet tillräckligt mjukt för att ge efter för hundens tyngd. Hunden åker ner på insidan igen. En hund kan inte klättra baklänges i ett nät som sitter snett bakåt och som är så pass mjukt att det viker sig neråt. Om du har sett staketen som finns runt framför allt fängelser i USA så ska det se ut på samma sätt, fast det ska ju då inte vara taggtråd överst utan hönsnät som är fastsurrat i det andra lodräta nätet.

Oavsett vilken höjd du väljer på nätstaket så kan du sätta hönsnät överst. Det ska vara 3-4 dm och luta snett inåt/uppåt. Om hunden hoppar eller klättrar upp så är hönsnätet tillräckligt mjukt för att ge efter för hundens tyngd. Hunden åker ner på insidan igen. En hund kan inte klättra baklänges i ett nät som sitter snett bakåt och som är så pass mjukt att det viker sig neråt. Om du har sett staketen som finns runt framför allt fängelser i USA så ska det se ut på samma sätt, fast det ska ju då inte vara taggtråd överst utan hönsnät som är fastsurrat i det andra lodräta nätet.

Däremot kan dom puffa upp hönsnätet vid fästet mellan det och det lodräta nätet och krypa ut därigenom :idea: Men generellt är det relativt rymningssäkert.
Vår gamla tik var en rymmardrottning av rang..

Däremot kan dom puffa upp hönsnätet vid fästet mellan det och det lodräta nätet och krypa ut därigenom :idea: Men generellt är det relativt rymningssäkert.
Vår gamla tik var en rymmardrottning av rang..
Vi har ju inte gjort det enkelt för oss heller. Vi har valt en väldigt lite hund, som älskar att klämma sig mellan saker, hon kan bli väldigt platt om hon vill
Den andra hunden vi ska ha är en stor vinthund, har vi (jag) bestämt.
Så vi måste säkra både högt och lågt

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 594
Senast: IngelaH
·
V
Övr. Hund Vi har precis flyttat till ett hus inne i ett samhälle. Vi tyckte detta var ett jättebra ställe, då vår hund kunde få springa lös på... 2
Svar
25
· Visningar
6 421
Övr. Hund Hur och vad gör man med en hund som fått smak för att rymma? Hunden i fråga är en omplacering och hade väl iofs rymmartendenser redan... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 929
Senast: simpan
·
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka