Z
zazzabella
Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit någon hagen innan. Så allt ska göras, köpa in stolpar, tråd mm och sedan sätta upp det till en hage.
Men eftersom vi aldrig har gjort hagar själva innan. Så vill jag gärna ha era stängsel-förslag. Jag vill ju att hagen ska bli så bra som möjligt, men ändå inte allt för dyrt. Så jag vore tacksam om ni skulle vilja svara på mina frågor.
* Hagen kommer att bli ca 2 ha. Det är mycket bete och det är ganska kraftigt, det finns lite träd och det kommer att finnas ett skjul där också. Tror ni att det räcker till två små hästar som sommarbete juni-augusti ev. längre? Vi kommer givetvis att stödutfodra om det behövs.
* Vad för stolpar skulle ni använda er av; trä eller plast?
* Hur höga bör de vara?
* Hur många tror ni att vi behöver?
* Hur långt avstånd mellan stolparna är lämpligt att ha?
* Vad skulle ni välja; tråd/rep/band? Vilken tjocklek?
* Hur många meter tror ni att vi behöver?
* Räcker det att man ha tråd/rep/band på två olika höjder eller är det lämpligast att ha det på tre olika höjder?
* Vilka olika höjder bör man sätta tråden/repen/banden på?
* Vilka isolatorer skulle ni välja?
* Hur många lär det behövas?
* Sist men inte minst, vilket stängselaggregat är lämpligast till en hagen som denna? Det bör vara nätdrivet.
* Jag vet att man bör ha någon form av åskskydd. Men hur funkar det?
* Sen kommer ena långsidan av hagen gå längs med en mindre väg, inte så trafikerad, men behöver man sätta upp sådana där varningsskyltar där?
* Är det något annat vi bör tänka på angånde stängslet?
Nu tror jag att jag har fått med alla frågor. Det märks att vi aldrig ha gjort någon hage själva innan!
Jag vore jätte tacksam om ni vill ta er tid och svara på mina frågor och ge mig lite stängsel-förslag!
Men eftersom vi aldrig har gjort hagar själva innan. Så vill jag gärna ha era stängsel-förslag. Jag vill ju att hagen ska bli så bra som möjligt, men ändå inte allt för dyrt. Så jag vore tacksam om ni skulle vilja svara på mina frågor.
* Hagen kommer att bli ca 2 ha. Det är mycket bete och det är ganska kraftigt, det finns lite träd och det kommer att finnas ett skjul där också. Tror ni att det räcker till två små hästar som sommarbete juni-augusti ev. längre? Vi kommer givetvis att stödutfodra om det behövs.
* Vad för stolpar skulle ni använda er av; trä eller plast?
* Hur höga bör de vara?
* Hur många tror ni att vi behöver?
* Hur långt avstånd mellan stolparna är lämpligt att ha?
* Vad skulle ni välja; tråd/rep/band? Vilken tjocklek?
* Hur många meter tror ni att vi behöver?
* Räcker det att man ha tråd/rep/band på två olika höjder eller är det lämpligast att ha det på tre olika höjder?
* Vilka olika höjder bör man sätta tråden/repen/banden på?
* Vilka isolatorer skulle ni välja?
* Hur många lär det behövas?
* Sist men inte minst, vilket stängselaggregat är lämpligast till en hagen som denna? Det bör vara nätdrivet.
* Jag vet att man bör ha någon form av åskskydd. Men hur funkar det?
* Sen kommer ena långsidan av hagen gå längs med en mindre väg, inte så trafikerad, men behöver man sätta upp sådana där varningsskyltar där?
* Är det något annat vi bör tänka på angånde stängslet?
Nu tror jag att jag har fått med alla frågor. Det märks att vi aldrig ha gjort någon hage själva innan!
Jag vore jätte tacksam om ni vill ta er tid och svara på mina frågor och ge mig lite stängsel-förslag!