Stångbett

R

real_cowgirl

Har skaffat ett stångbett nu till min häst och red med de första gången i går, men det är bara det att där man fäster tränset och curben i bettet trycker lite mot hästens huvud. Bettet passar i övrigt mycket bra. Gör det något att det trycker lite, får det någon dålig effekt på ridningen, eller ska jag böja ut det lite?

Sv: Stångbett

haha, nepp, letade i vilf förtvivlan i min hjärna för att komma på vad han hade sagt om de... men hittade de aldrig...:p men tur att det i alla fall är någon som har lite längre och större minne än mig... ;) :rofl:

"A bit should never, in any situation disturb your horse in any other way than you make it move in the mouth"
"A bit that is to tight against the horses' cheeks effects his teeths in a bad way and you should bend those bits out a little bit"

Jag har minne! Wohoo!

:bow:
jag kanske borde ta med dig till alla mina träningar i stället för att tjata på att kompisarna ska ta med sig filmkamera (som de aldrig kommer ihåg) så slipper jag ha allt i huvudet själv hela tiden, utan bara fråga dig när jag vill ha fram de... ;) :p

Haha aa, som om jag skulle ha tid att lyssna för två:angel: (Jag som knappt kan rida och följa instruktioner samtidigt)

men då kan jag ta och rida både Pride och Allie, jag är väldigt bra på att lyssna för stunden, men kommer typ bara ihåg de en vecka framåt (men om tränar jag på de hemma kommer jag självklart ihåg de längre) så jag kan rida och du komma ihåg ;) har absolut inget emot att ta allie en stund... :angel:

japp, de hoppas jag verkligen, jag måste se till att komma ner till dig nånting! och så får du ta och komma hit och rida skogshäst i skogen också! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 952
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18