stångbett

Djurjouren

Trådstartare
Mitt problembarn har blivit en helt ny häst sen jag började rida honom på ett bett som jag tror kallas fälttävlansbett.
Han går så himla bra på det bettet men det är garanterat inte tillåtet att användas i löp.
Jag vet att man kan söka dispens för vissa bett, var går gränserna för vilka bett det ens är lönt att söka på? Jag vet att vi hade ett bett på en häst en gång för en massa år sen som jag tror kallas liverpoolstång, det funkade väldigt bra på galningar.
Har de annorlunda regler i Danmark?
Jag frågar både vad gäller Monte' och vanligt trav.

Sv: stångbett

Hur ser bettet ut? Kan du visa bild?

I monte får du rida på hävstångsbett med kindkedja, t ex pelhamstång. Tror det var Liverpoolstång det heter som den som vann monteloppet igår på Åby gick med. Det var lite frågetecken om det bettet men det godkändes.

I monte får hävstången får vara max 8 cm. Tror du får mycket svårt att få dispens för hävstångsbett i sulkylopp.

Pelham avskyr han, han blir framtungare än Papa Dee på det bettet.
Jag har passat åtminstone 3 hästar som hade dispans för att tävla i sulkylopp på liverpoolstång så jag vet att förr gick det att få tillstånd i varje fall.
Bild...Nu har jag letat som attan, men finner ingen bild.. Hittade det i en realåda på granngården.

amerikanskt gagg isåfall, fast helt rakt(oledat) och sånt där gummiäpplesmakande mundel.

Du kan ju alltid prova att ansöka om dispans hos STC för att få ha bettet i lopp

Jag tror att det kan vara möjligt att rida monté på ett sådant bett (beror lite på hur lång "hävstången" är) men i sulkylopp tror jag nog att det blir svårare att få det godkänt.
Gillar varken det där bettet eller pessoa men pessoa får man ju rida monté på. Funkar det inte med ett sånt?

Jag avskyr bägge betten men vad fan ska jag göra, hästfan ÄLSKAR det ju. Pessoabett funkar inte alls, liksom alla andra bett. Nånting med detta bett är tydligen magiskt :D

Jag avskyr bägge betten men vad fan ska jag göra, hästfan ÄLSKAR det ju. Pessoabett funkar inte alls, liksom alla andra bett. Nånting med detta bett är tydligen magiskt

Kanske smaken?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 209
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 465
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar