BernT

Trådstartare
Läste på Tidningen ridsports hemsida om blomman stånds, och insåg precis att vi har hur mkt som helst av den i den hage där mina hästar går :eek::eek:
Jag är nästan säker på att det är samma, för allt stämmer.
Gul blomma, runt metern hög, sandig gräsmark.
Jag är skiträdd, tänk om min häst äter upp den och dör.
Vad gör man, enklast måste ju vara att byta hage, för det är verkligen helt gult överallt.

Sv: Stånds

Kolla först så att det verkligen är stånds, de ska grävas upp med rötterna, ev kanske ni kan plöja om omg där de finns? För hästarna äter normalt inte dem men om de blir torkade, tex någon går av så kan de råka äta dem och de kan sprida sig till hövall och då äts de upp av hästar och då dör dem tydligen i princip undantagslöst. Kolla en gång till att det är detta, finns bra bilder här på buke. Tulip lade in bra bilder igår bla finns på första sidan (nyheter) och bläddra ner lite...

Senast ändrad av en moderator:

Ja tyvärr har stånds spridet sig explosionsartat i Sverige, var man än kör här omkring så står det mängder av stånds överallt, senast häromdagen såg jag en hästhage (med hästar i) som var ett enda hav av stånds, ägarna till de kan uppenbarligen inte ha större koll på vad de har i hagen.

Jättebra var att en foderförsäljare i Falsterbo (som även sålde en speciell typ av spade att gräva upp ståndsen med) hade tagit med sig de olika stadierna av plantor i krukor och hade stora dödskalleskyltar så man kan ju hoppas att folk la märke till dem och fler lär sig att känna igen dem.

Vi gjorde en jätterensning här ifjor då vi hade ett misstänkt förgiftningsfall och då för första gången upptäckte ståndsplantor här, alla vi hittade inkl första års bladrosetter grävdes upp för hand, några enstaka har dykt upp i år (alla i vindriktning från där de gamla stod och släppte frö, sprider sig något djävulskt), dock är det inte mkt tröst att vi bara har ett fåtal då hela närområdet är smockfullt med sådana överallt i vägkanter, skogen, ängar mm (observera att här finns bara lerjord, så att de bara skulle förekomma på sandjord är inget som stämmer) så nästa år lär det vara lika fullt hos oss också eftersom de sprider sig så enormt med vinden, tyvärr.

Det skulle verkligen behöva tas ett kraftprov mot dessa medans det fortfarande finns en chans att få väck dem, i england som insett problemet finns ju speciella "patruller" att ringa om man ser stånds på allmäningar eller vägkanter så åker de ut och bekämpar dem. Har hört att stånds skulle vara den vanligaste dödsorsak hos häst i england, även island hade ju jätteproblem för något år sedan kommer ihåg att det stod om det i ridsport att det var många dödsfall pga stånds även där.

men har dom bara tillräckligt att äta så brukar dom inte röra sådant som är giftigt.

Mina hästar har inte alltid tillgång till hö/ensilage på vintern o då går dom o gnager på allt annat som sticker upp.

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 569
Senast: Pettsson
·
Övr. Barn Jag är väldigt blyg som person. Min man ( fd då....;)) sa alltid att jag var socialt handikappad- och ja, det ÄR jag. Jag pratar inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 741
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2