Sv: Standardt

Min väninna talade om en sak för mig. Hon känner 9 stycken hundar som dött av cancer (unga som gamla) inom loppet av 2 år. Alla åt Standart. Så jag har fått någon noja kring fodret :crazy:

Det var ju tragiskt att hundar dött.
Men det lär nog inte ha med fodret att göra.
Har själv Flattar, som är överrepresenterade på cancer-fronten.
Mina fem har ätit det i 10 år, och mängder av bekanta ger det.
Ingen har drabbats här.

Min första Flat dog av cancer. Han åt Triumph större delen av sitt liv (ett bakat vetebaserat foder som är snarlikt Magnussons). På slutet åt han Hill's (majsbaserat).
Är dock tveksam till att fodret skulle lett till hans död.

Känner också ett par som dött i cancer vilka åt färskfoder och BARF.

Handlar nog övervägande om "vanliga" tragiska dödsfall.

Du har förmodligen med all säkerhet rätt. Men det har bara satt sig i hjärnan på mig :o

Jag känner också hundar som dött av cancer som inte ätit Standart såklart. Men många av de man känner har av en slump just ätit det här fodret. Så då undviker jag det och hoppas på det bästa ;)

Jag tillhör väl skaran då som INTE är nöjd :D. Tycker det är ett mindre bra foder även om det är vettigare innehåll än t ex RC, Eukanuba etc. Hundarna i min kennel förändrades drastiskt till det sämre (tappade muskler, blev fula och matta i pälsen etc) och samma sak hände med min hundsjukgymnasts två hundar. Unghunden jag gav Standardt Extra såg iofs ok ut, så det kanske bara är Standardt Vilt som är kasst. Kolhydratnivån är hög så fodret kanske innehåller mest ris?

*Hugger första bästa knapp*

Ang. kalk innehållet var det bara en grej jag läste som en privatperson skrivit. Jag har inte nog mycket kunskap för att bedömma om ett foder har rätt kalkhalt eller inte så då är man lättlurad ;)

Lät väldigt läskigt med Cancer och standardt, är sånt som sätter sig på hjärnan. Vet du om alla var av samma ras eller var de helt olika hundar? Blir lite nojjig för en hund med cancer vill jag inte ha :(

Unghunden jag gav Standardt Extra såg iofs ok ut, så det kanske bara är Standardt Vilt som är kasst. Kolhydratnivån är hög så fodret kanske innehåller mest ris?

Hur menar du att kolhydratnivån är hög?
Är det för att ris står först?
När man läser innehåll i foder, så måste man kolla om det finns fler källor med animaliskt respektive vegetabilisk ursprung.
Standardt har endast en kolhydratkälla, så därför kommer ris före de olika animaliska ingredienserna.

Det är nog få andra foder som innehåller mer än 50% animalier.
Royal ligger t ex på mellan 25-35% animalier.

Vilt är nog det minst "kassa" fodret jag kan tänka mig av alla torrfoder.

Jag tillhör väl skaran då som INTE är nöjd :D. Tycker det är ett mindre bra foder även om det är vettigare innehåll än t ex RC, Eukanuba etc. Hundarna i min kennel förändrades drastiskt till det sämre (tappade muskler, blev fula och matta i pälsen etc) och samma sak hände med min hundsjukgymnasts två hundar. Unghunden jag gav Standardt Extra såg iofs ok ut, så det kanske bara är Standardt Vilt som är kasst. Kolhydratnivån är hög så fodret kanske innehåller mest ris?

Jag har samma erfarenheter som dig. "På pappret" ser fodret jättebra ut och jag har försökt ge det till mina tre hundar.

Tyvärr har det inte fungerat för någon utav dem. En blev jättehård i magen, och en blev väldigt omusklad. Den tredje fungerade bra på fodret till en början men efter ett par månader brakade hennes mage ihop totalt. Hon började bajsa inne på nätterna och kräktes i princip dagligen. Det försvann direkt när vi bytte foder.

Nu har jag fått hem 2 säckar Standardt, en normal och en extra.
Med alla foder jag har provat har jag alltid tagit ett djupt andetag innan jag sticker ner näsan i fodertunnan för att de har en sån äcklig lukt, och då har de inte varit fel på fodret. Men när jag stack ner näsan i standardt påsen blev man ju nästan hungrig, det luktar ju mat! Inte behövde man rusa till ett tvättfat efter att man rört i fodret för att man har fettiga och illaluktande händer heller.

Har börjat vänja in honom på 9 deler vanligt foder och 1 del Standardt och hoppas att de är lagom invänjning. Så just nu ligger vi på 15-16 kulor per dag och det är då inga problem.

Håller med om att det doftar gott.
Beror kanske på att det alltid är så nytillverkat.

Lycka till!

Jag har också precis bytt till Standardt till mina vovvar. Och det funkar toppen! Nackdelen är väl att dem luktar rätt illa ur munnen sen bytet:crazy: Men avföringen är toppen! Ibland skiter dom så lite så man kan tro att det ha varit en liten hund som gjort det:p
Övergången hade jag inga som helst problem med! Efter en månad kunde dom enbart äta Standardt utan att bli dåliga i magarna.
Min ena måste nog ha för känslig mage för han få diarré titt som tätt. Så ha beställt hem en sådan säck så får vi se om det bli bättre =)

Men sen är det ju alltid olika från hund till hund vad som passar dom så att säga. En chansning man tar när man byter foder =)

Tillverkaren till Standart har hjälpt mig massor med min tarmsjuka hund. Tyvärr kan jag inte ge det fodret. Men tillverkaren är helt klart en eldsjäl när det gäller hundar med dålig mage.
Det enda svensktillverkade fodret jag skulle ge till min hund.
Angående att de tappar muskler? Hm det har jag aldrig hört något om, men visst kan det vara en sanning.
Att pälsen blir matt, jag använde alltid Standarts olja och har köpt den som present till mina kompisar när de har till exempel fyllt år. Många av hundarna har fått superfin päls av oljan. Och mycket berömm för pälsen av bekanta. Det tar jag som ett lite kvitto på att oljan är bra.
Alla magar är unika, det finns många hundar som lever hela sitt liv på billigt foder som kan köpas på stormarknader och som har fina extriöer, pälsen skiner etc. Vissa hundar mår toppen på billiga foder, andra hundar klarar det inte.

Vid nästa hund, som SKA vara friskt, är min förhoppning att fodra med ett halvfoder, och kombinera det med hemkokt mat/rester. JAg har kokat hundmat i flera år, och det är inte så svårt om man sätter sig in i det. Jag köpte en foderstat av en kvinna som heter Salander, tror jag faktiskt att hon heter:-) dock inte Lisbet....
Jag tror inte på de där kulorna som ska smältas ner i matstrupen. Det flesta foder som man kan köpa; när man tar i dem så blir man helt oljig, det kan bara inte vara helt bra.

Jag fodrar med standardt och är nöjd. Ger extra (som ju är valpfoder och "småätarmat") till båda hundarna. Den äldre är kräsen med vad han stoppar i sig, men jag kan ha standardt som godis till dem båda. Infasningen gick fint, lite lösa och fisiga, men backade och hade det bara som promenadgodis ett tag och fasade sedan långsamt in igen med bättre resultat. Nu bajsar de små, fasta/hårda högar och mår bra. Valpen har fått extra under nästan hela uppväxten och har alltid varit väldigt fin i muskler, päls och hull.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 498
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 467
Senast: Rebe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka