stämmer det???

Tuvisen

Trådstartare
Vägde maten igår och såg då att 1dl kornkross väger 10g och 1dl betfor(torr) väger 20g.
Nån som vet om det stämmer ? Skulle ha gissat på att det vägde mer så börjar undra om det är min våg det är fel på lr... :p

Tacksam för svar

Sv: stämmer det???

Min erfarenhet är att det varierar från parti till parti. När det gäller kornkrossen beror det även på hur hårt det är krossat, vilket kan variera.

Jag brukar väga större mängder än decilitrar. Brukar ösa upp 10 mått (det fodermått jag brukar använda) i en hink och se vad det väger. Det ger ett lite bättre utslag på vad ett genomsnittsmått kan tänkas innehålla. (jag nollställer vågen med hinken på så att det bara är fodrets vikt som visas)

jag tror det kan stämma, men man behöver ju inte väga maten ;)
jag hade kornkross förut och det väger ju itne mycket så :)

Varför inte väga? Blir ju svårt att omvandla en foderstat i praktiken om man inte vet vad de olika fodermedlem väger.

När jag har vägt betfor så är 5 dl=200g, så jag tror din våg väger fel, men man kan i och för sig fluffa till det mer eller mindre. Obs att t ex en våg som är gjord för att mäta upp till 3 kg inte brukar vara så exakt på värden som 10g. Prova att väga 1 liter istället och se vad du får för vikt.

Jag kollade på en hemsida om betfor, och de verkar ha samma vikt som jag, se
http://www.danisco.com/cms/resources/file/eb6b1f0d97c2f42/betfor_hast.pdf
"Om du mäter upp Betfor i t ex ett litermått bör du veta att 1 hg torr Betfor motsvarar knappt 2,5 dl, och att 300 g torr Betfor har volymen ca 7,5 dl."

svarar alla: Verkar ju som att det kan stämma kanske, men kanske ska prova att väga en större mängd och se, men tror inte att det är fel på min våg (köksvåg) för provade att väga vissa matvaror som skulle väga 100g och som skulle väga 50g och den visade rätt då iaf :)

Neä man behöver inte väga men känner att eftersom jag planerat att öka på betforn och kornet så vill jag veta om jag ger 100g lr 500g...

"Om du mäter upp Betfor i t ex ett litermått bör du veta att 1 hg torr Betfor motsvarar knappt 2,5 dl, och att 300 g torr Betfor har volymen ca 7,5 dl."

Är det jag som är dum?, men är det inte ganska logisk att om 100g är 2.5 dl så borde 300g vara 7,5 dl ?? :o
Tänkte på att de skrivit det på hemsidan..

Är det jag som är dum?, men är det inte ganska logisk att om 100g är 2.5 dl så borde 300g vara 7,5 dl ?? :o
Tänkte på att de skrivit det på hemsidan..

Håller med om att Betfors hemsida är lite övertydlig, att kunna multiplicera med tre är inte så ovanligt :)
Men det stämmer inte med dina mätningar, det är en faktor två fel? Enligt dina mätningar ät 2.5 dl bara 50g. Men det kanske blir rätt på din våg om du mäter lite större mängd än 1 dl.

Neä, jag får väl försöka ta hem och väga lite mer, gäller bara att komma ihåg det! Tog mej typ 3veckor innan jag äntligen kom ihåg att få med mej det hem och väga den här gången :p

Jag har fått fram att 5 dl = 200 g. Har vägt flera gånger, det diffar sällan särskilt mycket.

Neä, jag får väl försöka ta hem och väga lite mer, gäller bara att komma ihåg det! Tog mej typ 3veckor innan jag äntligen kom ihåg att få med mej det hem och väga den här gången :p
Ta med dig vågen till stallet i stället :idea: Då kan du väga många gånger för att kontrollera dig själv. :D

Tog iaf hem och vägde 1 liter 1liter kornkross vägde 400g och 1liter torr betfor vägde ca 300-350 g

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur