rebeckasff

Trådstartare
Jag har hittat mig ett nytt avelssto :angel:
Har ej köpt henne ännu men har lite frågor kring stammen.
Bellini- Krevad- Hertung- Hertigen

Låter dressyr för mig men finns det lite hopp där i också?
Bellini hoppade ju fantastiskt på sitt BP men resten av hingstarna?

Vad tycker ni i övrigt?

Tacksam för lite hjälp på traven:bow:

Sv: Stammen?

Först och främst låter stammen hård!

Krevad och Hertigen var kända för att lämna avkommor med mycket temperament. Har hört att även Bellini gjort det men jag har inte dne erfarenheten själv.

Sen låter den vacker!
Bellini och Krevad lämnade mycket vackra hästar!

Bellini själv tävlades i dressyr men hade även bra hoppsiffror från sitt bruksprov. Hans stam är dubbelbegåvad.

Krevad tävlades inte men hans mamma gick medelsvår hoppning och hon lämnade även hoppförvärvaren Stanford samt flera andra avkommor i medelsvår hoppning.

Gissar att nästa hingst är Hartung?
Han var farfar till ovan nämnda Stanford via sonen Anart som gick svår internationell hoppning.

Hertigen lämnade svårklasshästar i både hoppning och dressyr. Kommer inte ihåg hur det var med fälttävlan?

Ganska mycket hopp ,Bellini har lämnat Lambourghini 1028,Krevad och Hertigen har lämnat duktiga hoppare.Hertigen sägs lämna skarpa avkommor.
Har nyss köpt ett sto e:Magritte Krevad Hartung Hertigen.
Tävlad 1,25 hopp och dräktig med Ziezo (hopp)
Helt okomplicerad att hantera för van hästmänniska men skulle nog verka lite
småfarlig för ovan.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppa kan den säkert. Har ridit en Bellini häst som hoppar jättebra. Men som många andra har sagt. Jag skulle ha ett ? för tempramentet på en häst av denna stammen. Bellini har lämnat en del temprament, så även den jag red. Även bak i stammen finns det mer temprament.

Jag kan ju tillägga att jag har ett årsföl med Bellini till farfar och Ceylon till morfar (Ceylons far var morfar till Hertigen) och han har mycket egen vilja men är inte dum på något sätt utan lättlärd och accepterar de gränser man sätter, även om han först måste testa gränsen några gånger.

Det jag skulle vilja flagga upp är att du är medveten om att det kan vara svårt att få henne dräktig. Om det är rätt häst jag tittat på så är hon ju till åren och har inte haft något föl innan. Sitter själv med en likande dam som inte blivit dräktigt på två år nu. Utan att någon kan hitta något fel på henne.

Ja, jag blev också konfundersam när det ej stod några reggare avkommer då det står i annonsen att hon fått två föl, senaste fött 07. Men det visade sig att föl har hon fått, dom är bara inte reggade då dom ej är efter godkänd hbl hingst utan "hemma gjorda"...

Men som ni alla skrivit så är det nog mest humöret i stammen som jag är eftertänksam med. Hon själv verkar dock inte vara någon "hettsboll" då hon efter en skada bara har gått som körhäst bland annat till bröllop osv och min tanke är att dom kanske inte får svänga hur mycket som hellst i humöret som kör hästar..

Aja, lite hopp verkar det ju vara :d
Även om jag själv mest är inrikdad mot hopp och därför är den sidan av avlen jag är mest intresserad av så är det ju alldrig fel med multistammar :idea:

Får se hur jag gör, har ej bestämt mig än.
Någon mer som har något att säga om stammen?

Trots att jag är van hästmänniska känner jag mig lite lättad över att inte jag köpte den för det var jag på gång att göra.

Hon är en alldeles förtjusande DAM ,men kan lyfta ett bakben eller två
i början av måltiden.Jag låter henne bara äta lite ifred så är det lugnt
(matglad).Lite rädd om magen är hon också men vem var inte det när
man skulle ha barn.Har även ridit henne några ggr och det känns att hon
är mycket välriden (har äntligen en häst med galopp).
Jag är MYCKET nöjd med mitt köp och ser fram emot fölningen.

Hon är en alldeles förtjusande DAM ,men kan lyfta ett bakben eller två
i början av måltiden.Jag låter henne bara äta lite ifred så är det lugnt
(matglad).Lite rädd om magen är hon också men vem var inte det när
man skulle ha barn.Har även ridit henne några ggr och det känns att hon
är mycket välriden (har äntligen en häst med galopp).
Jag är MYCKET nöjd med mitt köp och ser fram emot fölningen.

Har du köpt denna häst och i så fall när?
Jag fattade det som att hon EJ ska ridas pga skadan...?

Ni pratar om två olika hästar. Jag har inte sett ditt Bellinisto men var intresserad av den e. Magritte.

Nu måste jag som ägare till detta underbara sto lägga mig i denna diskussion.. För det första har hon ett helt underbart temprament! Aldrig varit svår hanterad på något sätt alls. O hon har som sagt använts till en hel del olika körningar. Bla bröllop o tävlat på SM i brukskörning o det säger väl en del för er som nu säger sig förstå sig på hästar..
Sen hennes "hemma gjorda" avkommer är visst reggade. Men då hon blivit betäckt med nordsvensk båda gångerna så finns de inte reggade i något halvblodsregister!
Har ni något mer ni undrar om vad gäller detta väldigt snälla o goa sto så svarar jag väldigt gärna på det.

Har ni någon gång funderat på att det faktiskt kan vara uppfostran som gör hästens beteende. Blir en häst mycket häst så beror det nog mkt på hur deras mamma är. Min häst kommer efter en sk skarp hingst men han är så mjuk så det knappt är sant, även hans halvsyster. Så en hästs beteende handlar nog omm rätt hantering

Men det är lite skillnad om man skall köpa ett avelssto eller en häst för annat ändamål.
En äldre märr som haft ett antal föl kan ju upfattas som snäll och klok men hon kan ju mkt väl varit ett hår av hin som unghäst och kan ju mkt väl få sådana avkommor.
Sen kan det ju vara mkt bra tävlingsindivider men kanske inget för nybörjaruppfödaren som skall uppfostra unghästen.

Nu råkar det vara så att jag haft mitt sto sen hon var två år o då köptes hon av en hästhandlare. Gått helt ohanterad i samma hage hela sitt tvååriga liv. Varken sett grimma el folk (nästan). Men från första dag har hon varit helt okomplicerad o snäll. Körde in henne strax efter att hon kom till mig. Aldrig några problem. Red in som treåring. Aldrig några problem. Hon har varken vid inkörning el inridning gjort minsta tecken på att busa el sätta sig på tvären. Hon har från första dag vid alla nya moment gjort det som om hon aldrig gjort annat. Men hon är inte på något sätt "likgiltig" el "loj". För på tävlingsbanan har hon motor o varit framåt utan att bli svår riden/körd.
Och jag tror att rykten om vissa stammar blir dubbelt så stora för var gång de berättas. Skulle de vara så att de kommit en el två avkommer med denna stam som varit "hårda" så blir de så mkt mer av de än om de kommit fram en el två med underbart temprament. Och de individer som ni nu anser vara hårda pga Bellini-Krevad, kanske det beror på stoet i de fallen.... Aldrig någon som spekulerar i vad stoet har för betydelse. Visst har vi gener som gör att en del saker blir som de blir. Men se bara på oss människor. Hur vi blir beror i väldigt stor del i våran uppfostran o inte i hur våran morfar-farfars gamla släktingar varit.
Har nu haft mitt Bellini-Krevad sto i 15 år o kan inte räkna så lång ens på hur många gånger ja hört sägas: "Åh inte en sån stam. Hon kan inte va lätt att ha med o göra. Oj hur har du kunnat ta föl på en sån skarp häst? Örk vilken stam hon har. Osv osv osv" Och var gång är det lika irriterande o höra.
Kan tala om att när hon lämnades till hingsthållaren första gången, var de så skönt för han hade inte så stor koll på halvblodsstammen. För han höll ju på med nordsvenskar..Och hade inga fördomar mot mitt sto. Hon stod där i tre veckor. (Blev dräktig på första försöket). När ja kom för att hämta henne så sa han: "Vilket underbart sto du har! Varit en riktig pärla o ha här. Så snäll o go o lätthanterad." Så ett stort HA HA till alla er som trackar ner på mitt sto!:devil:

Jag hade under många år ett sto e: Krevad-Hartung som jag tävlade. det var en jättevacker och ganska känslig häst. Man kan inte påstå att den var tuff/hård/skarp på något annat sätt än att det var en lejonmodig häst som aldrig tvekade att hoppa några stora terränghinder. Däremot kunde det vara en lite explosiv häst emellanåt vilket hon dock kontrollerade fint under sex år då hon gick som lektionshäst;)
Alla sa till mig när vi köpte henne att det skulle bli problem, att den skulle vara för skarp, för tuff etc. Den var som tävlingshästar är (och ska vara) mest.
Det är dock bra att känna till att det finns "tuffa" linjer bakom hästarna eftersom man skall ta hänsyn till lynnet när man avlar och välja hingst med lite omsorg. Iaf om man ska ta fram en sådan häst som de flesta idag kallar tävlingshäst dvs en lättklasshäst som gemeneman skall klara att rida.

Bellini var en underbart vacker häst som lämnat en hel del trevliga barn och barnbarn. Så jag kan för mitt liv inte tro något annat än att det stoet vi diskuterar e: Bellini-Krevad-Hertigen skall kunna lämna dödligt vackra avkommor

Nåja den som lever får se och jag tror att en hel del bukefalister härinne med utlänska hästar sitter på betydligt mer temperamentsfulla stammar än denne:cool:

Mitt svar var till LillyH och jag tänkte inte direkt på någon häst nämd i tråden och om du tog åt dig så får det stå för dig.

Däremot så har både jag själv och uppfödare jag känner väl, emellanåt fått föl som inte av födslen är så snälla och okomplicerade som din häst.

Ibland behövs det lite extra arbete och kan man då inte läsa hästar och har känsla för vad gränserna går så kan man lätt förstöra en individ.
Med fel hantering kan man göra alla hästar till monster men med vissa går det mkt lättare:devil:.

Missförstådda genier finns det gott om.

Om man nu tvunget skall betäcka ett sto med lite het/skarp stam med en het/skarp hingst så kan det ju lätt bli en het/skarp avkomma men det MÅSTE ju inte bli det.
Så är det ju med avel, det blir inte alltid som man tänkt , ibland blir det bättre och ibland sämre:idea:.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
984
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka