Saybia

Trådstartare
Fick en lapp i brevlådan om att det ska göras stamrenovering här i höst. Bor i hyreslägenhet.
Alternativen är att bo kvar, fixa eget boende eller ta en evakueringslägenhet undertiden de håller på med stambytet.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det känns ganska omständigt att behöva flytta på sig men samtidigt... klarar man av att bo kvar? kommer det leva om i 1-2 månader och har man folk i lägenheten 7-16 varje dag under den tiden? klarar man sig utan toalett o dusch i lägenheten?
Någon som har erfarenhet av stambyte i lägenhet o har lust att dela med sig...jag vet inte alls hur ett stambyte går till mer än att jag antar att de måste riva upp golv m.m för att komma åt rören.
Till saken hör att jag även har 5 hundar så det känns inte så "bara" att flytta varsomhelst och det känns inte så "bara" att bo kvar

Du vill inte bo kvar. Jag bodde hemma hos mina farföräldrar när de bytte hos mig. Det räckte alldeles ypperligt att bara våga sig dit för att hämta posten. Det luktade avlopp i hela lägenhet. De fick bila upp golvet, vilket gjorde att det var helt fullt med damm överallt. Jag fick städa och städa och städa när jag äntligen kunde flytta in igen. Jag hade aldrig fixat att bo i det medan de höll på.

Jag hade alla gånger bott någon annanstans om jag hade möjlighet. Har inte bott i ett stambyte själv, men under mina år som byggstäderska har jag byggstädat mängder av badrum och varje gång jag varit i en lägenhet där någon bott kvar tänkt att jag ALDRIG ska göra det. Det springer folk i lägenheten 7-16. Du har inget badrum i lägenheten på hur länge som helst och det är smutsigt som fan...

Hos oss har det varit så att vi städar badrum och hall och i diskbänksskåp samt öppna ytor i köket. Mitt tips är att bo någon annanstans om du kan, samt att plocka undan så mycket grejer som möjligt, för det är galet jobbigt att bli av med byggdammet efteråt... Tejpa igen dörröppningar ordentligt. Även nyckelhål...

@karinstarin @jarakamandan Tack för era svar, då ska jag prata med hyresvärden och hoppas att de kan fixa mig en evakueringslägenhet undertiden, det står att de kan fixa det vid behov men jag antar att barnfamiljer m.fl. har förtur. Låter i alla fall inte speciellt trevligt att bo kvar, kommer mest troligt bara jobba deltid i höst också så kommer inte kunna vara borta jämt när de arbetar. Sen ser jag framför mig alla mina hundar springa omkring i byggdammet O_o
Ska komma ihåg det där med att tejpa igen dörröppningar och nyckelhål, tyvärr har jag ganska öppen planlösning och i princip bara dörr in till sovrummet och badrummet men ska göra vad jag kan för att minska spridningen av byggdammet... och täcka över så mycket jag kan av möblerna som jag inte kan flytta eller ta med mig.

Det låter smart! Det går ju att tejpa igen dörröppningar med byggplast också! Så byggarna bara får tillgång till de områden de behöver ha tillgång till. Det känns som att det skulle va jättejobbigt att ha hundar i ett stambyte. Det är ju rätt mycket väsen och så och ett jävla spring hela tiden.

Men det blir fint när det är klart!

En fråga till. Hur länge håller de på med en lägenhet? En toa och kök.
Jag får väl flörta lite med min syster om jag får bo där värsta tiden

Har har de planerat att de ska börja 15 september och vara klar tidigast 24 oktober
Det går rätt fort ändå då... Mammas lägenhet bytte de i förra sommaren, jag tror de höll på i drygt två månader... Och under den tiden så kunde de inte använda varken vatten eller avlopp överhuvudtaget... Mamma hade tur och kunde vara i största del i sin sommarstuga, och hyra ett besöksrum ibland i huset som hon kunde bo i en natt eller två och tvätta. Under tiden hon jobbade så fick hon låna en arbetskamrats lägenhet eftersom de då hade semester.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 228
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar