Stambokföra?

J

janta

Mina föräldrar har ett kallblodsto som de har planerat att ta föl på i år. Hon är inte stambokförd och är i dagsläget 16 år. De vill ta ett föl mest på skoj och för eget hobby bruk. Hon har tidigare haft 3 avkommor. Nu kommer det att vara ett stambokförings tillfälle i närheten i april. Vinner de något på att stambokföra henne?

De flesta avelsföreningar kräver ett föl vid sidan för att ston skall få stambokföras, lyssna med 'stoets' eller SH hur de ställer sig till att hon fått 3 avkommor innan, kanske någon av dessa avkommor kan visas med stoet!?

Det här är i finska Hippos hon ska stambokföras isåfall. Hon har varit travare men inga tider att tala om och hennes avkommor har inte heller några prestationer så om jag för in henne så blir det som rid"finne". Alltså enda "orsaken" att stambokföra henne är väl att hon får högre avelsvärde? Och om avkomman skulle råka bli jättefin? Eller?
Jag är skitdålig på det här. :smirk:

Är det Nordsvensk du talar om går det bra att visa med vuxet "föl" eller att vuxet "föl" är visat.

Kompisen kollade upp detta då hon köpte sitt stos mor.

Krångligt?? Jag ska försöka förklara.

Kompisen köpte för ett gäng år sedan ett Nordingstoföl som annars skulle gått till slakt. Fölet visades som 1-åring och fick bra omdömme. Hon visades senare och fick bl.a. Silverpeng. Detta sto är ett av de få som idag stambokförts utan att modern varit det.

För några år sedan blev modern till salu o kompisen köpte henne. Då ville hon ju stambokföra henne oxå (tidigare ägare tyckte det var besvärligt med stambokförningen men betäckte ändå henne varje år). Hon betäcktes men gick gall, då ringde kompisen upp Föreningen för Nordsvenska Brukshästen och kollade vad som krävdes. I hennes fall var det bara att visa stoet då hon redan hade ett stambokfört stoföl.

Nej det är finskt kallblod. Men det kanske ändå är så att jag måste visa henne med en avkomma. Problemet är att avkommorna är nånstans i djupaste finland. :crazy:

Jag köpte en oregistrerad, då 9-årig (svensk) kallblodstravare för 3 år sedan. Jag ville gärna få henne registrerad just med tanke på eventuella avkommor - och eventuell tävling (dressyr).
Hon blev registrerad i STC:s tredje stambok, och får inte användas till travtävling, vilket jag heller inte tänkt. Men visst känns det bra att ha hästen registrerad med full stam, istället för att ha henne registrerad i t ex SH med okänd härstamning. :D

Immer

Hon är registrerad i Suomen Hippos med hela sin stamtavla men inte stambokförd ( skulle isåfall åxå vara i Hippos ). Med tanke på att hon är 16 år är det då värt att stambokföra henne?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 441
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30