Stam på skäcken!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 957
K

knyttet

Såg pingsttävlingarnas fälttävlan, där Anna Hassö var med på en skäck som såg väldigt trevlig ut. Nån som vet vad det är för stam på hästen? Intressant när det dyker upp en skäck som tydligen har lite prestation också! :)

Har han gröna papper? Det måste ju vara mamman som är skäck (om det är Martini 744 som är pappan), någon som vet var anlaget kommer ifrån?

//Kristin

Det finns en isabell som heter Might B Shady 23583, undrar om den är släkt eller kommer från samma uppfödare som Mescal. Nån som vet?

Man behöver inte ha gröna papper för att vara med i Breeders.

Mitt sto har vita papper för hennes mormorsfar är inte godkänd, men hon var Breedersfinalist ändå :)

Nu vet jag inte hur det är med vita papper och Breeders, men det här med gröna papper är väl ett hyffsat nytt påfund, tidigare var väl alla vita (utom de gråa då) ? Och ditt sto har ju ett par år på nacken.

Det fanns vita papper när hon föddes 1990, och hon uppfyller även nuvarande kriterier för vita papper.

Så vitt jag vet så ska du ha vita eller gröna papper, men inte grå, för att få starta i Breeders.

Shady borde veta eftersom hon äger Might B Shady...... :)

Lill / STall Nöbbeled

Gröna papper har iaf funnits i över 20 år, så att så väldigt nytt påfund är det nog inte. Gammelpållan är född 1981 och har grönt. :)

Om jag uppfattade Anna rätt så är Lord Calvert dessutom hingst fortfarande - för er som är intresserade av skäckar..

Tack för svaren! :)

Jag är bara nyfiken på stammen, har inga planer på att betäcka... Tycker att det är sällan man ser en skäck med kvalité som hävdar sig väl på tävlingsbanorna, därför blev jag nyfiken på vad som fanns bakom!

Om pappan till häst med vita papper är breedersansluten så får de avkommorna delta, precis som de med gröna om deras pappor är anslutna vilket inte alla är.
Min fyraåring med gröna papper får inte vara med för hans far var inte ansluten den fölårgången och jag löste inte breedersanslutningen (eller vad det heter :o ). Så han får gå de öppna championaten. :)

Japp kommer ifrån samma person...

Mescal är e:Marramas-Cosmos xx...och Lord Calvert e:Martini
alltså Martini-Marramas-Cosmos xx på honom :)...därför bör han ha gröna papper om licensen var löst på Martini det året han tillverkades. ;)

Såvitt jag vet så är han väl inte avelsvärderad än i allafall.Hörde att han skulle kastreras men det kanske aldrig gjordes? :confused:

Nej jag vet inte vad hennes mamma heter...men jag vet att Mescal "bara" har 2 generationer bakom sej.Så denna Lord Calvert har "bara" 3 generationer och gröna papper...men inte fyra generationer för ev godkännande.(Även om det står att godkännande kan ske i undantagsfall...vid färre generationer...men det är nog tufft!)

Jag har dock haft tillgång till allt om hennes stam men slarvat bort det...jag höll på att köpa Mescal för ganska länge, sedan men avstod sen. ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
780
Senast: BernT
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10