Stam på ridskolehästar

Sv: Stam på ridskolehästar

Hathor skrev:
Jag tar mig friheten att svara att det nog är den hästen du menar. För den är från Gotland ursprungligen och är halvblod/russ. I övrigt är det en skimmelvallack (i stort sett vit) med några svarta fläckar. Han heter Domino. :D

Tänkte väl att det skulle vara så! :)
Tack för att du svarade. :bow:

Gimmic var ju en liten (ca 145 cm) skimmelfärgad hingst, som gick ute med sin stoflock på Klinteby. Kommer inte ihåg hans stam, men jag vet att han tillhör halvblodsstofamilj (45).
Vet att Blagden Emperor ibland brukade kallas för Emperator.
Jag vet inte vad han var för ras, men han var en brittisk ponny och importerad för att han var tigrerad - vilket hans avkommor också skulle bli var det meningen (vet inte hur många av hans föl som blev tigrerade).

1.58 i mankhöjd - jag som hade för mig att Gimmic var ponny... :o
Det är kanske för att han användes i ponnyavel. ;)

Gimmic var väl född på Flyinge om jag inte minns helt fel, blev väl godkänd för ridponnyavel när det "infördes" nr 101 tror jag.. minnet det e som det e :s Vi har haft/har en hel hög med avkommor på ridskolan, helt underbara ridskolehästar, för den som vill finns det bilder på www.uppsalaponnyklubb.se

Han var inte född på Flyinge men köptes dit som föl. Han blev dock utrangerad som treåring. Bilden på sidan jag länkade till är tagen från Flyinges katalog från 1973.

Vad jag kan minnas var väl Gimmic gammal när han fick sitt RP-nummer. :confused:
Har i alla fall bestämt för mig att Klinteby använde honom i sin avel långt före han fick numret.
Nu har jag ju inte stenkoll på ridponnyavel, så jag kan ju ha fel. ;)

sussisus skrev:
Vad jag kan minnas var väl Gimmic gammal när han fick sitt RP-nummer. :confused:
Har i alla fall bestämt för mig att Klinteby använde honom i sin avel långt före han fick numret.
Nu har jag ju inte stenkoll på ridponnyavel, så jag kan ju ha fel. ;)

Det var det jag menade med att han fick det när det blev populärt med ridponnyer, är inte enns säker på att han fortfarande levde då han fick sitt nummer, har ingen koll på ridponnyavel jag heller, men till denna hingst har jag nog träffat närmare 20 avkommer så tyckte det var kul att han nämdes:)

Gimmic fick RP 101 och Kingsettle Tankah RP 100 :)

ASRP är ju en ung förening, och ville när startade godkänna hingstar som visat god förvärvning i ponnyaveln. Därför blev ovanstående herrar de första som godkändes.

PÅ ridskolan där jag rider är det en hel del hästar med riktigt bra stam. Två efter Robin Z, annars Swift, Goldfinger, Jazz, Amiral och en massa fler som iaf lilla jag känner till. Till och med en av Elisabeth Lundholms gamla dressyrpållar har vi :). Så lite kändispållar ;)

På ponnysidan är det flera renrasiga ponnyer med finfina led.

Men sedan finns det oxå en hel del gatukorsningar med obestämd stam :D. I övrigt vet jag att många ridklubbar bara har 'gatukorsningar'. På gott och ont...

Jag kan väl skriva lite om våra jag då:) Åtminstone dem som har stått på ridskolan förr. De som finns nu kan ni gå in på www.freewebs.com/storkrid

Silver f:68 e:Rydh-y-felim-selwyn u: Docka. Började gå på ridskolan när han var fyra år fram till sin död 1998.
Nickola Peng f:83 e. Wärnanäs Peng u. Druidstone Jezebel
Petroff f:78 Herkules-Toreador. Petter ägs numera av en privat person. Står fortfarande på ridskolan
Soliti f:93 e. Solid 686 u. Utilis 12595 e. Utrillo 432
Eirene f:88 e. Elizar 614 u. Maxima e. Mix 509
Freak f:81e. Chagall 455 u. Okänd e. Nepal
Tamara f:77 e. Rhaman u. Timara e. Attaklan
Söstholm Bugsy f:96 e. Hesselholts Leeroy u. Birkelys Shes a Lady e. Öxenholm Gedot
Madicken f:81 e. Laeryds Domenic u. Wärnanäs Biaffra e. Solway Master Bronze
Keity f:83 e. Lotus u. Black Merry 13066 e. Cyrano 457
Stynsbo Love Storm f:91 e: Molstabergs Sandstorm u: Pontussa e:Ekbäckens Moonbeam

Kommer inte på några fler

Hej!
Ridskolan där jag rider är drygt 3 år gammal och dom flesta av hästarna som är importer utan stam. Jag har ALDRIG sett så FINA och FANTASTISKA hästar på en ridskola. Det är ett privilegium att få ha med så underbara hästar att göra. Dels är dom flesta typer representerade; små, stora, kraftiga, lätta, heta, lugna osv. Gemensamt för dom är att dom är snälla och pålitliga att rida, välutbildade, de flesta är lagom pigga å framåt, utan olater samt lätta att rida i rätt form. Jag skulle DEFINITIFT INTE vilja att de byttes ut mot svenska halvblod med fantastisk stam.

Så länge det är hästar som passar för sin uppgift som ridskolehäst, så bryr jag mig inte det minsta om var de kommer ifrån och om de har bra stam, huvudsaken är att det är bra individer.

Där jag rider har de i stort sett bara hästar av egen uppfödning med fina härstamningar. Raserna de föder upp är svenskt halvblod, connemara, welsh, welsh mountain. De flest är som sagt födda på gården, men de äldre är inköpta.
Halvbloden har de fött upp "hur länge som helst". http://www.skaraborgsps.org för härstamningar.

Titta gärna på Cedermark i västra götalands län i stamboken för svenska varmblodiga hästen.

Kan räkna upp några
Halvblod
Ganesco - Trumf
Robin Z - Trumf
Pik Trumf - Trumf
Alpenfürst - Cosmos xx
Ganesco - Krevad
Kaliber - Cosmos xx
Hertigen - Cosmos xx
Pomme Royal - Cosmos xx
Pik Trumf - Cosmos xx
Tammerfors xx - Trumf
Gassendi - Utrillo
Homosassa xx - Ganesco

Connemara
Janus - Myrens Wilbur
Myrens Wilbur - Janus
Hagens O'Chief - Janus
Myrens Wilbur - Brantshammar Joyce
Värnbergs Orion - Blue Chief
Grytåsa Kallemero - Lambay Bobby

Welsh
Ernford Jester - Tan Lan Iolo
Rookery Full Flight - Ernford Jester
Picant (ej gdk) - Pegasus Buckey
Ekelunds Anjo - Tan Lan Iolo
Pegaus Buckey - Tan Lan Iolo
Cawdor Hywel - Horshaga Egil
Twyford Spring - (ej uppskrivet)
Ekelunds Anjo - Tan Lan Iolo
Stackarps Billbau - Tan Lan Iolo
Ernford Jester - Kirby Cane Guartsman

NF
Peregrin - Robin
Silverlea Tophat - Gentleman

Senast ändrad:

bonzie skrev:
Gimmic var väl född på Flyinge om jag inte minns helt fel, blev väl godkänd för ridponnyavel när det "infördes" nr 101 tror jag.. minnet det e som det e :s Vi har haft/har en hel hög med avkommor på ridskolan, helt underbara ridskolehästar, för den som vill finns det bilder på www.uppsalaponnyklubb.se
Jag ser att bitske Sorbits är kvar och Mysak , den första häst jag red på öht.

Oj vad många efter Trumf!! De måste alltså haft ett Trumf-sto på gården. Vet du något om detta sto och vad tycker du om avkommorna?

Jag har Trumf i 3:e led på mitt sto och vet ytterst lite om denna hingst!

/C

Är alla med Trumf till morfar undan Censurs mormor? Och de ue Cosmos xx halvsyskon till honom?

Antar att den som är Ganesco - Utrillo är halvsyster till G G och den e Homosassa xx hennes dotter?

Trumf 420 var en son till Polarstern 319 som föddes på Flyinge 1961 och exporterades till Eva Wrede, Rabbelugn, Finland 1971.

Han lämnade 47 stamboksförda ston, en häst i msv hoppning och en i msv dressyr. Enligt Gamla Tiders Ädla Hingstar var han en lättfödd hingst med god hoppförmåga och med ett mycket gott lynne.

Ja, de hade Trudi 10595, född 1970. ELIT. AVH Förävrningsplakett 1995. e Trumf u Dione 7918 e Harras 348 u Diana 6009. Vet inget mer om henne (Söker en bild på henne! någon som har så hör av er)
Hennes avkommor är trevliga men känsliga och lite speciella. Red alltid ett sto e Ganesco förut, 157 cm hög och rätt kraftig. Hon har lite saker för sig som gjorde att jag så småning om tröttnade på henne :crazy: hon har en helbror som är över 170 hög och helt annorlunda i sättet.
Stoet efter Robin Z har bred bläs/lykta och är stor (166, men breeeed) och hetsig och mycket känslig.

Görel skrev:
Är alla med Trumf till morfar undan Censurs mormor?
Ja, det är de

Görel skrev:
Och de ue Cosmos xx halvsyskon till honom?
Ja

Görel skrev:
Antar att den som är Ganesco - Utrillo är halvsyster till G G och den e Homosassa xx hennes dotter?

Oj, nu har jag rört ihop det =S Det är G G jag skrev där (Ganesco - Utrillo) , menade Gassendi - Utrillo (den heter också G G) och den är halvsyter till "din" G G som är mor till Hope e Homosassa

Glömde dessutom en annan, Stanford - Utrillo (också halvsyskon till G G)

de hade en valack född 1972 som jag red min första hubertusjakt på -95, e Vagabond - Polarstern

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponera följande; A bedriver uppfödning samt ridskola i mindre skala. På senare år har aveln gått på halvfart pga den dåliga marknaden...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Kallebus
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 032
Senast: aprilia
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka