Stam på ridskolehästar

Sv: Stam på ridskolehästar

Jag började på ridskola 1976. Under de fem år jag red på detta första ställe fanns det ungefär 11-12 ridkskolehästar, varav två var D-ponnyer. Det var en New Forest och en Connemara, vars härstamning f.ö. borde få rasfreaks att bli lätt nostalgiska: e. Mac Dara u. Callofeehish Dolly II ue. Carna Dun.

Men de övriga:

Det fanns ett engelskt fullblod och f.d. kapplöpningshäst. Han var min favorit :love: !

Den jag tyckte näst mest om var ett sto, en arabkorsning. Vad som fanns mer i henne visste nog ingen.

En av de mer populära kusarna var en polsk import med okänd härstamning. Så fanns ytterligare några "okända": en nordsvenskkorsning, en odefinierbar ponnykorsning (mycket poppis!) och ytterligare en korsning. Även han var populär. Jag minns att han var vansinnigt FUL. Han var skimmelskäck (men det var ju ok) och så hade han ramskopf, vilket jag tyckte var vidrigt. Har för mig att han hade tunn hals, stort huvud och tjock kropp också, men man blev glad när man fick honom!

Ett sto var 75 % halvblod och 25 % ardenner.

Så hade vi ett gäng halvblod, varav en var e. Country Boy, så han var ju morgankorsning egentligen. De andra...jag minns fäder som Slide On**, Parnass och Trumf (ackordhäst).

Med andra ord så var en ganska stor del av hästarna korsningar och de allra populäraste var det definitivt. Jag tyckte att det var bra ridskolehästar.

Man kan kanske tycka att ridskolor skall stödja svenska uppfödare. Men om inte ridskolorna finner vad de söker hos dessa så? Hur stöder uppfödarna ridskolor? Det förefaller ju som många satsar hårt på högpresterande tävlingshästar och "andrasorteringen" av dessa blir kanske inte alltid bra ridskolehästar. Ekonomin spelar naturligtvis en avgörande roll i uppfödarnas avelsmål OCH ridskolornas inköpsstrategi.

Indy

Alpen Fürst vet jag att vi hade många ridskolehästar efter och vad jag minns även Sombrero, om de höll längre vet jag inte, jag var för liten för att "se fel" men jag vet att det var många som gick med väldigt ont i ryggen, men det fattade inte jag d¨å utan har förstått i efterhand.

En kompis till mig sm driver ridskola impoterar det allra mesta hästmaterialet från Irland, det är billigare så för dem.

Nu är jag visserligen inte Hanna, men jag hoppas det går bra att svara ändå. :smirk:

Senateur fanns på Östertorp i många år, och så även Napoleon. Gamla stammar får väl sägas, väldigt typiska Östertorpsstammar. Nu för tiden finns Senateur på Duvetorps stuteri.

Mamman Emelie har fått klass I på 3-årsprem och är B-prem. Hon är mamma till 4 föl varav 1 diplomsto.

Vad gäller den huvudsakliga frågan så är det väl så att i många raser avlar man mot ädlare hästar, och då bör det ju logiskt sett vara så att om ben och annat blir gracilare så bör de heller inte hålla lika länge.
Man avlar dessutom mer ofta mot tävling, eftersom det är tävlingsponnyer som efterfrågas mest (när det gäller ponnyer alltså...), och de är kanske lite högre i blod. På den mest nystartade ridskolan hemma har ridskolechefen jättesvårt att hitta lämpliga ponnyer, eftersom hon vill ha "den gamla sorten", dvs de som man kan ha roligt med, som pallar mycket, och som håller länge. Hon hävdade att de ponnyer man kan köpa idag går inte att ha t.ex. gymkhana med utan att mer eller mindre riskera livet. De hon har är en väldigt brokig skara, en nordsvensk, en fjording, nån new forest, några russ, lite shettisar, lite korsningar och lite annat smått och gott. Hon lånar dem oftast rätt länge innan de köps. Hennes hästar har lyckats väldigt bra på tävlingar "trots" att de inte är varken irländska importer eller har toppstam ;) , om än i lägre klasser än så länge. På den ridskolan rider man också ut i skogen i mycket högre grad än vanligt.
Dessutom är det väldigt många som inte vill sälja till ridskolor idag...

Även utevistelse måste väl vara en avgörande faktor för hållbarheten? Nu brukar ridskolor vara ganska bra på det, men i vilket fall. Inte många mår bra av att stå stilla hela dagarna, naturligt sett är de ju i ständig rörelse, och det främjar ju bra leder och hållbarhet.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är sant..det du skrev om att man numera avlar mot ädlare hästar. Halvbloden då var de man bara ser på bild nu..den kompakta stabbiga halvblodet...Inga slimhästar där inte ;-)...Sen kom jag på en annan sak, i vart fall där jag red i min kära ungdom ;-)..på sommaren hade hästarna sommarlov...aldrig att de hyrdes ut till fodervärdar eller dyl...Då skulle dom vila. så är det inte nu. Där får folk hyra sk sommarhästar och rida hela sommaren. Kan tänka mig att ridskolan förlorar pengar på sommaren när det inte är lektioner, men i slutändan tjänar dom nog in detta genom friska hästar...

Min barndoms ridskolehästar var:
Piruet - Jager ox
Magnat - Heristal
Moral xx (ej gdk) - Visisr
Unesco - Immer
Parant - Ouvertyr
Hurricane xx - Heristal
Nimrod - Ruter
Nepal - Largo
Heristal - Primo
Parant - Heimdal
Juan - Imperium
Lansiär - Volfram
Suliman - Orlando (ej gdk)
Jovial - Ouvertyr
sen var det ett gäng som inte hade stam, eller vars stam jag lyckats glömma ;)

Bara gamla godingar, Görel.

Stallet räknas nog som en stor ridskola för de har nästan alltid haft 25-30 st om man räknar ihop hästar och ponnyer. Nu är det 35 om jag inte minns fel. Plus privathästarna också.

Några av "mina" hästars stam (för enkelhetens skull tar jag de jag kan utantill, för annars kan det bli för många ;) - och därför skippar jag även ponnyerna):
Jovial - Tokajer (han på användarbilden)
Orkan - Gaspari
Vagabond - Verdi
Carpicorn - Ouvertyr
Dolomit - Sorrento
Dolomit - Rockad
Dolomit - Nepal
Rockad - Varolio
Brisad - Celsius
Langos - Dawson
Besk - Pompe
Rebell Fortuna xx - Curacao xx (fullblod)
Caracas - Souvenir
Brabant - Morat
Caracas - Janus (denna häst fanns precis när jag började vara i stallet)
Chick - Kantat (upprinnelsen till mitt intresse för Bella-hästar ;) )
Lansiär - Gladiator

På 80-talet hyrde stallet en del hästar från Tunarp (Dolomit- och Rockad-hästarna) och 3-4 fjordingar från Taffsnäs.
Jag har 424 hästar/ponnyer i mitt stall-register, både stallets och privatägda hästar.
På 80-talet fanns det kanske en handfull hästar och ponnyer utan stam, 1 import från Polen, 1 från Irland och resten korsningsponnyer från England.

Nu är det svenska halvblod, connemaror, korsningponnyer från Danmark och Storbritannien/Irland mest utan stam, svenska korsningponnyer utan stam, ett lipizzaner-russ, danska halvblod med och utan stam, holsteiner, hannoveranare, en dansk med halvblod och travar-blod i sig, skäckar från Storbritannien, fredriksborgare.
Ja, det tro jag sammanfattar dagens hästbestånd i stallet.
De nyast inköpta är 2 connemaror och 1 svenskt halvblod - men de är rätt unga (födda 99/00 och 99) så de kanske inte passar in av denna orsak, vad vet jag?

Amaze skrev:
Nu är jag visserligen inte Hanna, men jag hoppas det går bra att svara ändå. :smirk:

Självklart :) Tack så mkt, det är kul att höra!

Han e världens sötaste i alla fall

Bilbo_huvud.jpg

Bilbo_helbild.jpg

(huvudet har blivit oprop. på bilden!!)

Jag tror inte skillnaden är just om det är känd stam eller inte som gör den stora skillnaden - en stor skillnad jag kan se som borde påverka i hållbarheten som ridskolehäst är nog faktiskt hästens storlek. Dagens hästar "ska" vara så mycket större - det verkar vara lite "ju större dess bättre". Stora i storlek, stor gång mm. Hemma pratar de ofta om att en bra, hållbar ridskolehäst ska ha "ett ben i varje hörn", bra balanserad, inte alltför stor, heller inte för mycket gång, men dagens ridskolehästar är många gånger lite modernt "stora" - förr var de oftast inte mer än max 160 höga.

Har man en "känd" stam har man kanske lite fördel av "backspegeln" och kan se hur andra individer utvecklats & klarat sig under åren, och alltså kan en känd stam kännas lite "säkrare" även hållbarhetsmässigt.

Har ju inte erfarenhet från så många olika ridskolor, men har ett förflutet på samma ridskola som Görel bland annat. Ridskolan jag rider på nu (och har ridit där sen 1986) har idel kända stammar:
Marino - Callaghan
Lombard - Jovial
Krevad - Pontus
Dennie - Fritham Conkers (ridskolans enda ponny)
Linksbury Royalist - Trombon (var väl tänkt som sv ridponny, nu 160 cm i mkh...)
Midt West Ibi Light - Brabant
Gaspadin - Abbé
Callaghan - Nepal
Steinbeck - Herkules
Good Future - Warrigal (en bjässe!)
Belmont - Caracas (ännu större!)
Maraton - Nepal
Tolstoy - Maraton
Testarossa -Anart
Pepe - Nepal
Silvan - Cyrrill
Callaghan - Nepal
Neapel -Diamant
Stanford -Maraton
och så de två udda:
Scird (tävlade fälttävlan m Christenson) - Cut Above xx
Prince Noustie xx (e Prince Fair xx) - holländs import.

Snittåldern på hästarna hemma går inte av för hackor precis... Äldst just nu är den jag nämnde sist: e Prince Noustie u Holländsk import - född 1975! And still going strong! Flera av hästarna är nu över 20 år! Ridningen är lite som Mynta2 beskrev om sin ridskola på 80-talet - varvas med en hel del uteridning. Hästarna går inte alls lika hårt som de kanske gör på andra ställen. Ridskolan är en privat ridskola, som drivits av samma familj under många, många år - ursprungligen av en av ridskolornas pionjärer; startade ridskola för "privatister" redan på 40-talet! Det är väl en av orsakerna -långvarigt ägande av hästkunnigt folk, på gård som ägts sedan "urminnes tider", med eget foder, vilket gör driften billig = alltså behöver inte hästarna slita häcken av sig för att "driva in" sin del av kostnaderna.

Här är stammarna på de hästar som nu är aktiva ridskolehästar på ridskolan jag red på i många år. Visst finns det importer och korsningar men inte anmärkningsvärt många.
Födelseåren varierar mellan 1996 och 1980, ett par har varit där sedan jag började rida där 1989.
Artist – Flamingo
Billion** - Ciceron
Samurai ox - Curacao xx
Blue Hors Cavan – Bonsoir
Chico Sunflowers Saturnus
Gimmie-Emperator
Master - Furioso III
Le Mans xx – Ganesco
National Zenith xx – Harras
Samurai ox Long John xx1988
Castello – Capricorn
Bugatti
Power Boy – Sharantheox
Landprinz-Chirac
Lambert - Inge
Besk German
Crocket Bernstein
korsning okänd härstamning
Hamlet of Oakleigh-Lambay Boy
e.Lys de Darmen-Famal**
Pepe - Pablo xx
Tango – Gladiator
Palermo - Shaftesbury xx
Strong Statement xx – okänd
Vancouver – Utrillo
Curacao xx – Royal Emperor ox
Ivigtut- Ambassadeur
Toreador -Rockad

Mynta2 skrev:
Är det en han ? Nice hängmage :D

Ja, hehe.. rund om maggen är han jämt, men nu var det nog extra för jag tror kortet är taget efter betet. Däremot har fotografen lyckats få bilden förvrängd, för han ser mkt konstig ut i kroppen på bilden!! :confused:

En shettis där det står
e. Senateur v.d. Veldstrat RS194
u. Emelie RS 1770
ue. Lockinge Napoleon RS 111

Hanna Shetland, vad är detta, ngr du vet vilka det är? *nyfiken*

Har inte följt den här tråden alls men det var ju bra att Linnea svarade! :)

Det mesta om hästarna du skrivit kan du läsa om i webstamboken

Jag har en del foton på Senateur åtminstone (om du vill se).

sussisus skrev:
Precis vad jag tycker!
Men det är väl ändå så att importhästar är billigare i inköp, oavsett om de har stam eller inte?
Sedan är det ju inget som säger att svenskfödda hästar är hållbarare än importer.
Det har väl med hanteringen att göra, eller har jag fel?

Hänger på här...
I en annan tråd diskuteras det om priset på en väluppfött, svenskt halvblod...
Om inte hästen skall "sponsras" av uppfödare, eller någon stackare som fått panik pga för många hästar i stallet, så har nog inte ridskolorna råd att köpa in dem.

Varför är då imoprthästarna billigare i inköp?
Inte tusan kostar en BRA holländare eller hannoveranare mindre än ett bra svenskt halvblod!
De säljs billigt, ju längre bort, ju bättre.
Det är nog grunden till att du upplever att holländarna är mysko i huvudet, och att hannoveranarna drabbas av rörelserubbningar?

mvh

hoppsann skrev:
Det är nog grunden till att du upplever att holländarna är mysko i huvudet, och att hannoveranarna drabbas av rörelserubbningar?

mvh

Det var inte jag som tycker så om holländarna/hannoveranarna.
Den enda holländare stallet hade vet jag i för sig inte så mycket om, men hannoveranarna upplevde jag som rätt sunda hästar - kan kanske bero på att de var svenskfödda. ;)
De hästar som gått sönder de sista åren är faktiskt svenska halvblod, nån holsteiner (fast han var nog knäpp redan när han kom) och en och annan dansk.

Jag tror svaret är ganska enkelt. Många ridskolor har helt enkelt in hängt med när det gäller prisutvecklingen på hästar. Det är väldigt stor skillnad på vad som anses som lämpligt pris på en lektionshäst. Vet en ridskola som vi kan kalla nummer 1 och den låter mycket som en del har skrivit här, nästan bara importerade hästar och/eller hästar med okänd stam. Byter hästar ofta vet flera hästar som inte stanna mer är 6 månader innan de har dömts ut.
Ridskola 2 har nästan bara hästar med känd härstamning även på importer vilket inte är så många här. Hästarna är också kvar länge och blir någon utbytt så är det inte för att den döms ut utan för att den inte passar i lektionsverksamheten.
Varför blir det så olika?
Ridskola 1 köper sina hästar och ponnys av mindre seriösa hästhandlare och ger max 20 000 för en färdig lektionshäst.
Ridskola 2 köper sina hästar oftast själv utan hästhandlare och har ett snittpris på 50 000 för sina hästar. Ofta är det bra hästar som kanske inte haft den riktiga gnistan för att komma vidare upp i högre tävlingsklasser men som blir perfekta och välutbildade lektionshästar.

När hästhandlare kan sälja billiga importerade hästar så är det ju bara att inse fakta en billig häst är det ofta något fel på. Sedan har det inte så stor betydelse var den är född men i t ex Holland som har så stor avel mot Sverige finns också väldigt många fler mindre bra hästar.

Tulip skrev:
Gimmie-Emperator

Är kanske ute och cyklar i detta fall, men är detta en ponny? Från Gotland (född på Klinteby gård?)? :confused:
Kan ju ha helt fel förstås ;) men för mig som haft en aningen kontakt med detta stuteri (bara brevledes tack vare att en av stallets fd ponnyer kom därifrån) så borde väl stammen vara Gimmic - Blagden Emperor.

Visserligen började jag rida först -92, men visst kan jag se skillnader genom den här lilla perioden på 12 år. "Min" ridskola har idag i bra mycket större utsträckning importerade hästar och hästar utan härstamning än då. Detta behöver ju naturligtvis inte säga något om kvaliteten på hästarna, men det här med "okänd härst." kan ändå ge mig lite dålig smak i munnen - det signalerar liksom att de har varit i hästhandlarsvängen på något sätt. :smirk:

Nåja, här är stammen på de stora hästarna som var på ridskolan omkring 1992:

e: Columbian Friend xx u: Musette
u: Bolivia - Herkules
Silvan - Ursus (den här damen blev sedermera min egen.. :love: )
Falstaff - Sweet Mahru xx
e: Kaliber u: Mondella 26 - Caracas
Illum - Cyrano
e: Tissot u: Dockan - Tokajer
e: Porgas ox u: Magnita - Magnifique
Illum - Vagabond
e: Kaliber u: Vitesse - Rebell Fortuna xx
Romantiker - Hostrup
Chagall - Grey Mahru xx
Lombard - Utrillo
Brabant - Ceylon
Neapel - Duell
e: Hertigen u: Astronaut

Puh. Det blev inte så många med härstamning ändå, kanske?

sussisus skrev:
Är kanske ute och cyklar i detta fall, men är detta en ponny? Från Gotland (född på Klinteby gård?)? :confused:
Kan ju ha helt fel förstås ;) men för mig som haft en aningen kontakt med detta stuteri (bara brevledes tack vare att en av stallets fd ponnyer kom därifrån) så borde väl stammen vara Gimmic - Blagden Emperor.

Jag tar mig friheten att svara att det nog är den hästen du menar. För den är från Gotland ursprungligen och är halvblod/russ. I övrigt är det en skimmelvallack (i stort sett vit) med några svarta fläckar. Han heter Domino. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponera följande; A bedriver uppfödning samt ridskola i mindre skala. På senare år har aveln gått på halvfart pga den dåliga marknaden...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Kallebus
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 032
Senast: aprilia
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka