Stam på ridskolehästar

Sv: Stam på ridskolehästar

Tunarps hästarna..

tyckte väl att stammarna var bekanta, men tänkte först att det fanns flera...

Får man fråga vilka av mina arbetskamrater ni hade?

Nu när ridskolan har bytt ägare, har det ju kommit nya hästar också, och de kan jag inte härstamningen på. Dock kommer jag ihåg hästarna som var där förut med förra ägaren:

Bold Indian - Raimondo (holst.)
Heopsas - Kranaat (lettisk imp.)
Modesto - Utrillo
Mago xx - Flinka
Harald - Golden Rover RC 18
Waldhorn - Gong
Landlord
Iran
National Zenith xx - Ingolf

osv.

Safir var mamma till charabang,tabasco och curacao

Safir var mamma till charabang,tabasco och curacao

Du vet, det har funnits fler än en Safir bland halvbloden genom tiderna.;) Dessutom ska Mynta2:s Safir vara en hingst (om än icke godkänd eftersom det inte finns någon godkänd hingst vid det namnet).

Antag att ridskolan köper hästen för 50.000:-. På vägen är det minst en hästhandlare som ska ha teckning för sina utgifter för hästen (transport, foder, personal etc.) och dessutom tjäna en hacka på det hela.

Summan som hästen såldes för i Holland är alltså betydligt lägre än det vad ridskolan betalar. Dessa hästar är oftast iaf en del ridna. Om det vore en fantastisk häst skulle den knappast gå till sverige för så lite pengar. Det är bara att inse att det är de hästar de inte blir av med där nere som skickas hit billigt.

Man får vad man betalar för.

på min ridskola är det 5 hästar som är ef´ter power boy (han som äger ridskloan äger power boy) och han är den enda elit-premierade ridponnyn i sverige

På min ridskola har vi både med och utan stam på våra hästar och väldigt många av dem har klarat sig lääänge, både på ponny och häst sidan.

Dock vet jag att en anledning till att ridskolor inte använder halvblod längre är för att de är avlade till att bli tävlingshästar = att de står ofta för högt i blod.

kl

Vi har många trevliga hästar där de byts ut lagom ofta, vissa stannar jättelänge medan andra blir sålda inom ett år. Generellt sätt så är det fler med stam än utan. Bland ponnierna är det dock lite fler som har okänd stam. På ridskolan letar de efter trevliga hållbara individer och det kan ju vilka hästar som helst vara oberoende stam.

Har bland annat bland storhästarna:
Briar – Chagall
Uttini 733 – Hickory 547
Equador - Nabuur
Robin Z - Kew Gardens xx

*kl*

Lite förvånad att jag inte sett Urbinos namn en massa gånger. På de 3-4 ridskolor jag hade koll på som ung fanns det alltid ett par hästar efter honom, ofta korsade med ponnyston.

Jag tycker att individens lämplighet är väldigt mycker viktigare än stammen, men kan man kombinera stam och lämplighet så har man ju också garderat sig inför framtiden....:) Fram för mer avel på ridskolorna! Dessutom kan ridskole-eleverna få lite vana av att hantera föl och unghästar under ordnade former!

Absolut trevligare med svenskfödda hästar!

Önskar verkligen att det är så det ser ut på framtida ridskolor! Att det finns en mindre del avel också. Vad mycket eleverna skulle kunna lära sig av detta. Varför ska bara lantbrukselever på enstaka lantbruksgymnasier få den erfarenheten? Om bara kommunerna kunde se detta. En kommun som via sin kommula ridskola kunde visa upp fina uppfödningar - DET vore väl något att flagga med? Nu när det är så poppis att vara "hästkommun".

Att våra svenska halvblod skulle stå för högt i blod verkar ju inte vara något problem med tanke på hur många här som redovisat väldigt många hästar med fullblodsstam. Handlar väl mer om hur kompetent personalen är. En del av ackordhästarna på 70-talet var ju inte några änglar alla gånger. Ganska tuffa, men det var ju också meningen med militärhästar. Dom ska ju stå pall för en del, och dessutom skulle dom tåla hästovana rekryter. Det var väl snarare hästarna som fostrade rekryterna än tvärt om på den tiden (1:a och 2:a världskriget och ett par decennier framåt). Det hårda psyket har väl hängt med ett tag.

Vi har många fina hästar här i Sverige. Men som någon tidigare sagt - visst avlar uppfödare med siktet på att få fram en prestationshäst. Det kostar ganska mycket att få fram ett halvblod till ridbar ålder. Så att sälja en häst, inriden (kanske hos beridare), ev visa på 3-års test etc och sedan sälja till ridskola? Nja, då får allt kusen vara väldigt ordinär, gärna med markbundna rörelser (så det inte skumpar för mycket) och näst intill loj i sinnet.

En bra häst som visar rörelse, hoppförmåga, ridbarhet och är exteriört bra (ok) blir oftast såld även om den är besvärlig i stallet, grinig, slår, otålig m.m. Det kan man ta - bara den jobbar bra. Men en sådan häst vill nog ingen se på en ridskola.

MEN så har vi alla dessa svenska och utländska uppfödningar MED stam och utan, som passar utmärkt i ridskoleverksamhet. Det är väl bra att dessa finns? I alla fall i de lägre klasserna.

Ska inte ridskolorna också skola in blivande tävlingsryttare? Då måste det ju också finnas bra hästar, eller hur? Och ridskolor med en avelsplan, köp och sälj del och undervisningsdel tror jag kommer att uppfylla framtida krav.

Oj, vad detta blev långt :crazy: Det var inte meningen. Men tyvärr kommer jag nog att skriva ännu mer i denna tråd. VARNING!;)

Som ridskola har man en massa förväntningar på en kommande ridskolehäst. Utan inbördes ordning:
- stabilt temprament
- taktmässiga rörelser
- framåtanda
- bra exteriör - korrekta ben
- grundriden
- mycket snäll i stallet
- positiv och van att vara i flock
- frisk och sund
etc

Man kanske också vill ha flera hästar samtidigt och har särskilda krav på storlek eller typ.

Här kan det alltså vara fördel att kolla ett handelsstall som har många hästar att visa.

Flera svenska uppfödare vill inte sälja till ridskolor eller har helt outbildade hästar.

kl

Vi har många trevliga hästar där de byts ut lagom ofta, vissa stannar jättelänge medan andra blir sålda inom ett år. Generellt sätt så är det fler med stam än utan. Bland ponnierna är det dock lite fler som har okänd stam. På ridskolan letar de efter trevliga hållbara individer och det kan ju vilka hästar som helst vara oberoende stam.

Har bland annat bland storhästarna:
Briar – Chagall
Uttini 733 – Hickory 547
Equador - Nabuur
Robin Z - Kew Gardens xx

Ren nyfikenhet - är Robin Z-Kew gardens xx-hästen ett sto född 1988? Isåfall har vi hennes bror på vår ridskola!

På min ridskola finns följande:

Hästar
Peregrin RNF 66 – Wartung
Charmeur – Allegro
Turban Rose – Leuthen I – Vagabond
Lebensmann – Kawango
Marius – King of Diamonds
Alpen Fürst – Ben Hur
Maraton – Herkules
Pion – Able Art**
Phaeton* - Ganesco – Polarstern
Prästgårdens Herold – Aleksander

Ponnys
e. Konsum u. Paleti. ue. Feather of Marshwoods RS
e. Heron u. Fiffi ue. Dexit
e. Crut u. Pam ue. Enford Jester
e. Egetofte Highnoon u. Cavallo Gull ue. Elphicks Renegade
e. Simbergs Hobnob u. Trestenas Celiba
e.Texas King Cowboy u. Rosi ue. Snowdown Blighter
e. Gould Star u. Vimsy ue. Patrons Vival
e. Candide u. Fiffi ue. Ekelunds Anjo
e. Alexon D u. Ságon ue. Filur
e. Hugo u. Sindarve Busa ue. Lykke
e. Hugo ue. Sindarve Mika ue. Sindarve Tulling
e. Hugo u Sindarve Mylta ue. Sindarve Tullmar
e. Russian Ivory** u. Dockan ue.Björn
e. Russian Ivory** u. Dockan ue.Björn
e. Värnbergs Orion u. Hagens Jubilée

Resten är av okänd

på min ridskola finns det

Valack -95 e: Zarif Langlökkegård-Max Attrup
Sto - 92 e: salient xx- athlet
Sto - 00 korsning, okänd
Valack -95 e: Lord calypso-Lombard, imp tyskland
Valack -00, korsning okänd
Valack -93, korsning okänd
valack -96, okänd, imp danmark
sto -96, okänd imp england
valack -96, okänd, imp irland (tinker)
valack -95, e: Hexer-Index, imp tyskland
sto -96,korsning okänd
valack -96, e: dunhill-leandro imp danmark
sto -00, imp england, okänd
valack -98, imp danmark, korsning, okänd
sto -98, e: Solos Carex-Temple wind xx
sto -01, korsning ardenner+ ?, okänd
valack -08, e: Ziwago-Fruhling, imp danmark
valack -96, e: Rolökke Swallow RNF 110-Smedhults cavat RNF 44
valack +96, okänd, imp danmark

Min favorit som tyvärr har avlidit

valack -91 e: lys de darmen-sudan
(helbror med Lysco, henrik lanners häst och Lysander)

Det är en valack född 1991 men har för mig att vi haft ett sto som hade samma stam, dock är den såld och finns inte kvar på hemsidan så jag kan inte kolla upp när hon är född. Hon är iaf skimmel och heter ruzona. men som sagt inte säker på att det är samma stam.

Låter ju helt otroligt likt Blåkullas ponnyer&hästar ^^,!
Kan det var det ;)?

Knapplån

Dom hästarna jag minns sen jag var mindre (nu är jag ju inte så gammal heller. hehe) hade stammar som dessa:

Cordon Bleu - Dawson
Dalby Jaguar - Maraton
Pik Triumf - Jaguar
Pontus - Zansibar
Imperator - ? undan ett sto vid namn Puma iallafall
Ivigtut - Abbé
Trombon - Picasso
Tissot - Pegasus
Unesco – Daktyl
Partisan - Ingolf
Strauss - Labrador
Rex - Kosack

Bland ponnyerna fanns några gamla goda New Forestar med bra stam och nån connemara och arab.

Tycker också det var bättre förr. Nu köper ridskolan in hästar som oftast avlivas några månader senare :crazy:

Gud vad nostalgisk man blev :love:

På min nygamla ridskola fick hon sätta en 20 års gräns på de flesta hästarna nu, men i regel höll de. Vet inte hur fin stam de hade, många var efter arabhingsten Chamrock, en annan efter Värnbergs Neptunus. Hur det är där idag vet jag inte, vet bara att jag inte gillar hur hästarna är i boxen, de som var uppfödda på gården som hon haft hela deras liv (typ) var ju så snälla, de nya är inte så vana vid allt spring tror jag.

På ridskolan där jag hållt till mest har funnits flera hästar med Pascal som far eller morfar. Dessa hästar har kommit från samma uppfödare och varit trevliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponera följande; A bedriver uppfödning samt ridskola i mindre skala. På senare år har aveln gått på halvfart pga den dåliga marknaden...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Kallebus
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 032
Senast: aprilia
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025