Stam på ridskolehästar

Mynta2

Trådstartare
När jag började på ridskola 1977 så vill jag minnas att det fanns bra ridskolehästar på den tiden, samt att dom hade hyffsad stam. De flesta kom självfallet från acordhäststiftelsen, men även ponnyerna hade fin stam...Vill minnas hästar med fäder som: Toreador, Safir, Presto, Immer, Sombrero osv...Ponnyerna hade typ Värnbergs Neptunus, Cluani osv...Numera har hästarna denna stam: okänd-okänd samt att de inte är särkillt bra...eller så vill jag bara minnas de var bättre förr ;) ....Men ju mer jag funderar dessto mer är jag övertygad om att: hästarna höll mycket längre då...dom byttes inte ut i samma omfattning som dom gör nu. Ok, dom fick gå ganska många år i ridskoleverksamheten, men det var inte ofta de hade skador..(hälta, ryggont..eller att dom krubbet eller vävde osv) samt att de passade ganska omgående i verksamheten...Nuförtiden kasseras de på löpande band för dom ej pallar vara på ridskola...

egentligen undrar jag om det är sämre kvalite nu än det var för x-antal år sedan...var hästarnas psyke stabilare ? eller vad har hänt ?

Sv: Stam på ridskolehästar

Personligen så tror jag ja, det har nog blivit sämre. Jag har ridit i ca 15 år, när jag började på ridskolan då vill jag minnas att hästarna höll och var kvar på ridskolan länge. I dag är det precis som du säger (iaf på den ridskolan jag red på, vi har fortfarande kontakt) hästarna byts ut på löpande band av både den ena och andra anledningen.

Vem är Safir?

Annars så tror jag att man kanske är mera uppmärksam på hästarnas välbefinnande på dagens ridskolor. Om man ser att en häst börjar vantrivas så låter man den byta jobb, istället för att behålla den och låta den utvecklas till en häst vars olater gör att den blir impopulär. Vilket förstås leder till att färre ridskoleelever bryr sig om hästen, vilken leder till att hästen mår ännu sämre.

Min barndoms ridskola upphörde 1982, och jag var med om veterinärundersökning av alla hästar. De var födda mellan 1960 och 1973 och hade gått på ridskolan mellan cirka 15 till två år. Inte en enda av hästarna var helt rena i benen vid böjprov! Så jag tror inte att hästarna höll bättre förr, utan att vi idag uppmärksammar deras psykiska hälsa på ett annat sätt.

Tycker även att det är synd med alla dessa inporterade hästar som finns på ridskolorna idag ! Det borde väl vara svenska halvblod som står på svenska ridskolor i första hand :crazy:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

på min ridskola var det förut fjordingkorsningar, new forest, nordsvenskkorsningar, shettiskorsning, svenska korsningsponnyer, halvblod som höll i flera, flera år.
förra året pensionerades en new forest som gått aktivt sedan 1995 helt kärnfrisk men less på ridskolelivet. Han är f.1983
alldeles nyligen avlivades ett sv.halvblod f.1985 som gått där sedan 1996, aldrig varit halt innan hon fick spatten.

numera köps hästar in från holland, en ridskolechef förut köpte endast in ädla renrasiga hästar som belgiskt halvblod, hannoveranare och danska hästar.
vissa har inte varit där länge, t.ex. hannoveranare blev halt och sedan spatt.
hästarna från holland är oftas lite mysko i "huvudet" och går lätt sönder.

så nog tycker jag att det var bättre förut

Nja, på vår ridskola har vi hästar efter bla Falleur, Hertigen, Armstrong, Classic, Warsteiner, Pontus, Amethist (e Nimmerdor) och Labrador (?)

Några av dessa är väl ändå ganska bra hingstar, eller?

En shettis där det står
e. Senateur v.d. Veldstrat RS194
u. Emelie RS 1770
ue. Lockinge Napoleon RS 111

Hanna Shetland, vad är detta, ngr du vet vilka det är? *nyfiken*

En liten arab ue Sjapoer ox, efter Gomel var inte han duktig?

Senast ändrad:

Annars så tror jag att man kanske är mera uppmärksam på hästarnas välbefinnande på dagens ridskolor. Om man ser att en häst börjar vantrivas så låter man den byta jobb, istället för att behålla den och låta den utvecklas till en häst vars olater gör att den blir impopulär. Vilket förstås leder till att färre ridskoleelever bryr sig om hästen, vilken leder till att hästen mår ännu sämre.

Jag utgår från det jag minns av mitt 80-tal i stallet, för visst fanns hästarna relativt länge i verksamheten - men när de sedan såldes/eller togs bort så var det p.g.a. ben- och/eller ryggproblem.
Eller för att de helt enkelt tröttnat och blivit sura.
I mitten eller i slutet av 80-talet byttes hästarna ut ofta för att de inte höll - jag kan minnas fel i för sig - p.g.a. att underlaget i manegen inte var speciellt bra.

Sedan upplever jag att en häst med okänd stam kan vara precis lika bra (läs hållbar)/dålig ridskolehäst som en med stam.

Jag som gillar att hålla på med stamtavlor gläds visserligen åt att stallet återigen har börjat köpa in hästar/ponnyer med känd stam - men en av de absoluta favoriterna i stallet idag är en 1.70 stor, hoppglad charmig skäck från Skottland utan stam.
Stallet har däremot fått ta bort/sälja/skicka tillbaka flertalet hästar och ponnyer med full stam.

Nu blev det kanske lite rörigt, men jag hoppas att ni fattar vad jag vill ha sagt. ;)

clownen skrev:
Det borde väl vara svenska halvblod som står på svenska ridskolor i första hand :crazy:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Precis vad jag tycker!
Men det är väl ändå så att importhästar är billigare i inköp, oavsett om de har stam eller inte?
Sedan är det ju inget som säger att svenskfödda hästar är hållbarare än importer.
Det har väl med hanteringen att göra, eller har jag fel?

Nej jag hade inte hållbarheten i tanke utan tänker mer att en svensk ridskola bör i mina ögon ha i Sverige födda hästar för att gynna den inhemska aveln.

Det ger ju även signaler till dagens ridskoleelever som är morgondagens ryttare att man från ridskolornas håll månar om den svenska aveln. Det är ju dem länderna som har en egen stark avel som når de största framgångarna internationellt. Eller som man brukar uttrycka det avel och sport - hand i hand.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

På de ridskolor jag ridit på tidigare var de flesta hästar utan känd stam, därför blev jag förvånad när jag började på min nuvarande ridskola där t.o.m. avelsokunniga jag kände igen flera av hingstarna.

Några exempel:
Kaliber-Gaspadin <- en av mina favoriter :)
Kaliber-Hertigen
Cardento-RobinZ <- en riktig läckerbit :love:
Maraton-Uttini
Napoleon-Ganesco
Hertigen-Pascal
Irco Mena-Brabant

Jo, jag fattar vad du menar, och delar den uppfattningen att ridskolorna borde gynna svensk avel i större utsträckning.
(Men det är i för sig ur min egen egoistiska synvinkel - eftersom att jag är stamtavlenörd med svenska halvblod som specialitet. ;) )

Men, det är ju det där med pengar - som vanligt.
De flesta ridskolor har ju inte så mycket pengar att röra sig med och de flesta uppfödarna vill väl ju gärna ha ganska bra betalt för sina hästar, så att de åtminstone kan få tillbaka det de lagt ut under hästens uppväxt, eller hur?

Jag har för mig att det åtminstone förr fanns bidrag ridskolorna kunde få om de köpte svenskfödda unghästar till verksamheten och som de utbildade? :confused:

*lånar*

på våran ridskola finns

STO f.90, halvblodskorsning, okänd härst.
VALACK f.93 halvblodskorsning, svensk, okänd härst.
VALACK f.92 e.Racot - Epok, dansk, imp.danmark
VALACK f.94, okänd härst., freiserkorsning, svensk?
VALACK f.92, okänd härst. Imp.Irland
STO f.95 e.Flush u.Frida, svensk (pappan är ungerskt/sv.halvblod), mamman har okänd härst.
VALACK f.92 connemara/halvblod, imp.Danmark, okänd härst.
STO f.91, Florentijn O - Flügel van la Roche, belgisk, imp.Belgien
STO f.95, okänd härst. svensk
VALACK f.91, okänd härst. fjordkorsning, svensk

STO f.93, Gringo - Martalóc, ungerskt halvblod, imp.Ungern, varit i sverige några år
VALACK f.00, okänd härst. imp.Holland
VALACK f.94, okänd härst. imp.Holland
VALACK f.98, okänd härst. ursprunglingen från England
STO f.95, okänd härst. imp.Holland
STO f.98, okänd härst. ??
STO f.92, okänd härst. imp.Holland
STO f.97, okänd härst. Imp.Tyskland

dom hästar med fettext är de som funnits på ridskolan längst.

Men "förr i tiden" har vi haft många hästar med riktigt fin stam.
t.ex.

*Jopal - Ingolf
*Ballestero - Howen Bambi
*National Zenith - Napoleon
*Rocket - Hoekhors Denny
*Lettiskt halvblod med bra stam, ELIT avelssto i Lettland :eek: såld som promenadhäst! Tror inte ens någon vet om förutom jag att hon är elit sto. ridskolan kunde ju ha sålt henne dyrare som avelsmärr!
*Bernstein - Torboldt
*Amani - Gardenstern

m.fl.

Senast ändrad:

Fast Racot - Epok är en fin stam :)

Racot elitpremierades i Danmark p g a sina tävlingsavkommor.

Epok var svenskfödd e Tintoretto u Miss Ann e Salvator och exporterades till Danmark.

Jag har också en kännsla av att det var bättre förr och att hästarna höll längre då. Fast som någon sa, man är nog mer uppmärksam på hästen idag, med skador och vantrivsel. Fast samtidigt så upplevde jag inte denna vantrivsel hos ridskole hästarna förr som det är nu.

Men kanske det häger i hop lite med hur man drev verksamheten samt att ridskolor då inte var så stora ? När jag red på ridskola på 80-talet så var uteritter ett återkommande inslag för jämnan...sällan red vi och harva i paddocken fler ggr/rad...dessutom så anpassades lektionerna efter vad föregånde grupper gjort..alltså hade 3 lektioner i rad varit i paddocken så red 4:e gruppen ut för att hästarna inte skulle behöva harva runt så mycket i paddocken....När jag återupptog ridskole ridningen på slutet av 90, så var uteritter sällsynta...för att säga obefintliga. Sedan minns jag en sak från 80 talet, när hästarna fick sin middagsmat så blev ALLA utkörd från stallet, stallet låstes under 1 timma för att hästarna skulle få matro. Nu är det inte så alls...jag tyckte det var jättebra att slänga ut folket så dom fick matro...

jo jag vet :)
valacken e.Racot har tävlat flera gången i 1,20 när ridskolan har ägt honom. när han kom kunde han knappt hoppa över 50cm utan att snubbla :D

belgiska stoet har en stamtavla fullt med hoppförärvare och stjärnor!
hon har tävlat högt i belgien innan hon kom till sverige.
för ridskolan har hon tävlat upp till 1,30 med placering.
hennes hopprekord ligger på 165 cm

bildbevis

Det beror nog på lite vad det är för ridskolor också. Dom jag har i trackterna där är det gott om ridning i skogen och på ängar, så länge väder och mark tillåter det. Detta är nog ett större problem i storstäderna kan jag tänka mig. Utslängda för matro till hästarna gillade jag. Är inget som jag stiftat bekantskap med, men önskvärt vore det ju för alla ridskolor, om minst inte för hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponera följande; A bedriver uppfödning samt ridskola i mindre skala. På senare år har aveln gått på halvfart pga den dåliga marknaden...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Kallebus
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 032
Senast: aprilia
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025