Mynta2
Trådstartare
När jag började på ridskola 1977 så vill jag minnas att det fanns bra ridskolehästar på den tiden, samt att dom hade hyffsad stam. De flesta kom självfallet från acordhäststiftelsen, men även ponnyerna hade fin stam...Vill minnas hästar med fäder som: Toreador, Safir, Presto, Immer, Sombrero osv...Ponnyerna hade typ Värnbergs Neptunus, Cluani osv...Numera har hästarna denna stam: okänd-okänd samt att de inte är särkillt bra...eller så vill jag bara minnas de var bättre förr ....Men ju mer jag funderar dessto mer är jag övertygad om att: hästarna höll mycket längre då...dom byttes inte ut i samma omfattning som dom gör nu. Ok, dom fick gå ganska många år i ridskoleverksamheten, men det var inte ofta de hade skador..(hälta, ryggont..eller att dom krubbet eller vävde osv) samt att de passade ganska omgående i verksamheten...Nuförtiden kasseras de på löpande band för dom ej pallar vara på ridskola...
egentligen undrar jag om det är sämre kvalite nu än det var för x-antal år sedan...var hästarnas psyke stabilare ? eller vad har hänt ?
egentligen undrar jag om det är sämre kvalite nu än det var för x-antal år sedan...var hästarnas psyke stabilare ? eller vad har hänt ?