Stallventilation av eller på

Soleris

Trådstartare
Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är väldigt mån om att min häst ska ha bra luft. I stallet är de rädd att vattnet till kopparna ska frysa så därför vill de ha en temp på runt 8 grader i stallet med det innebär att man då inte kan köra ventilationen om det är kallare ute. Är det varmt ute så går den nattetid men är det kallare så är den avstängd, dagtid är den alltid avstängd. Värst är det om det blir väderomslag under natten så det blir varmare ute, går det knappt att gå in i stallet för då är det rena ångbastun där inne med en extra stank av både blött hösilaget som ligger inne och bensindoft av en fyrhjuling som står där inne.
Jag som är van vid kallare stall med frisk luft tycker att detta känns väldigt ohälsosamt för hästen och börjar vara rätt orolig för den men i diskussion med stallinnehavarna så anser de att ventilationen måste vara avstängd så inte vattnet fryser och luften är det inte alls nåt fel på enligt de och kör man ventilationen mer så krävs mer värme och då blir det för dyrt med elen.
Enligt jordbruksverket så får man ALDRIG stänga av ventilationen och enligt djurskyddet står ju också att man måste ha ventilation i ett stall..
Är det bara jag som är överkänslig eller....??? :confused:
Snälla, lämna åsikter!!!
 
Sv: Stallventilation av eller på

Man måste inte ha ventilation i ett stall som är mekaniskt/elektriskt. Det man måste ha är bra luft. Vilket man får om man har bra ventilation. Värme finns det inget krav på alls så länge det handlar om friska hästar.

Jag tycker inte det hörs som om det är någon bra luft och ventilation i ditt stall som du beskriver det. Är det inte det så är inte stallet godkänt att ha hästar i. Verkar som om stallägarna är mer intresserade av att spara pengar än av att hästarna ska ha bra luft. Blir också tveksam till hur det sköts när du skriver att det luktar bensin från fyrhjulingen. Om den inte är tät utan det kommer ut bensin och eller bensinånger ur den ska den inte finnas i stallet. För det är ingen bra luft att andas in varken för hästar eller människor. Kan till ock med vara cancerframkallande om det vill sig illa.

Så om inte stallägaren ändrar på sitt sätt att sköta det hade jag helt klart övervägt att flytta hästen därifrån.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Vattenkopparna fryser inte förrän det är ett antal minusgrader i stallet och då stänger man av vattnet och använder hinkar :)

Jag har ingen mekanisk ventilation, utan en med självdrag och ventilationstrumma och vattnet fryser inte.

Det ska vara BRA luft i ett stall, det är ett otyg med folk som bommar igen "för väremens skull"!
Luftrörsproblemen kommer som ett brev på posten,,,
 
Sv: Stallventilation av eller på

Tack för svar!
Masse, vad menar du med mekaniskt då, är det meningen att luften ska stå stilla i ett sånt stall??
Det finns ett par värmefläktar som sätts på iom det blir runt -8 grader ute, dessa står ju då alltså och blåser in värme i stallet men då stängs ju ventilationsfläktarna av så att värmen ska stanna kvar inne och inte dras ut. Detta innebär ju att luften endast värms upp men den byts ju inte ut mer än då man går ut och in genom dörrarna, det kan väl aldrig vara meningen att det ska vara så??? :confused:

Trix, det är sånt stall jag är van vid! :) Föredrar helt klart att det är kallt men med frisk luft, känns ju så mycket nyttigare för hästen...

Ja min häst kommer att flytta hem väldigt snart, den är där för att kunna träna regelbundet men nu får hälsan komma i första hand för den..
 
Sv: Stallventilation av eller på

God ventilation är jätteviktigt. Hade en häst som hade problem med hosta såfort det blev minsta dammigt (klarade in spån el ouppblött hö, eller sopning om han var inne) efter att ha stått i ett stall med dålig ventilation under sin uppväxt..:crazy:

Att det är som en ångbastu får mej verkligen att dra öronen åt mej, det låter verkligen inte bra. Vi har ganska varmt i vårat stall trots många minus ute håller det alltid plus under natten, men det är klar hög luft och det luktar fräscht av häst när man öppnar på morgonen.

Hade jag varit du hade jag flyttat min häst om de vägrar sätta igång ventilationen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Stallventilation av eller på

För att luften ska vara godkänd ska den bytas med 300 kbm/häst och timme. Det finns reglerat i jordbruksverkets regler för stall. Det finns även reglerat för hur luftfuktigheten ska vara där.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Med mekanisk menar någon form av utrustning som fläkt/ventiler. Det är det inget krav på utan det kan fungera med självdrag.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Masse, ja naturligtvis! Slarvläste och tyckte du skrev att man inte behövde ha den på om det är mekaniskt.. I detta stall finns inget självdrag, nåt enstaka ventilationshål uppe i kanske ett par boxar men det står 22hästar där..
 
Sv: Stallventilation av eller på

Piraja, finns den informationen skriftlig nånstans för det skulle jag gärna vilja lägga fram för dem att läsa???
 
Sv: Stallventilation av eller på

Jo jag har läst den sidan och jag har talat med jordbruksverket också och har av dem fått veta att ventilationen får ALDRIG stängas av men detta stalls styrande folk hävdar att det är bra luft i stallet iaf och att det kostar för mycket om de måste köra värmen och ventilationen bara drar ut den så det är inte av intresse att ändra nåt.
Fyrhjulingar får inte heller stå inne i stall enligt brandskydd men den har dåligt batteri och startar inte om den står utomhus så den måste stå inne. Men börjar det att brinna och den är inne så är det inte säkert att försäkringsbolag betalar ut någon försäkring för hästarna och den som bestämt att den ska stå inne kan bli åtalad men inte det heller fick nåt gehör....:(
 
Sv: Stallventilation av eller på

I ett så stort stall finns det garanterat både förprövning och paragraf 16 tillstånd. Så det som kommit fram vid godkännandena om hur stallet ska vara för att "rätt" luft är det som gäller.
När det nu finns ventilation i stallet så antar jag att det har krävts för godkännandet och då ska den också användas. Med andra ord är inte stallet godkänt när den inte är på. I ditt ställe hade jag kollat med Länsstyrelsen och till och med bett om att få en kopia på godkännandet av stallet för att se vad det står där.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Okej, och ett sånt papper ska alltså finnas hos länsstyrelsen, ska kolla upp det! Tack så mycket! :laugh
 
Sv: Stallventilation av eller på

Om du och stallägaren har helt olika åsikter om hur hästarna skall ha det så är det nog faktisk så att du får flytta (även om jag tycker de är de som har fel!).

Förstår att de inte vill ha fläkt och värme igång samtidigt, men om det blir så varmt och fuktigt i stallet som du beskriver så har jag väldigt svårt att tro att det blir under noll grader om ni stänger av värmen!

Det blir det inte ens hos mig när det är minus 8 och jag har jättehögt i tak och bara två hästar, dessutom är det ventiler längs hela taket. Så ni kan nog lugnt stänga av värmen och istället köra fläkten. :)
 
Sv: Stallventilation av eller på

Ja jag tänker flytta ut min häst därifrån men det är ju 4 hästägare till som är missnöjd med detta, så det är ju inte bara mig och min häst det gäller.;)
Det som är lite knepigt är att de hävdar att vattnet fryser till vattenkopparna redan när det är +3-4 grader inne...??? :confused:
 
Sv: Stallventilation av eller på

Jag har kallstall, högt i taket och inte alls så många hästar i stallet. Men om det ska frysa i mitt stall på natten med hästar inne så måste temperaturen ner under - 15 minst ute och helst lite blåst också. Däremot är det ofta det fryser på dagen när hästarna är ute och stallet är tomt.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Ja jag tänker flytta ut min häst därifrån men det är ju 4 hästägare till som är missnöjd med detta, så det är ju inte bara mig och min häst det gäller.;)
Det som är lite knepigt är att de hävdar att vattnet fryser till vattenkopparna redan när det är +3-4 grader inne...??? :confused:

fryser deras mat i kylskåpet också?
vatten fryser ju inte förrens 0 grader.. jisses...
 
Sv: Stallventilation av eller på

Vattenledningarna kanske går olyckligt, t ex i någon yttervägg, där det blir fryskallt även om det är +grader i stallet? Men sånt brukar inte vara omöjligt att fixa med lite eftertanke, halmbalar/ris/snö mot ytterväggen eller på marken om det är där det fryser.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Vi står i ett stall utan värme med dörrarna öppna även på vintern.
Vattnet stängs av vid minusgrader. Hästar behöver en rejäl ventilation för att må bra. Många stall är för täta med risk för hästarnas hälsa. Hosta som blir kronisk är inte ovanligt. Luktar stallet häst och ammoniak och det är fuktigt på fönster mm så är det för tätt. Stallet skall lukta lika friskt inne som det gör utanför.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Men fy, står det en fyrhjuling inne i stallet, där hästarna står? :crazy: Får man ens ha det så? Har ingen aning vilka regler som gäller, men med sunt förnuft borde vem som helst kunna förstå detta. Skulle inte ens ha övervägt att ha min häst i ett sådant stall, bensinångorna kan påverka nervsystemet och är cancerframkallande. För att inte tänka på om det börjar att brinna i byggnaden :eek:
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 189
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 217
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 670
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp