Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är väldigt mån om att min häst ska ha bra luft. I stallet är de rädd att vattnet till kopparna ska frysa så därför vill de ha en temp på runt 8 grader i stallet med det innebär att man då inte kan köra ventilationen om det är kallare ute. Är det varmt ute så går den nattetid men är det kallare så är den avstängd, dagtid är den alltid avstängd. Värst är det om det blir väderomslag under natten så det blir varmare ute, går det knappt att gå in i stallet för då är det rena ångbastun där inne med en extra stank av både blött hösilaget som ligger inne och bensindoft av en fyrhjuling som står där inne.
Jag som är van vid kallare stall med frisk luft tycker att detta känns väldigt ohälsosamt för hästen och börjar vara rätt orolig för den men i diskussion med stallinnehavarna så anser de att ventilationen måste vara avstängd så inte vattnet fryser och luften är det inte alls nåt fel på enligt de och kör man ventilationen mer så krävs mer värme och då blir det för dyrt med elen.
Enligt jordbruksverket så får man ALDRIG stänga av ventilationen och enligt djurskyddet står ju också att man måste ha ventilation i ett stall..
Är det bara jag som är överkänslig eller....???
Snälla, lämna åsikter!!!
Jag som är van vid kallare stall med frisk luft tycker att detta känns väldigt ohälsosamt för hästen och börjar vara rätt orolig för den men i diskussion med stallinnehavarna så anser de att ventilationen måste vara avstängd så inte vattnet fryser och luften är det inte alls nåt fel på enligt de och kör man ventilationen mer så krävs mer värme och då blir det för dyrt med elen.
Enligt jordbruksverket så får man ALDRIG stänga av ventilationen och enligt djurskyddet står ju också att man måste ha ventilation i ett stall..
Är det bara jag som är överkänslig eller....???
Snälla, lämna åsikter!!!