Varmblod90
Trådstartare
Sv: Stallregler
Om du läser min senaste lista har jag inte med mockningen på förmiddagen
Om du läser min senaste lista har jag inte med mockningen på förmiddagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast hade du som stallägare accepterat att det inte bli mockat på flera månader efter att hästägarna valt att ha hästarna ute på nätterna istället?
Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag redan har skrivit någon rad ang om det! Gäller även mockningen...Det är väl inte riktigt samma sak.
Jag tycker att det är två orimligheter i dina regelförslag: vilken tid på dagen hästarna ska vara ute (varför måste de vara ute kl 8 på morgonen? Det är väl upp till var och en?) samt att specificera tidpunkt för mockning.
Jag skulle hellre formulera att varje hästägare ansvarar för att det mockas i resp boxar varje dag!
Tidpunkt måste få vara upp till var och en.
.Däremot undrar jag utifrån ditt detaljerade förslag till regler, om ni verkligen vill ha grannarna uppstallade hos er. .Detaljerna antyder att du inte tror att grannarna sköter sig.
Har ni tillstånd från Länsstyrelsen? Ska ni ha åtta hästar installade varav ett par är inackorderade, så måste ni ha det. Då kommer de ut från LST och inspekterar först.
Har ni reg. verksamhet?
Om ni hyr ut mot betalning, handlar det om verksamhet även om ni näppeligen går med ekonomisk vinst.
Skulle tro att det går att tolka annorlunda om ni väljer att låna ut boxarna till grannarna och de själva skaffar foder och strö så ni inte har något utbyte av pengar er emellan, gällande huruvida det är en verksamhet eller inte. Däremot ändrar det inte på behovet av tillstånd
För mig verkar det som om du gör ditt bästa för att sätta upp regler, som om dom följs kommer att förhindra att "slarv" som du sett förut kommer att hända igen? Många har i tråden kommenterat att dom inte skulle vilja stå i ditt stall med så många och så precisa regler. Det gör ju inget, eftersom du inte utbjuder boxar till uthyrning. Ni kommer av hjälpsamhet hyra ut boxar till närboende för att dom ska slippa åka så långt till stallet.
Dom kan då alltså gilla läget och följa reglerna, eller skaffa sig en annan stallvärd, som jag ser det!
Bra tänkt av dig, som vill förhindra tjafs och diskussioner under vintern som kommer!
Och utsläpps-insläppstider och tider för fodring är ju helt upp till dig och bestämma utifrån att du ser till hästarnas bästa. (Jag tycker också hästar ska vara ute i mesta möjliga mån. Lite kortare dagar kan det bli ibland, men.... då ska det vara riktigt ruggigt väder.