Sv: Stallregler
Jag har läst igenom ditt förslag och kommenterar lite nedan.
I våras då så tog grannen inte ut sina hästar förrän efter kl 10:00 på förmiddagarna.
Om jag förstått det hela rätt sköter grannen sina hästar helt själv? I så fall tycker jag att det är upp till grannen att bestämma när hästarna ska vara ute om det inte är så att det orsakar dig besvär att de står inne.
Reglerna jag vill sätta upp är.
*Att alla hästarna är utkomna senast kl 8 på morgonen.
Förutom det jag skrev ovan är det nog lite vanskligt att sätta en tid eftersom vädret trots allt kan sätta p för utevistelse.
*Att man mockar någon gång under förmiddagen så att det är en bra luft i stallet när hästarna kommer in på kvällen.
Stryk den punkten och skriv att det ska mockas dagligen.
*Man sopar sin del av stallgången där man ha sina boxar efter man ha mockat.
Är grannens boxar helt avskilda från övriga stallet? Annars kan det ju finnas en risk att det är smutsigt i hela stallgången efter grannens mockning?
*Att man se till att alltid hålla det snyggt och iordning efter sig.
Det där får du nog stryka eller skriva om. Du har som jag ser det redan reglerat ordningssamheten i andra punkter.
*Plockar undan ev bajs samt sopar i gången efter att man skött om sin häst.
Kanske kan räcka med att skriva att stallgången ska hållas ren?
*Att man ställer tillbaka grepar, skyffel m.m. där dem ska stå efter att man använt dem, att inget få lämnas ståendes i gången.
Som tidigare: Stallgången ska vid alla tillfällen hållas fri från verktyg samt ren?
*Inga barn får vara i stallet utan uppsyn. Plus att dem inte få leka i stallet oavsett.
Det sista kanske ska skrivas: "Respektera att stallet är hästens hem där den ska ha lugn och ro."?
*Låser dörren in till sadelkammaren när man är klar.
Här behövs kanske en omformulering? Jag hade hellre sett till att få på pränt att sadelkammaren ska alltid hållas låst när man inte är i stallet. Beroende på hur er gård ligger kan det ju vara bra att låsa när man rider ut/går ut på ridbanan.
*Får inte sopa i stallgången om det står hästar inne om man inte vattnar stallgången lite lätt först så det inte dammar, alt vänta man att sopa efter mockningen.
Helt ok.
*Att man alltid släcker och dra ut sladden till radion innan man lämnar stallet.
Japp. Ett alternativ kan ju vara att sätta timer till belysningen?
*Stalldörrarna ska alltid vara stängda om det är minusgrader. (Vi själva ser dock till att vädra en kort stund varje dag)
Inga problem.
*Får ej använda spån som strö för att bonden ska kunna använda gödseln.
Jag tycker du ska specificera vilket strö som får användas. Det finns ju en del att välja på idag.
*Rökning förbjuden såklart!!
Självklart. Rökförbud utanför stallet också?
Jag tror det var allt.
Kan man ha sådana regler? Har ni några regler i erat stall och vad är det då för regler i så fall?
Ett par saker till:
Var ska gödseln läggas, vem tömmer skottkärran och när, var ska släp och bilar parkeras, hundförbud eller ej, ansvar för utrustning, reglering av varmvattenanvändning, förvaring av foder, ev tillträdestider till stall/ridbana.
Det var nog allt från mig just nu.