Stallpersonal, lön??

L

ladygagaa

Jag har planer på att anställa en utbildad hästkötare 5 dagar i veckan ( mån- fre ) i mitt stall.
Hennes uppgifter kommer att vara:
Sköta ut- och insläpp av 6 hästar samt morgon - och kvällsfodringar.
Även sätta på täcken på de hästar som ska ha.

Hur mycket ska man betala henne för hennes jobb /mån?

Sv: Stallpersonal, lön??

Enklast för dig borde ju bli att räkna ut antalet timmar jobbet ska ta och sedan hur många % av en heltid som det innebär. Kolla sedan på avtalsmässig heltidslön och räkna ut vad h*n ska ha.

Under 100kr/timme + semester skulle jag personligen inte jobba för, stalljobb är hårt och slitsamt. Och de få kronorna extra som du lägger på timlönen gör en gladare och mer arbetsvillig personal. (Nå, det är min erfarenhet i allafall.)

Det låter som det kan vara få timmar men utspritt under dagen (typ 1 timme morgon + kväll) det blir knepigt att få någon som kan ta på sig det. Bundet och nästan ingen lön vid normal ersättning.

Jag håller med Lobelia. Låter som totalt max 3 timmars arbete om dagen. Säg 100:-/timmen = 300:-/dag = ca 9000:-/månad, lägg på 12% semesterersättning (om det handlar om timanställning) så blir det ca 1080:- till/månad = drygt 10.000:-. Ska det vara vitt, blir det ju skatt på det också (dras det enligt skattetabell blir det inte mycket som dras i skatt, men likväl försvinner ju pengar i slutändan). Kanske någon som vill ta det som extrajobb, men du kan nog tyvärr räkna med att denne säger upp sig om/när ett "ordentligt" arbete dyker upp.
Har sett lappar här tidigare, då en privatperson sökte stall-/hästskötare till sitt stall. Jag tror inte att h*n fick tag på någon, just för att det blir så få timmar men samtidigt så bundet - det hindrar en från att ha ett annat jobb samtidigt (om man inte vill jobba natt, och då blir det ju trubbel med morgnarna).

Okej, tack så jätte mycket för alla svar. Har en del att fundera på nu :)
Hon vill ju jobba med hästar och skötsel, hon tyckte att den här tjänsten skulle bli jätte roligt att få göra.
Men jag förstår vad ni menar med att det kommer hindra henne men som det verkar nu så finns det inga andra planer på vanligt jobb för hennes del, (än så länge). Hon bor ju visserligen jätte nära stallet så det blir inget problem så sätt.
Men som sagt får fundera på det.

Ah, jag förstod inte att det redan fanns en i tanken, utan förstod det som att du skulle söka rätt på någon också.

Glöm inte att du får betala arbetsgivaravgift också - så på totala lönesumman kommer 31,42 % (eller den lägre procentsatsen 15,49 %) om den anställde är född 1985 eller senare).

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 283
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka