stallhyran

L

Lijsan___

Jag står i ett tvåhästars stall med min häst, och jag betalar ca 600 för det men jo nu till frågan.

Jag släpper ut hästarna 3-4 ggr i veckan. och tar även in dom ofta på kvällen. Jag får kolla hagen om den är hel för det orkar dom inte göra. Jag fyller på vattnet vart annan gång på sommaren.(ca tre stora tunnor). Ibland mockar jag ur hagarna, då hästarna går i åretrunt hagar och har vinterhagen till sommarbete på sommaren.:crazy:Jag får ingenting till så som halm eller ngt. Men betalar jag för mkt?? för ibland käns det som om jag driver stallet och hon är inhyrd. Är 600 alldeles för mkt??? :confused:
Tacksam för svar
och detta är ingen smygannons eller ngt jag är bara orolig för att jag betalar för mkt då min ekonomi inte är den bästa.

Sv: stallhyran

tja, jag tycker inte det är så mycket egentligen. hyrorna ligger där i dag. MEN man man hitta bättre alternativ och det tycker jag du i sådana fall ska prioritera!

jag tog 600 kr av min inhyrning och det va kallhyra (el plus vatten ingick då) då skötte jag alla fodringspass 4 ggr/dag och jag tom mocka o borsta hästen imellanåt. Laga staket skötte jag som hyresvärd.

hon fick däremot fylla på vatten hos sin egen häst. Jag gjorde det bara då jag passade hästen. (eller om den druckit upp)

okej. tack för svaren :)
Men det känns som jag och den andra tjejen delar på alla jobb och även betalar jag en massa. jag gör även en massa extrajobb bara för att hästarna ska ha det "bättre". så som mockar i hagarna och kollar staketet ofta och tar bort olämpliga saker ur hagen. det är även jag som köper saltsten till somarbetet då dom inte orkar köpa det. :crazy:
jag tar även upp efter medryttaren till den andra hästen, då hon lånar alla mina saker så som grep, lädertvål/fett och mina schabrakm.m som hon bara tar ur min låda och jag har förklarat för henne flera ggr att det är MINA saker. Men jag är inte arg eller ngt jag vill bara ha kvar min häst och inte lämna bort han för jag älskar han så. Men jag har lite problem att få ihop alla pengarna till min häst så jag kan inte flytta honom då jag ska kunna ha cykelavstånd till honom. Men stallplatser ligger kanske runt det priset nu...:confused:

Det beror ju på var du bor. Åtminstone här i Stockholmstrakten är det pris du betalar BILLIGT - oavsett det arbete du lägger ned! Men du får väl jämföra med vad andra stall i din omgivning tar, och flytta någon annanstans om du tycker priset är för högt.

Tycker det låter som ett vettigt pris om du inte bor i/nära storstad för då är det tokbilligt!

Jag tar 500 i kallhyra, självklart sköter jag stall och hagar om ingen har väldigt speciella önskemål för då får de fixa det själva samt att vissa frivilligt lagar/fixar sånt deras hästar förstört. Foder och strö finna att köpa till för ytterligare 500. Fodringar och in/utsläpp sköter de inhyrda själva (jag brukar dock luncha på vardagar)

Stallet ligger ca 2,5-3 mil från medelstor stad. Vui har ridbana, fina ridvägar samt skrittavstånd till ridhus.

Skulle jag göra mer i stallet skulle jag vara tvungen att ta ut betydligt mer i hyra då vi redan nu gör mkt jobb gratis. (blir ingen saftig timpenning direkt)

Jag står i ett tvåhästars stall med min häst, och jag betalar ca 600 för det men jo nu till frågan.

Jag släpper ut hästarna 3-4 ggr i veckan. och tar även in dom ofta på kvällen. Jag får kolla hagen om den är hel för det orkar dom inte göra. Jag fyller på vattnet vart annan gång på sommaren.(ca tre stora tunnor). Ibland mockar jag ur hagarna, då hästarna går i åretrunt hagar och har vinterhagen till sommarbete på sommaren.:crazy:Jag får ingenting till så som halm eller ngt. Men betalar jag för mkt?? för ibland käns det som om jag driver stallet och hon är inhyrd. Är 600 alldeles för mkt??? :confused:
Tacksam för svar
och detta är ingen smygannons eller ngt jag är bara orolig för att jag betalar för mkt då min ekonomi inte är den bästa.

Det verkar ju som om ni delar på skötseln. Det finns 2 hästar, den ena är din och den andra måste ju då vara den andras. ;)

Du släpper ut 3-4 dagar/vecka (det innebär att den andre måste ju också släppa ut 3-4 dagar/vecka)

Du tar även OFTA in, men inte alltid alltså, då måste den andra ju ta in när du inte gör det.

Du fyller på vatten till era hästar VARANNAN gång(vilket borde betyda att den andra gör det även den VARANNAN gång)

Du får ingenting skriver du.

MEN..

Har du då räknat med tex:

El
Vatten
Sophämtning
Tömning av dynghögen
Snöröjningen på vintern
Staketkostnader (för din häst går väl inte helt lös antar jag)
Skottkärra o grepar och sopborstar osv

Finns massor av saker som kostar när man har stall, saker går sönder och måste bytas ut, så är det ju.

Det är det som en kallhyra ska gå till. Det är det du betalar 600 kr/månad för.

I kallhyra ingår ingenting, inte ens den saltsten som du var tvungen att köpa till betet. Vill du att din häst ska få tillgång till salt, ja, då får du köpa det.

Förstår inte hur du kan känna att DU driver stallet och att ägaren är inhyrd? :confused:

Betalar du lånen på stallet?
Betalar du elen?
Köper du nya staket när de måste bytas eller har du kanske köpt dom från början?
Ombesörjer du tömning av dynghögen?

Om du känner att du kan svara ja på det, då kan jag hålla med dig om att du förmodligen driver stallet.

Men annars så verkar ni ha en deal där du betalar endast kallhyra mot att ni delar på fodringar och in/utsläpp.

Hej.

Jag står också i ett litet stall men vi har en häst mer, 3 st alltså.

Detta gör jag: delar också på ut och insläpp, fyller också på vattenbaljan ca varannan dag.

Vi har ett skjul ute i hagen som vi turas om att mocka och strö rent med halm.

På sommaren hjälps vi åt med att hålla eltrådarna fria från gräs etc och på vintern håller vi koll så inte snön rubbar tråden.

Vi håller koll på stolpar och annat, mockar vinterhagen lite då och då.

Krattar utanför stallet när det börjar bli lite väl mycket hö och halm-skräp där.

Fixar gödselstacken emellanåt så man kan komma upp på den. Osv osv.........

Detta betalar jag 700 kr för och jag har aldrig tyckt att det är för mycket. Om jag skulle ställa honom i ett stall med mer service skulle det kosta därefter också. :)

Du har en billig kallhyra enligt mina mått mätt, så var nöjd. Om du ska ha färre stalltjänster får du vara beredd att betala mer. Jag betalar 1000 kr i kallhyra, dock ingår fordring o utsläpp på vardagar.
Vet att det inte är billigt men tycker ändå att det är rimligt med tanke på hyfsade hagar, bra ridvägar, ridbana, toalett samt spolspilta (med varmvatten). Även gott om förvaringsutrymmen.

MEN..

Har du då räknat med tex:

El
Vatten
Sophämtning
Tömning av dynghögen
Snöröjningen på vintern
Staketkostnader (för din häst går väl inte helt lös antar jag)
Skottkärra o grepar och sopborstar osv

Finns massor av saker som kostar när man har stall, saker går sönder och måste bytas ut, så är det ju.

Det är det som en kallhyra ska gå till. Det är det du betalar 600 kr/månad för.

Men det du räknade upp har jag med gjort det mesta.
Staketet satte jag upp då dom hade taggtråd från början och det är bara ett snöre på staketet. och vanliga pinnar från träd och mur på på vissa ställen. grepar och sånt har jag köpt själv. och dom tjänar på gödselhögen. och snön tas bara bort utanför deras dörr.

Men jag tänkte fråga er först, och jag är tacksam för alla svar som jag har fått. Jag har innan stått i mkt billigare stall där jag bara har betalat ca mellan 300-500 kr och då har jag inte gjort så här mkt.::D
:D

Vi äger vårt stall själva (långt ute på landet) och har inga inhyrningar. Vi betalar avsevärt mycket mer än 600:-/häst! Kapitalkostnader, underhåll och drift av stall är dyrt.

Jag står inhyrd i ett mindre stall en bit ut på landet. Jag betalar 1000 kr för stora hästen och sen 600 kr för Shettisen / månad och då ingår hö och halm samt vatten, el, och allt det andra runt omkring. Sen tar dom hand om vad det gäller alla utsläpp/insläpp samt fodringar i vardagarna och vi delar på helgerna ( då sköter man allt) Stora fina hagar, Bra ridvägar men inte tillgång till paddock men det finns en bra åker vi får rida på när det inte är för mjuk i backen så vi rider sönder den. Sen tar det väl ca 10 min att åka in till ridhuset med transport men det går tyvärr inte att rida dit då man måste i såfall rida längs järnvägen och det törs jag inte.

Jag tycker att jag har det jätte jätte billigt mot hur det var i det andra stallet 950 kr i kallhyra och då hade vi rullande schema på alla turer. Men där fanns det paddock och spolspilta med varmvatten det har jag inte nu.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka