Sv: Stallhyra

Har 28km till stallet. Betalar 3200:- och då ingår fri tillgång på Hö,Hösilage, Halm, Kornkross och Havre. 4 fodringar, in och utsläpp, täckesbyten osv ingår. Vi har ridhus, ridbana,fina ridvägar och sommarbeten :d

Jag har 500m till stallet.
Min betalning e att jag hjälper bonden på kvällen/helgerna om han behöver hjälp med en kalvning eller liknade, samt att jag startar fodervagnen om den har stanat. Och då ingår halm/hö i boxen.
Jag får sköta allt själv. Men om jag reser bort kan han ta in/ut samt fodra (mocka och blanda fodret gör kollegan till mig).

3 km till stallet.
Betalar 500kr/månaden med kvitto.
Stallägaren fodrar morgon och kväll resten delar vi på.
Super gulliga stallkompisar och stallägare.
Fina stora gräshagar och fina ridvägar.
Har 500m till en paddock som jag får nyttja för 100kr/månad.
Hö finns att köpa på gården och man betalar efter vad man har förbrukat.
500m till ridhus.

Jag har 6km till stallet
Betalar 1125 inklusive moms i grundhyra, då ingår alla fodringar o ut o insläpp 7 dagar i veckan + fri tillgång på halm. Nybyggt stall med stora hagar, tvättmaskin, spolspilta ridbana mm.
Med foder blir det ca 1800 för ena hästen o 1900 för den andra. 1km bort ligger en stor anläggning med terrängbana två ridhus o två ridbanor som jag använder helt fritt.

Jag har mer eller mindre alltid stått inackorderad i olika former. från kollektivstall på 400 kr i kallhyra till helinackordering med varierade priser.

Just nu står jag i ett mindre privatstall med alla faciliteter, eget stort ridhus, utebana, bra hagar, foder, utrymmen, stora boxar i nytt stall osv. Betalar 2300 kr i månaden inkl moms och då ingår in-utsläpp 4 fodringar per dag (8kg hö el 10 kg ensilage, 2 kg havre, 1 liter betfor) samt 3 spånbalar. Var 12e helgdag har man stalljour då man sköter alla dagliga sysslorna, med andra ord väldigt sällan:) Det finns möjlighet att köpa till fullservice med mockning, täckesbyten, lindor på och av, mer foder, täckestvätt osv.

Har ca 1,5mil ut till stallet, tar 20-30 minuter att köra beroende på trafiken.

KL

Vad tycker ni är rimligt pris för:
- Nästan nybyggt stall ( 2år gammalt), mycket högt i tak och luftigt.
- "Storhästmått" på boxarna
- Duschspilta
- Uppvärmd sadelkammare
- ingår mockning, fodring 4 gånger/dag, in och utsläpp
- Stora hagar

Malin

Just nu betalar jag 650 kr/mån. Har ca 1,3 mil till stallet. Det ingår ingenting förutom tillgång till ridbana som är bra men inte upplyst. Vi i stallet delar på alla ut- och insläpp. Förste man på plats ger lunch till de som inte får fri tillgång. Det finns hö på gården till ett bra pris men dåliga förvaringsmöjligheter, det är ganska trångt, järnvägen går väldigt nära stallet...

Jag har ca 1,2 mil och betalar just nu bara för fri tillgång på grovfoder 500 kr. Annars kostar det 1000 kr till.

Vi hjälps åt med utsläpp, insläpp och fodringar. Skriver upp oss på de pass vi kan ta och så löser stallägaren resten. Finns paddock.

har 6,5 km till stallet. står i litet kallstall där alla fodringar och ut/insläpp ingår, hösilage till självkostnadspris. ridhus och ridbana på granngården för ca 100 kr i mån. dom som har stallet är även villiga till täckesbyte men jag sköter det själv !

KL

Vad tycker ni är rimligt pris för:
- Nästan nybyggt stall ( 2år gammalt), mycket högt i tak och luftigt.
- "Storhästmått" på boxarna
- Duschspilta
- Uppvärmd sadelkammare
- ingår mockning, fodring 4 gånger/dag, in och utsläpp
- Stora hagar

Malin

Beror var stallet ligger, hur bra kommunikation och vad de finns för ridmöjligheter (bra ridvägar, egen padock, kanske eget ridhus alternativt nära till ridhus som man kan hyra in sig på). Jag är dessutom också beroende av omklädningsrum av något slag.
Men om vi säger att du har ok ridvägar, egen padock och relativt nära till ridhus hade jag kunnat betala kanske 3000 ungefär.

KL

Jag betalar 500 kr kallhyra i kollektivstallet jag står nu. 4 km till stallet, stora kuperade hagar, ridhagar och nära till ridhus. Vi delar på sysslorna, jag har 2 utsläpp i veckan och fodrar på kvällarna en vecka varannan månad ungefär.
Vi går ihop och köper spån riktigt billigt och vi hjälps åt en hel del med insläpp och lunchfodringar och sånt (som inte ingår i "avtalet")

Ska flytta till våren till ett stall 1 mil hemifrån, då betalar jag 1500, och då ingår alla fodringar och utsläpp. Även hö och halm ingår. Eventuellt kommer det bli samma sak där att vi går ihop och köper spån billigt.
Mindre och plattare hagar än i mitt nuvarande stall. Paddock på gården. Förhoppningsvis får vi hyra in oss i grannens ridhus. Och förhoppningsvis kommer ett till tvärs över gatan som vi kommer få använda.
Jag är rätt säker på att det är bättre ridvägar där, men jag kan inte säga säkert eftersom jag inte testat än. Men det finns en liten skog i närheten, vilket är plus enligt mig.

*kl*

Stall 1 (där jag har hästarna som rids och tränas) ligger ca 5 km hemifrån och där ingår:

In/utsläpp + 4 fodringar per dag (men jag brukar släppa ut och ta in mina hästar själv ändå)

Torv (stallägaren hämtar 2 ggr/månaden och räcker inte det får man köpa extra strö själv i bal, brukar stödströ med kanske 1 bal spån i månaden/häst)
Ganska stora hagar
Belyst ridbana på gården och fina ridvägar, finns även ett ridhus 500 m bort men det använder jag mig inte av, kör istället 1 mil till ett annat ridhus

Stallägaren jobbar borta ungefär 8 dagar i månaden och då delar vi upp passen mellan oss i stallet de dagarna.

Kostnad ungefär 1100 kr

Stall 2 (där hästarna står då de vilar eller om jag måste få avlastning) ligger ungefär 13 km hemifrån och där ingår:

In/utsläpp + 3 fodringar per dag
Hö + hösilage
Torv
Mockning
De "håller ett öga" på hästen så jag slipper åka dit och se till dem
Gigantiska hagar med varierad terräng
Ridhus som jag får nyttja vid behov samt fina ridvägar

Kort och gott, allt ingår och det är helt underbart.

Kostnad ungefär 1600 kr

1400kr då ingår box,halm,7kg hö per dag,insläpp och utsläpp, tillgång till ridhus,4 ridbanor,mkt bra ridväg mkt skog och så

kl

bara en fråga (vissa av er har ju angett men ni andra)

vilka av er har en VIT stallhyra? Tycker att en del av de priser som angetts här är på tok för billigt med tanke på vad man får, även om det skulle vara svart..

Jag har 3 mil till stallet, stallhyran går på 1500 kr.
Det ingår:
* grovfoder + havre, vetekli, betfor och mineraler.
* halm
* in- och utsläpp
* mockning 1-2 dgr/vecka
* täckesbyten

Jag mockar min box 5-6 ggr/veckan, varav att jag en dag mockar hela stallet (4 boxar) och gör iordning foder.
Granngården har en ridbana, men vill man till ridhus får man ta transporten - och nu i vinter är det den största nackdelen, hade varit så skönt med ridhus!

Det låter sjukt billigt.

Gjorde en liten snabbkalkylering:

1125 inkl moms är
900 exkl moms

100:- i halmkostnad (vi betalar till självkostnadspris 100:-/månad och bonden tar själva in dem som storbalar så så mkt billigare än det kommer man inte)

800:- kvar

om alla fodringar + in och utsläpp tillsammans tar 10 min per häst (för en hel dag) så landar vi på 305min/mån eller starx över 5 timmar per häst och månad.

800:- /5h = 160:-/timme inkl lön skatt och egenavgifter

160:- *0,775 = 124:- (lön inkl skatt)
124:- *0,7 (ca) = 86,8 (lön efter skatt)

Stallägaren får alltså en lön på 86,8:- i timmen och då har jag inte ens tagit med i beräkningen att saker och ting kostar, behöver repareras, nybyggt kostar osv..

Så du har helt klart gjort en bra deal :) (mindre bra för stallägaren dock)

Ja, det är så priserna ligger här.
De flesta som har inackorderingar har det inte för att tjäna stora pengar utan för att det är trevligt med sällskap o för att själva kunna få lite hjälp om de ska resa bort.

Jag har 2 mil till stallet och betalar 400:-/mån + el och foder (ca 250:-/mån)
Hästen går på lösdrift med fri tillgång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 189
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka