S

sommardag

Hur långt har ni till stallet och vad betalar ni i hyra? Vad ingår?

Har alltid haft eget stall men ska nu hyra stallplats och har ingen aning om vad som är "normalt".

Sv: Stallhyra

Jag har 1,2 mil och betalar 2000 kronor i månaden. Ingår strö, foder (nästan allt, jag har lite kosttillskott som jag köper extra, lucern och olja främst) samt utsläpp och alla fodringar. Insläpp sköter jag vanligen själv men stallägaren tar in om jag inte kan och samma sak med mockning.

Jag har lägre stallhyra än övriga hyresgäster dock, en tjej med ponny betalar lika och en tjej med halvblod betalar 2500 kronor. Skälet till min lägre hyra är att jag hjälper till så himla mycket i stallet, kör och rider åt stallägaren, mockar och fyller vatten och foder väldigt ofta åt honom, fixar med allt som är trasigt i stallet etc. etc. så han har höjt för de andra men inte för mig. Min häst äter i särklass mest i stallet (ja vad tusan, han väger ju drygt 300 kg mer än de andra så...) så jag borde ju ha högst stallhyra av inhyrningarna annars.

ca 1,8 mil 4000 kr/månaden. Foder (hösilage, betfor, havre), 4 torvbalar, ridhus, uttag och ett täcke på/av alla vardagsmornar ingår, lunch. Resten av passen (intag, alla kvällar, helgmornar + -luncher) går på ett rullande schema.

2,5 mil
1800 kr
12 kg hösilage
mocking vardagar
ut och in släpp vardagar
3 fodringar vardagar
kvällsfordingar vardagar delas på folket i stallet
ut och in + fodringar delas på folk i stallet helger
ridhus och ridbana

Jag har ca 20 km.
Betalar 2200:- och då ingår fri tillgång på Hösilage (ute och inne) betfor och mineraler. Alla pass vardagar, helgerna kollektiva. (1 in och 1 utsläpp per månad o häst)
Tillkommer gör strö som vi beställer gemensamt en gång om året och voltavgift (1000 kr/halvår).

2 km
1700 kr
allt foder (Krafft grund, Soja, hö/hösilage) och strö.
Fri tillgång på ridhus och paddock när det inte är lektioner
Täckesbyten och utsläpp alla dagar
Insläpp mån, tis, övriga dagar enligt schema delat på 7 pers
Sedan har vi helgjourer kanske 2 ggr/termin. Dvs jobb 07.30-13.00. Morgonfodra alla hästar, mocka åt ridskolans hästar, ja fixa ridskolans stall helt enkelt. Och privathästarnas utsläpp+insläpp & foder. Sedan är det även insläpp + kvällsfodring vid dessa dagar.

Ska nu flytta min häst till en kompis, får då betala 1500 och då ingår allt. + mockning om jag inte hinner typ. + skjuts till ridhus ca 2 dagar/vecka :D

Tre mil till stallet. Hästen går på lösdrifts bete på sommaren. Vintertid får hon analyserat hösilage,mineraler ,saltsten, havre om man vill. Tillgång till Ligghall med halm. Box finns vid behov. Betalar 1500;./månad har då också tillgång till paddock o rundcorall samt varmt fikahus med toa.

Stall 1 Norrland, ca 2 mil från hemmet:

1200:-/mån
Obegränsat med hö
Obegränsat med kraftfoder (krafft, havre, betfor, mineraler, saltsten mm )
Belyst paddock 20 x 40
in/utsläpp + 4 fodringar/dag 7 dagar veckan
Stora rasthagar
Stora sommarbeten
Fritt med spån
stor box
Täckes på/avtagning

Stall 2 Norrland ca 3 km från hemmet:
500:-/mån
Utsläpp 7 dagar/veckan
Täckes på/avtagning
Sedan delade jag och stallägaren på alla göromål. Om en inte hann, så gjorde den andra jobbet. Vi köpte grovfoder, spån och ev kraftfoder tillsammans.
Skrittavstånd till ridskolan
Gratis sommarbete hos grannen
3 rasthagar, inte jättestora men heller inte pyttesmå.

Stall 3 Ale kommun, ca 3 mil från hemmet
1500:-/mån
Täckes på/avtagning
In/utsläpp + 3 fodringar per dag 7 dagar/veckan
Belyst paddock, 20x60, hinderpark
Gräs/grus rasthagar, sommarbete
15 kg ensilage + 2 kg havre + mineraler

Stall 4 Ale kommun, ca 3 mil från hemmet.
600:-/mån
In/utsläpp, 3 fodringar/dag 7 dagar i veckan
Analyserat ensilage som köptes av stallägaren till självkostnadspris, likaså halmen.
Täckes på/avtagning
Gräs och skogsrasthagar i varierande storlek. Sommarbete hos grannen.
Liten paddock.
Stallägaren och jag delade på de mesta sysslorna.

Jag står på kallhyra 500:- i månaden och då ingår vissa in och utsläpp.
då har jag ca 1½km till stallet.
Och vilka toppen tjejer det är i stallet ska ni veta!:D

/E

1,2 km till stallet.
1800 kr/mån.
Då ingår allt utom tillskott.
Fodring 4 ggr dag, ut och insläpp på vardagarna.
Rullande schema på helgerna ( ca. 4 helger på ett år).
Möjlighet till hyresreducering om man tar eftermiddagsfoder +insläpp.
Tillgång till ridhus och paddock.
Stallet ligger centralt och har fina ridvägar.
Jag som alltid haft mina hästar i större stad är givetvis i sjunde himlen.

Jag har knappt 1 mil och betalar 1300,- (tror det ska höjas 50,- om nån månad).
I det ingår In och utsläpp, täckestjänst, 4 fodringar och grovfoder. Vi har även en belyst padock.

Mvh Domino_s

Stallet ligger typ 1 mil utanför stan men jag bor på andra änden om stan så jag har nog 1,5 mil. Betalar 750 kr + el för boxen. Sedan tillkommer hästens foder osv. Blir ca 1500-2000 kr/mån tror jag.

Vi i stallet delar på fodringar och där byter man också täcken osv. Funkar jättebra. :) Ridhus hos grannen och bra ridvägar, nära till ridklubben med ridbanor osv.

Kan berätta lite om alla stall jag har haft häst på. Alla ligger ungefär i samma område, 30 min från stockholm innerstad.

Nuvarande: Lösdrift där fri tillgång på hö ingår, tillsyn av hästarna, gemensam mockning. 3 ha hagmark. Stor ligghall. Nybyggt. 10-15 hemifrån.. 900 kr

Föregående:

* Stallplats på medelstor anläggning ala skogsmulleryttare, där hö, halm, kraftfoder, in/utsläpp samt fodringar ingick. 2600 kr

* Stallplats på relativt stor,fin anläggning med tränare varje vecka samt många aktiviteter, där hö, kraftfoder, torv, in/utsläpp samt fodringar ingick. 3200 kr

* Stallplats på stor ridanläggning/ridskola där hö, kraftfoder, torv, spån, in/utsläpp samt fodringar ingick. Även tillgång till 2 ridhus, paddock och många tränare samt tävlingar på alla nivåer i hopp, dress samt fälttävlan. Delvis kollektivt. 4200 kr

*Stallplats på helinackodering där alla ingick; hö, kraft, halm (att stå på), in/utsläpp, mockning, borstning, spolning av ben, mm. Ridhus samt jättebra bete. 2500 kr

*Stallplats där allt ingick utom mockning. Tränare och ridhus och skrittmaskin på gården. 3000 kr

800 meter till stallet.
700kr/månad
In/utsläpp
Lunchfodring
Dressyr/hoppträningar
Täckespå/avtagning

Rätt exakt en mil till stallet.

4200 kr/månad för helinackordering, dvs;
Mockning
halm
havre

in- och utsläpp
täckesservice
ridhus
paddock

Vad som är rimligt är ju upp till dig själv, hur mycket är du beredd att betala?!

Lokala centrala ridskolor brukar ha de högsta priserna där allt ingår. Där kan man hitta pris ofta på hemsida. Det kan man ju utgå ifrån och ju längre "från stan" desto billigare.

Det som höjer värdet: ridbana, ridhus, fina ridvägar, spolspilta, arrenderad mark, köpt grovfoder...

Det som gör att det blir billigare: dåliga träningsmöjligheter, egen mark, eget foder...

Så stolpa upp det du behöver och sätt dig att ringa runt. Finns många annonssidor där man kan hitta stallplatser och där står alltid priset med

1500 kr i grund + foderkostnad & spån + 300kr för helgmockning (om man vill).

Grunden är helinackordering utan tillägg (dvs standarden som in & utsläpp, utfodring, mockning vardagar, ett täcke av/på). Har ca 1,8 mil till stallet.

Stallet är nybyggt och rymmer 23 hästar. Ridbana finns och många fina stigar och vägar att rida/köra efter.

Jag har ca 1 mil till stallet och betalar 700 kr i kallhyra. Två fodringar samt utsläpp ingår också. Hö och strö köper jag på gården till självkostnadspris. Stallet finns i Skåne.

Jag går ridgymnasium och hästen är uppstallad på skolan. Jag står då endast för foder och spån vilket får en slutsumma på ca 1300 kr varje månad. Stallet ligger 4,5-5 mil hemifrån och jag pendlar. I priset ingår tillgång till 2 ridhus, 2 ridbanor, in/utsläpp, fodring och även mockning. Dåliga ridvägar.

På sommar/jullovet är hästen uppstallad 7 km hemifrån och då betalar jag endast 400 kr med tanke på att det är sommarbete. Jag har då även tillgång till stall/sadelkammare och box vid behov t.ex dåligt väder. Tillgång till ridbana (dålig) finns en bit från stallet och vi hjälps åt med det lilla som behövs. Många fina ridvägar.

Senast ändrad:

Jag går ridgymnasium och hästen är uppstallad på skolan. Jag står då endast för foder och spån vilket får en slutsumma på ca 1300 kr varje månad. Stallet ligger 4,5-5 mil hemifrån och jag pendlar. I priset ingår tillgång till 2 ridhus, 2 ridbanor, in/utsläpp, fodring och även mockning. Dåliga ridvägar.

På sommar/jullovet är hästen uppstallad 7 km hemifrån och då betalar jag endast 400 kr med tanke på att det är sommarbete. Jag har då även tillgång till stall/sadelkammare och box vid behov t.ex dåligt väder. Tillgång till ridbana (dålig) finns en bit från stallet och vi hjälps åt med det lilla som behövs. Många fina ridvägar.

Jag skulle gärna haft ditt stall ;) Så pass billigt för allt det känns underbart! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 189
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka