Sv: Stallhund

Hej Calazirya!

Jag har läst en hel del inlägg av dig här på sista tiden, och enligt dig verkar ju banne mig INGEN kunna erbjuda sin hund ett bra liv!? Har inte hund själv (ännu), men har många vänner som har hunder av olika raser som hänger med matte och husse på det mesta inklusive ridturer, leker, går promenader och mår alldeles förträffligt...

Varifrån får du att följa med på ridturer är det ENDA hundar som har hästintresserade mattar/hussar får göra?

därför att de skriver "gå långa promenader och följa med på ridturer", inte "köra lite bruks, jaga eller träna lydnad/agility". tittar man på jakt- eller bruksraser bör man ha som intresse att träna med sin hund också, inte bara motionera den. att lära in allmänlydnaden tar inte så lång tid, och det den kan, det kan den. en aktiv ras kräver att få använda hjärnan lite, och alltså lära sig nya saker (göra det den kan bättre och bättre eller helt nya saker).

Men snälla människa ge dig..

Om man ber om hjälp utgår jag ifrån att man skriver vad man ska aktivera sin hund med.

Och efter att ha träffat otaligt många uttråkade hundar som endast får tid ute när dom får hänga med till mattes andra "älskling"

Det finns otroligt många som erbjuder sina hundar helt underbara liv, MEN jag har sett baksidan också.
Kanske blir man en aning bitsk efter att se många olyckliga hundar (?)

Din sista mening har du tagit helt från luften, jag är själv hästmänniska och har med mid djuren till stallet.

Dock skrev trådskaparen vad hon ville aktivera sin hund med och jag kritiserade det !

Vadå "snälla människa ge dig"? Jag har väl inte tjatat förut, så varför denna härliga inledningsfras? Jag HAR faktiskt reagerat på att Du i väldigt många inlägg, iallafall i mina ögon, inte verkar tycka att speciellt många verkar vara kompetenta att ge sin vovve ett shysst liv, men jag kan ju ha fel.

Min sista mening kom ifrån att du ju faktiskt skrev till trådskaparen att hon skulle fundera över om hon verkligen skulle ha hund om hon bara ville ta med den på ridturer. Det är väl självklart, tycker jag iallafall, att det inte är den enda motion och aktivitet hunden får?

Och, som jag uppfattar verkligheten, så är faktiskt de flesta hundar sällskaps- och familjehundar som i stort sett hänger på matte och husse i det dagliga livet med promenader och ridturer och inte högpresterande tävlingshundar som tränas i timtal varje dag?

Antingen har du missförstått mina inlägg eller så är jag dålig på att förklara mig i skrift.

Jag tycker att många är kompetenta att ha hund men det är en miltals skillnad på att låta hunden vara med i stallet och att träna 5-6 timmar dag , eller hur ?

NEJ i många fall så är det inte självklart att hunden får mer motion än att följa med till stallet och kanske gå på nån promenad och det tycker inte jag är ett värdigt hundliv . PUNKT

Jag vänder mig även emot att rasens utseende ofta spelar större roll än rasens aktivitets behov.
Vilket gör mig ännu mer tveksam om man är införstådd med vad ansvar för en hund innebär.

Jag är dessutom en sådan männiksa som INTE lindar in saker och ting i fina ord, tycker jag något är fel i mina ögon så poängterar jag det, sedan är det upp till mottagaren att antingen ta åt sig kritiken kika lite på vad jag menar eller helt enkelt skita idet.

Ledsen om du tog det som tjafs. För mig var det ett ifrågasättande som kom upp efter att ha läst inläggen i denna opch en del andra trådar.

Du får gärna PM:a mig din kritik om den enbart är riktad mot mig, annars kanske du kan starta en egen tråd så får alla vara med och diskutera ?

Så fort som någon startar en tråd om den ultimata stall-hunden så dyker jag upp!!! :D :angel:

BOXER!!!

Korthårig (dvs det gööör inget om den blir lite skitig), lagom stor, (den orkar med även när det går lite fortare eller blir lite längre turer), inte en jakthund, (min sticker INTE på rådjur), tycker om allt och alla, (japp! hästarna också!) och vem kan undvika att bli glad med en Boxer!? :bow:

/JES
Aldrig tråkigt med - Boxer!

Visst ja! Skulle ju också tillägga att min drömhund innan jag skaffade hund var också en vinthund - nämligen en Saluki. Eftersom jag är en planeringsmänniska så åkte jag då till Stora Stockholm och gick runt bland vinthundsrasmontrarna och fick samma svar överallt att en vinthund inte var något bra alternativ som stallkompis eftersom den:
a) jagar med ögat, dvs sticker efter det den SER röra sig.
b) har lätt för att bryta benen av sig i skog och mark.
c) är en sprinter, som inte orkar gå med långa sträckor.

Inte ens den Saluki-uppfödare jag fann som födde upp arabhästar också tyckte att jag skulle ha en Saluki-kompis till mina araber... *snyfta*
Visst hade jag kunnat bli envis då och skaffat mig en Saluki iaf, men jag bestämde mig för att lyssna på de som verkligen kan sina raser istället och följa det råd de gav (de gav faktiskt samma råd allihopa!!) och skaffa mig en Boxer.

Långt ifrån en Saluki. Men jag har inte ångrat mig en sekund.
Sensmoralen är att man kanske inte alltid vill ha det som passar bäst, men om man då väljer det som passar bäst så kanske man upptäcker att det faktiskt var just det man ville ha! E g e n t l i g e n. :smirk:

/JES

Senast ändrad:

Men hallå! Jag trodde det var överspelat :( ? Var det verkligen så farligt att jag ifrågasatte? Menade inte att tjafsa, vilket jag ju bara ville förklara för Totally Lost, men det är ju ett DISKUSSIONSforum, och då måste man väl få diskutera?

Tack för svar i "min" tråd, förresten!

Jag skrev detta innan vi diskuterade i din tråd.. Så Ja det är överspelat och NEJ det är absolut inte farligt för mig att bli ifrågasatt.

Och du har helt rätt detta är ett diksussionsforum..

God Helg.. :)

Fast...om man redan är vinthundsmänniska så tror jag inte att sannolikheten att man skall bli frälst av en boxer är så stor faktiskt.

Inget ont om boxrar - men de är inte speciellt lika vinthundar, vare sig till sätt eller till utseende. Boxrar uppfattar jag som fullständigt tokglada, mycket kontaktsökande, lätt flamsiga (på ett positivt sätt) och väldigt fysiska hundar. Vinthundar är ofta lite fjära, försiktiga i sin kontakt och mycket, mycket värdiga.

Vidare är väl en boxer en brukshund som kräver mycket stimulans och arbete? Vinthundar är inte speciellt krävande. Får de vara lösa och springa av sig så går det bra med vanliga promenader och mys i soffan. Eventuella övningar betraktas ibland med skeptis! :D

Vi har två borzoier och de åker med till stallet. De får dock inte följa med på ridturer, men det går bra att ha dem lösa runt stallet. Är vi själva ute i skogen kan de också vara lösa och den yngre går med på offentlig hundpromenad i ett friluftsområde och då är hon också lös och på intet sätt "sämst i klassen". Så visst går det att ha vinthundar lösa, bara man lägger ner mycket träning! "Vår" uppfödare rastar sina borzoier (6-7 st) lösa i skogen.

Jag tror inte heller man behöver oroa sig så mycket för att de skall bryta benen. Vänjer de sig bara från början att springa i skog och mark så.

Beträffande jakt så jagar de, men det är oerhört individuellt för olika linjer och som sagt var så är det mycket dressyr som gäller.

Whippet och greyhound anses väl allmänt mer lättdresserade än borzoi, saluki och afgahn och de har också lämplig päls för stallvistelse.

Jag håller vidare med om att man inte skall välja hund p.g.a. utseendet, men nog tror jag att många vinthundsägare har lockats av vinthundarnas elegans och skönhet! Sedan är de ju vanligen lättskötta och inte speciellt krävande heller. Dock är det ju vanligt när man kommer med de två borzoierna och cockern att folk pekar på "borzzisarna" och säger "De där behöver massor med motion, va?" Och alla blir lika förvånade när man svarar att den mest krävande hunden i trojkan rörande såväl stimulans som pälsvård är cockern! :eek:

Anneli

som stallhund skulle jag definitivt rekommendera en dalmatiner!
fasst själv har ja en västgöte och en cocker i stallet :)

TotallyLost skrev:
Tack för alla svar...
men det blir nog till att skaffa en afghan igen dom är så himla vackra... Men jag vet inte om dom kan följa med på uteritter och liknande... :angel:

Varför inte? (kan inget om afghaner)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka