Sv: Stallhund
Fast...om man redan
är vinthundsmänniska så tror jag inte att sannolikheten att man skall bli frälst av en boxer är så stor faktiskt.
Inget ont om boxrar - men de är inte speciellt lika vinthundar, vare sig till sätt eller till utseende. Boxrar uppfattar jag som fullständigt tokglada, mycket kontaktsökande, lätt flamsiga (på ett positivt sätt) och väldigt fysiska hundar. Vinthundar är ofta lite fjära, försiktiga i sin kontakt och mycket, mycket värdiga.
Vidare är väl en boxer en brukshund som kräver mycket stimulans och arbete? Vinthundar är inte speciellt krävande. Får de vara lösa och springa av sig så går det bra med vanliga promenader och mys i soffan. Eventuella övningar betraktas ibland med skeptis!
Vi har två borzoier och de åker med till stallet. De får dock inte följa med på ridturer, men det går bra att ha dem lösa runt stallet. Är vi själva ute i skogen kan de också vara lösa och den yngre går med på offentlig hundpromenad i ett friluftsområde och då är hon också lös och på intet sätt "sämst i klassen". Så visst
går det att ha vinthundar lösa, bara man lägger ner mycket träning! "Vår" uppfödare rastar sina borzoier (6-7 st) lösa i skogen.
Jag tror inte heller man behöver oroa sig så mycket för att de skall bryta benen. Vänjer de sig bara från början att springa i skog och mark så.
Beträffande jakt så jagar de, men det är oerhört individuellt för olika linjer och som sagt var så är det mycket dressyr som gäller.
Whippet och greyhound anses väl allmänt mer lättdresserade än borzoi, saluki och afgahn och de har också lämplig päls för stallvistelse.
Jag håller vidare med om att man inte skall välja hund p.g.a. utseendet, men nog tror jag att många vinthundsägare har lockats av vinthundarnas elegans och skönhet! Sedan är de ju vanligen lättskötta och inte speciellt krävande heller. Dock är det ju vanligt när man kommer med de två borzoierna och cockern att folk pekar på "borzzisarna" och säger "
De där behöver massor med motion, va?" Och alla blir lika förvånade när man svarar att den mest krävande hunden i trojkan rörande såväl stimulans som pälsvård är
cockern!
Anneli