T

TotallyLost

vilken hund aner ni som bästa stallvovve vill ha en som ja kan gosa me hemma och ha med i stallet...
har tidigare haft en afghan men det var så svårt att hålla den ren, trots att den var klippt lite granna...
Vad tycker ni att man ska skaffa sig???

Sv: Stallhund

Jag har en schäfer och det funkar bra. Behöver mkt motion och stimulans, älskar att följa med på ridtur....

dalmatiner? Det är ju också en brukshund som förr följde med zigenare och följde deras vagnar och ryttare. det har även varit en stallhund.
Från mitten av 1700-talet och fram till början av vårt sekel användes dalmatinerhundar i England till att vakta i stall. Man ville ha hundar med utpräglad revirkänsla eftersom det var nödvändigt att hundarna sade ifrån om ovälkomna personer närmade sig hästar och vagnar. Dalmatinerna användes dessutom för att eskortera diligenser och hästekipage. De skyddade hästar, vagnar, passagerare och bagage mot rån och överfall. Vid rastställena lämnades hundarna att vakta både vagnar och bagage på egen hand. Under färden kunde varken kusk eller resenärer hade möjligheter att passa hundarna utan dessa fick själva hålla reda på "sitt" ekipage. De dalmatiner som var duktiga vagns- och stallhundar, som lydigt följde med under resan, stannade kvar vid vagnen under rasterna och som vaktade stallet mot besök från oönskade främlingar; dessa hundar uppskattades och användes i aveln.
www.dalmatiner.nu
fast den vaktar ganska mkt enligt deras hemsida.

Parsons är helt toppen att ha med i stallet, älskar att springa och vara med på allt... Min parson brukade rida med mig ibland oxå, han tyckte det va skit kul :)
Älskar fart och fläkt lika mkt som att ligga under täcket å gosa m husse å matte..

Har haft bordercollie och en blandras som funkade toppen.
Har nu en super trevlig foxterrier men han har börjat jaga hästarna i hagen så han kan bara vara lös när jag rider ena hästen.
Han hoppar upp biter sig fast i svansen eller nafsar dem på höfterna = ej glada hästar.
Men det är förmodligen inte rasbetingat utan har mera med mattes uppfostring :angel: av hund att göra ;)

jo jag har funderat på en dalmatiner, tyckar dom är väldigt fina, eller en tollare... Men jag saknar min gamla afghan dom har ett sånnt speciellt sätt ;)

Bee Sweet´s skrev:
Parsons är helt toppen att ha med i stallet, älskar att springa och vara med på allt... Min parson brukade rida med mig ibland oxå, han tyckte det va skit kul :)
Älskar fart och fläkt lika mkt som att ligga under täcket å gosa m husse å matte..
var hittar man info om sånna vovvar :d

en tollare är en otroligt aktiv hund som inte klarar av att bara följa med på ridturer. den behöver även MYCKET mental stimulans, och det ska innehålla någon form av apporteringsträning. samma sak gäller även BC, som är om möjligt ännu mer krävande, men där är det vallning som gäller.

jag tycker att du ska fundera lite mer på vad du kan erbjuda hunden i form av mental stimulans innan du börjar leta ras.

jag har haft en dalmatiner som ironiskt nog blev ihjälsparkad av en häst. tänk på att hästvett inte är medfött, utan lärs in. en mycket trevlig ras som inte är fullt så krävande som en schäfer, labbe, BC eller tollare. men de kräver ändå sitt.

annars finns det andra korthåriga vinthundar om du nu tycker om såna.

De flesta hundar går nog bra, MEN man måste tänka på att hunden behöver mer stimulering och promenader, inte bara följa med på ridturer.

Sen är det ju det här med pälstypen. En hund med längre päls blir smutsigare i ett stall :p .
En labbe tycker jag har den idealiska pälsen, men de kanske är för stora gottegrisar på allt möjligt smaskigt (som vi kanske inte tycker är lika smaskigt) och som man kan hitta i ett stall.

Jag kan bara rekommendera St:Bernhard :love:
Min älskling är med i staller och på ridturerna.

En Bernhard blir nämligen vad du gör den till, så glöm alla bilder du framför dig på en tung å loj Båtsman . Här kommer vi..........

min mormor och morfar har en vorsteh och hon brukade följa med mig rätt ofta när jag var ute och red när jag hade min häst hos dom.

hon är väldigt överaktiv, vet inte om alla vorsteh är så men om fallet inte är så tycker jag nog att det är ett bra alternativ!

Dansksvensk gårdshund.
Har ingen erfarenhet av rasen, har bara läst om den, men jag är själv väldigt sugen på en sån. Dom verkar perfekta!

bonzo1.jpg

Rasklubbens sida

Jag har en Schäfer och en Norsk älghund(gråhund)
Kan värkligen rekomundera Gråhunden då den är tålig klara alla väder och perefk att ha i stallet:)
Såhär ser min ut:
120337_7764.jpg

Senast ändrad av en moderator:

mimus skrev:
Han hoppar upp biter sig fast i svansen eller nafsar dem på höfterna = ej glada hästar.
Men det är förmodligen inte rasbetingat utan har mera med mattes uppfostring :angel: av hund att göra ;)

Vilken tur att du har hunden kvar! :eek:

Ja, och hästarna. ;)

Tinkern höll på att klippa honom i hagen med en framhov direkt över huvudet. det är efter det jag inte kan ha honom lös.
Han blir superfocuserad på "sin" uppgift och kommer inte på inkallning. :cool:

mimus skrev:
Ja, och hästarna. ;)

Tinkern höll på att klippa honom i hagen med en framhov direkt över huvudet. det är efter det jag inte kan ha honom lös.
Han blir superfocuserad på "sin" uppgift och kommer inte på inkallning. :cool:

Känner igen det där... Min Parson hanne jagade alltid hästarna när han var yngre... Sen träffa han en schettis med namn Fabian, han trodde det va en stor hund och det blev till lek istället, dagen avslutades oftast med att dom betatde sida vid sida :crazy: Efter det struntar han mer eller mindre i hästar...

Om det enda du kan erbjuda en vovve är att följa med på ridturer och sedan ligga hemma och gosa så är det kanske bäst att avvakta?

Inget illa menat, men en hund oavsett ras är värd mer än det..

Det flesta raser du fått som förslag här kräver mycket mer motion i form av jakt ( flat, labbe, tollare m.f )

Övriga raser kräver iallafall egen tid med huvudgympa.

Är du en gnutta intresserad av tollare hoppas jag att du är gravt intresserad av jakt och bruksträning och att du dessutom har stor erarenhet av "nippriga" hundar

Tack för alla svar...
men det blir nog till att skaffa en afghan igen dom är så himla vackra... Men jag vet inte om dom kan följa med på uteritter och liknande... :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka