Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Sv: Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Angående kast på huvudet - något som talar ännu mer för det Carola skrev om, sista halskotan och första bröstkotorna.
Jag vet inte åt vilket håll det gäller - om hästar med problem här kastar med huvudet för att släppa efter/lösgöra eller om kastandet på huvudet ger problem här, men visst finns det ett samband! (som jag märkt det)

Angående bopparna - tja, du skriver tidigare i tråden till Djurjouren att K inte är spänd i bröstmusklerna. Bopparna som Carola menar är ju just dessa bröstmuskler! :p Hur ska du ha det? ;) Är hon inte spänd så lär du ju veta vilka muskler det är... ;) Bopparna syns väl framifrån hästen - som två små "bröst" (= bröstmuskler) mellan bogspetsarna. Bröstmusklerna följer sedan på varsin sida bröstbenet under magen, en bit bak. (tänk på hur våra bröstmuskler ser ut och känns, inte helt olikt hästarnas bara att deras bröstkorg ser annorlunda ut i och med att de går på fyra ben, plus att de inte har något nyckelben [osv])
Om bröstbenet är snett ser du alltså på hur dessa muskler ser ut/känns - större på ena sidan? Hur "drar" muskelfibrerna in mot bröstbenet? Sticker bröstbenet "fram" mycket mellan bopparna mitt fram på bogen/bringan?
Bröstbenet ger en ganska direkt reflektion av hur det står till "upptill" - revbenen sitter ju på kotorna och bröstbenet sitter på revbenen. Hur hästen musklar sej kring bröstbenet kan alltså ge information om hur det står till med bröstkotorna! :)

Angående kast på huvudet - något som talar ännu mer för det Carola skrev om, sista halskotan och första bröstkotorna.
Jag vet inte åt vilket håll det gäller - om hästar med problem här kastar med huvudet för att släppa efter/lösgöra eller om kastandet på huvudet ger problem här, men visst finns det ett samband! (som jag märkt det)

Nja, det där är vad jag kallar 'arabkast' (eller när jag är less på det 'arabtics'). Vision gör det, Kikis (Keles mamma) gjorde det och det tog ju inte Kele lång tid i livet att lära sig det. Sett en rad araber göra det också (men inte alla). Inträffar när de är uppspelta av någon anledning, eller har för mycket överenergi och för lite att göra (typ vid boxvila). Vision kastade så hemskt när han stod på box i 8 veckor att jag befarade att han skulle få en whiplashsskada.. Kan ta och filma det någon gång och lägga in en videosnutt så är det kanske lättare.

Men de kastar med huvudet i en halv cirkelrörelse uppåt.. Gud vad svårt att beskriva, jag kan ju utan problem se det för min inre syn, men beskriva. Men kasten bekymrar mig inte det minsta, just för jag sett så många arber (utan minsta fysiska problem) göra det. Sen, de kan alldeles säkert ådra sig problem av det, men det borde märkas muskelmässigt i första ledet då (dvs equiatrikern borde snappa upp det).

Angående bopparna - tja, du skriver tidigare i tråden till Djurjouren att K inte är spänd i bröstmusklerna. Bopparna som Carola menar är ju just dessa bröstmuskler! :p Hur ska du ha det? ;) Är hon inte spänd så lär du ju veta vilka muskler det är... ;)

Bröstmusklerna vet jag vila det är, men kalla det bopparna eller dra till med något snyggt, krångligt latinskt så är jag helt oförstående. Och jag skrev inte att K inte hade ont i bopparna, jag frågade vad fasiken det var när Carola undrade. Men hon är alltså INTE öm där, jag kontrollklämde igår kväll.

Om bröstbenet är snett ser du alltså på hur dessa muskler ser ut/känns - större på ena sidan? Hur "drar" muskelfibrerna in mot bröstbenet? Sticker bröstbenet "fram" mycket mellan bopparna mitt fram på bogen/bringan?

Ska kika på muskling och jämnhet/ojämnhet osv när jag tar in ikväll så får jag återkomma. Spontant så är hon jämnt musklad, men jag ska kika innan jag säger något säkert (är ju skillnad på att strökika/strökänna och verkligen kolla). Hon var aningens, aningens öm där sist equiatrikern var här, något han i sammanhanget ansåg som positivt eftersom det betydde/betyder att hon använder musklerna fullt ut och fått lite träningsvärk. Men jag kunde klämma hur jag ville utan att hon sa flaska igår, så jag kan iaf inte upptäcka någon ömhet.

Jag håller med Carola.

Enligt min erfarenhet och vad jag lärt mig så har du de primära problemen fram när hästen står under sig med frambenen på det sättet.
Antingen problem i muskulaturen eller hovarna. Sen har du förmodligen problem bak också men det primära sitter fram men du kan ha symtom som visar på bak.

Spänning i bröstmusklerna märks inte alltid när man bara klämmer, och jag tror inte hon behöver vara öm här på grund av låsningar i sista halskotan-första bröstkotorna.
Enklast att undersöka ifall det är något problem med bröstmusklerna - tycker jag är;
Ifall du lyfter benet, håller knäet böjt (hästen "ger dej benet" - avslappnad! inte något motstånd), tänk stretching utan att lägga någon press, håll en hand runt armbågen så den stabiliseras, och provar att utåtrotera bogleden.
Säger hästen "aj, låt bli" och drar till sej musklerna/vill inte utåtrotera så bör man haja till. Oftast brukar dock det släppa på en gång och hästen tillåter rörelsen (beroende på att man ju inte lägger någon press och det enda det handlar om är att musklerna har ett "onödigt" försvarssystem påkopplat - som borde kopplas ur rätt lätt ifall kroppen märker att det vi gör inte gör ont) och om hästen till exempel tuggar, slickar sej runt munnen, eller liknande när det släpper - så bör man också reflektera över det :). Ställ ner benet och prova igen och fundera på resultatet :)....
Man kan "jobba med" första bröstkotorna/bröstbenet/bröstkorgen/bröstmusklerna på detta vis också - dvs att försiktigt och mjukt rotera i bogleden och visa hästen att den kan röra sej och tillåta rörelserna i alla plan, det kan hjälpa till att "koppla nya nervbanor".

Ang huvudkasten så förstår jag precis vad du menar, detta är ju också mycket, mycket vanligt hos kallblodstravare (eller travare överhuvudtaget) - det kan dessutom mycket väl vara en ovana de har lärt sej för att de kikat på andra som gjort det, men som jag skrev i tidigare inlägget, det finns absolut ett samband mellan huvudkasten och låsningar/problem i sista halskotorna och första bröstkotorna. Sedan vad som är hönan och vad som är ägget bekommer mej inte så mycket egentligen....

Hur kastar hon på huvudet? Oftast brukar de kasta/rotera åt enbart ett håll varje gång - alltså de är inte "liksidiga" i kasten? Nu är det ju oftast svårt att hänga med då de först slänger upp huvudet, på samma gång slänger halsen i S-formation för att avsluta med ett kast neråt (typ) - men de (kbl)travare vi haft på gården har alla kastat på exakt samma vis åt samma håll. Det kan vara värt att fundera vidare på varför det är just åt det hållet......

Obs - jag vet inte alls om det är just här Kele har problem, något sånt ser inte jag av den bilden du lagt in, men jag läste det Carola skrev och tyckte det var intressant att du nämnde huvudkastningarna sedan.

hubinette skrev:
Jag håller med Carola.

Enligt min erfarenhet och vad jag lärt mig så har du de primära problemen fram när hästen står under sig med frambenen på det sättet.
Antingen problem i muskulaturen eller hovarna. Sen har du förmodligen problem bak också men det primära sitter fram men du kan ha symtom som visar på bak.

Inga problem i hovarna. Och muskulaturen håller ju equiatrikern koll på.

Grejen är ju att damen vurpade i hagen i fjol, fick en muskelskada vä sida bakdelen. I samband med detta upptäcktes spår efter en äldre vurpa, med bla muskelatrofi och djupa muskelspänningar HB. Halt VB i skritt och BB i trav. Givetvis mycket, mycket öm över muskelskadan. Muskelskadan läkte, men hästen blev inte bättre i den mån man kunnat förvänta sig. Lyckades dessutom avlast sig till knäledinsinflammation bägge bak.

Behandlades och blev bra och friskförklarades, för att utan att något synbart 'ytterligare' hänt mer än ett broddtramp ena fram som gav några dagars hälta, vara inne igen med ledinflammationer lågt bägge fram. Behandlades och blev bra, för att komma in efter en månad med nya ledinflammationer. Sådär har det hållit på, i somras blev det 'värre', böjreaktionerna lågt (kotorna) fram ökade, knäna tog stryk, vi fick låga reaktioner bak med och hon svarade inte på behandling.

Hela tiden har jag och veterinären ansett att 'något' är knas högt i HB, och hon har konsekvent nästan hela tiden sparat det benet. Aldrig visat hälta från det dock.

>Hästeländet är röntgad i samtliga leder som kan röntgas med ordinär röntgen på stående häst. Dvs knäleder, hasleder, kotleder och hovled, kronled etc bak, och kronled, hovled, kotled och carpus fram. Det finns röntgenföränringar av varierande typ, men inget som anses kunna förklara henens problem. I höger bak finn en lös benbit, sk POF och i bägge fram finns mycket, mycket lindrig hovbroskförbening, samt att det finns en knappnålsstor lös benbit (som troligen sitter i huden) i ena framkotan, och lindrig bendrpression (lite beroende på vem man frågar om man alls ska anse den som 'avvikande') i bägge framkotorna. Helt ren carpus BF samt hasleder och knäleder BB.

Men det är - förutom då direkt i det akuta skedet - FRAM som tagit stryk, och då ffa kotlederna. Men det är HB hon sparat. Och vet har ju flera ggr uttryckt funderingar om hästen inte är sned bak, vilken min fd equiatriker sa att hästen inte var.

Hon är utdömd ggr två, men jag har vägrat. Nu i augusti när vi var in hade hon svarat NADA på behandling, och det var egentligen rätt 'kört' veterinärmedicinskt. Men hon behandlades om, och en ny equiatriker kikade på henne. Och hittade och rättade snedhet i bakdelen, ena bogen samt i nacken. På ÅB 8 veckor senare var hästen HELT ren i alla sina leder. Dock en rörelsestörning bak, ffa HB. Som dock anses vara muskulär.

Så, om vi har symptom från framdelen eller bakdelen är ju en bra fråga.. hon har FÅTT symptomen fram, men har 'visat' symptom bak om du hänger med?

Jag anser ju att endera så var det ensheten som var roten till allt ont, eller så var det ett av flera problem. Det är lite det som återstår att se, om det extrema förbättringen efter snedheten rättades är bestående eller ej.

Men det är alltså en sjukt välkollad tvååring det här.. :crazy:

Spänning i bröstmusklerna märks inte alltid när man bara klämmer, och jag tror inte hon behöver vara öm här på grund av låsningar i sista halskotan-första bröstkotorna.[/B]

De känns inte spända heller, bröstmusklerna, för lilla amatörjag iaf (fast det behöver ju inte betyda något). Sen har JAG väldigt svårt att tro att nuvarande equiatriker skulle ha missat låsningar i halskotor/bröstkotor. Sen, den där tokan kan säkert ha skaffat sig en uppsättning helt NYA grejer, men de förklarar ju då iaf inte varför hon 'hela tiden' till och från vilat sådär...

Enklast att undersöka ifall det är något problem med bröstmusklerna - tycker jag är;
Ifall du lyfter benet, håller knäet böjt (hästen "ger dej benet" - avslappnad! inte något motstånd), tänk stretching utan att lägga någon press, håll en hand runt armbågen så den stabiliseras, och provar att utåtrotera bogleden.
Säger hästen "aj, låt bli" och drar till sej musklerna/vill inte utåtrotera så bör man haja till. Oftast brukar dock det släppa på en gång och hästen tillåter rörelsen (beroende på att man ju inte lägger någon press och det enda det handlar om är att musklerna har ett "onödigt" försvarssystem påkopplat - som borde kopplas ur rätt lätt ifall kroppen märker att det vi gör inte gör ont) och om hästen till exempel tuggar, slickar sej runt munnen, eller liknande när det släpper - så bör man också reflektera över det :). Ställ ner benet och prova igen och fundera på resultatet :)....

Hon sa - ouppvärm och kall kanske ska tilläggas - inte ett jota. Hon drog inte åt sig benet eller reagerade på något annat sätt, och hon rörde inte ett öra utan stod och 'halvsov' med öronen framåt. Ingen skillnad andra gången, och ingen skillnad mellan sidorna.

Däremot aningens grinig när jag klämde på bakdelen, bägge sidorna. Kan vara 'något annat' eller så är det att hon spänt sig pga underlag och/eller att det varit ruggigt, otäckt väder nu. (nollan och regnsnösörja som nederbörd)

Hur kastar hon på huvudet? Oftast brukar de kasta/rotera åt enbart ett håll varje gång - alltså de är inte "liksidiga" i kasten? Nu är det ju oftast svårt att hänga med då de först slänger upp huvudet, på samma gång slänger halsen i S-formation för att avsluta med ett kast neråt (typ) - men de (kbl)travare vi haft på gården har alla kastat på exakt samma vis åt samma håll. Det kan vara värt att fundera vidare på varför det är just åt det hållet......

Ingen S-formation på halsen, utan även halsen, eller iaf övre delen (ska försöka filma som sagt när pojkvännen återvänder från de Härjedalska skogarna där han för stunden gömmer sig) gör en cirkelrörelse. det blir aldrig något 'neråt' i kastet utan det blir övre delen av en cirkel. Så vi talar nog inte om riktigt samma kast? De - blott tre stycken - kbltravare jag studerat på nära håll har btw inte någon av dem kastat någonting på något sätt, så kan inte riktigt 'se' det kast du menar framför mig. Kele kastar nästan alltid åt samma håll, om man står mitt framför henne så kastar hon motsols, men hon kan kasta medsols med. Men säg 90% av tiden motsols och 10% medsols, det är alltså övervägande mest motsols. Vision kastar medsols för det mesta, enstaka gånger motsols. Kikis kastade om jag inte minns fel motsols.

Huvudkastningarna oroar mig alltså fortfarande inte, isf skulle var och varannan arab ha problem i aktuell region (vilket säkert många har, men t ex V inte har). V stod btw under sig med fram när hasen var som sämst och efter operationen, men där fanns det ju ett så klart samband att man knappt behövde fundera, och när hasen blev bättre slutade han stå under sig med fram.

CarolaLind skrev:
Förresten, du kan kolla om hon är sned i bröstbenet (Sitter mellan frambenen) om hon är snett musklad över pectoralis (Bopparna) eller om hon är sur när du spänner sadelgjorden?

Min häst har hemsk sadeltvång. Vissa dagar är det värre och andra dagar bättre. Jag har testat att byta sadel, men det verkar inte vara fel. Det är inga som helst problem med ridningen, utan bara just när jag skall sätta på sadeln och även spänna sadelgjorden. Jag har funderat på om det kan vara någon snedhet i bröstbenet, som du skrev, eftersom hon även är tydligt inåttåad. Är det möjligt? Och i så fall hur avhjälper man det och varför får hästen det?:confused:

Oj, oj där fanns det mycket problem. Tack för att du berättade lite mer om hästen. Jag har inte hängt med på "eventuellt" tidigare info om den. Mycket intressant men svårt. Tycker du är duktig som kollat igenom hästen så pass mycket och provar att ge den en chans även fast den blivit utdömd. Många hästar döms ut i onödan då inte felen hittats. Det är tråkigt. Tidigare har den vanligaste orsaken till utdömning av hästar varit kotledsinflammationer. Jag vet inte hur det är nu. Lycka till och hoppas ni hittar en lösning. Tråkigt på en så pass ung häst. Livet har ju precis börjat.

Huvudkastningar???

Det gör min också. Slår upp med huvudet i en halvcirkel och det är oftast lite åt vänster... Lite mer än övre halvan av en cirkel.

Han var mindre öm igår så jag släppte honom i paddocken bara för att han skulle få göra det han ville. Ställer sig studsar till, slänger med huvudet och travar lite.

Han gör så när han har överskottsenergi och är lekfull. Det är hans sätt att försöka att få igång mig... :D

Min kille är dock öm i framdelen nu. Ska förhoppningsvis få ut Equi ihop med min massör imorgon! Yippie!

Jag vet ju inte riktigt vad det är för raser i honom... Arab kanske bla?

Ang S-formationen - jag beskrev lite halvdåligt men jag menar att de kastar i ett rullande S bakifrån och fram (uppifrån sett). Jag tror att de kastningar du menar är precis samma som jag menar, jag förstår precis dina beskrivningar.

Men på det du skriver tycker jag personligen inte att det verkar vara något problem i fram/bröstkotor. Reagerar hon inte på rörelsekoll tror jag inte att bröstmusklerna är "aj-aj". Självklart kan bröstbenet ändå vara snett = bröstkotorna ha låsningar, ändå dock. Så enkelt är det ju inte :).

Efter bilden kan jag inte säga något i alla fall :). Min enda erfarenhet är att hästar som står såhär försöker avlasta trakterna, typ strålröta eller som någon annan skrev - taskig hovbalans med för långa traktstöd, eller att den är trångskodd, eller liknande, men du skriver att hon inte har några problem i hovarna så då torde inte det vara något alternativ.

Min enda tanke när jag ser bilden är länd-rygg-mellangärde - men där har ju var och varannan häst problem utan att stå såhär, så jag vet egentligen inte alls :). Och länd-rygg-mellangärde brukar de få problem i var än ursprunget sitter så det säger ju inte så mycket om orsak och verkan ändå....

evis skrev:
Ang S-formationen - jag beskrev lite halvdåligt men jag menar att de kastar i ett rullande S bakifrån och fram (uppifrån sett). Jag tror att de kastningar du menar är precis samma som jag menar, jag förstår precis dina beskrivningar.

Men på det du skriver tycker jag personligen inte att det verkar vara något problem i fram/bröstkotor. Reagerar hon inte på rörelsekoll tror jag inte att bröstmusklerna är "aj-aj". Självklart kan bröstbenet ändå vara snett = bröstkotorna ha låsningar, ändå dock. Så enkelt är det ju inte :).

Förklara gärna hur du menar med S- jag har försökt se det framför mig och ritat och donat etc men jag får det inte till något S ändå.. *frustrerad*

Ja, jag antar att jag helt enkelt får ge mig till tåls med hur hon står, hon verkar inte bekymrad någonstans, är pigg, glad och odräglig. Så får väl se om equiatrikern eller vet hittar något här vid årsskiftet som kan förklara det, eller om det bara är gammal vana.

Står inte så i boxen förresten, inte när hon äter (de äter ur låda så inte alltid marknivå, beror på hur full/tom den är) och inte när hon 'bara' står heller. Utan bara sett det nu när hon står och sover. Gärna i kombination med att vila på ett bakben så hon ser helt vanskapt ut.. :crazy:

Jag har en bild tagen på R i huvudkast där det kanske går att se hur jag menar med S - se alltså halsens form uppifrån med huvudet till vänster, nacke/översta delen av halsen i en vänsterbåge och nedersta delen av halsen i en högerbåge (tyvärr inte så bra eller tydlig bild direkt *s*);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/huvudkast.jpg

Hittade den här när jag sökte en annan tråd jag startat.

och det fanns inga som helst spänningar whatsoever i nacken eller mellan frambenen. Pratade lite med equiatrikern om de där kasten, och han tyckte att de kan lika väl vara av godo som av ondo, beror rätt mkt på häst och så. Men en del hästar 'knäcker loss' sig själv på det viset.

Naturligtvis glömde jag ta upp den skumma avlastningen *sucka* Hon hade dock en del spänningar i bak, enligt equiatrikern kombination av växt, tränat och så var han rätt säker på att det lilla monstret hade vurpat igen.. Inget han var bekymrad över dock.

Hon använder förresten sin bakdel mycket bättre nu och har greppat hur man gör. Och sist jag travade (strax efter nyår, hon har mest stått sen dess tyvärr) så fanns där en VÄLDIGT mjuk och trevlig trav :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 773
Senast: Pannica
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka