Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Sv: Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Så står "billiga" hästar :-)*skojar*
En dyr häst är av naturen högrest framtill medan en billig häst är sådär framtung som den.

Det intressanta är att hon (i fräscht tillstånd i alla fall) inte är speciellt framtung. ofräsch är hon inte speciellt trevlig att se på. Ställ upp henne och titta på henne rakt upp och ner och du får aldrig intrycket av framtung heller. Men när hon varit/är knackig så blir hon trist fram (och bak med iofs men man tänker mest på det fram då hon blir kort, stum och trist fram)

Och det där kräket var ju billig i införskaffande så att säga (egen uppfödning) men fasiken så dyr har hon ju blivit om man summerar :devil:

Det går att hålla såna där hästar ok men stjärnor blir de aldrig och inte hållbara heller. De brukar ogilla när man spänner sadelgjorden för de måste konstant stå och spänna musklerna som går mellan frambenen för att inte ramla framåt och slå i näsan :-).

Inga som helst problem att spänna sadelgjorden, bryr sig inte ett dugg. Inte spänd i bröstmusklerna mellan frambenen heller.

Simning hjälper dem dessa muskler mkt.
Det anda man kan göra är att regelbundet kiroprakta eftersom dessa hästar får en himla massa prolem hela tiden annars.

Hon träffar sin equiatriker regelbundet, och sen rättningen av snedheten för *tänka* typ tre månader sedan har det inte behövts göras mer än masseras lite. Så hon får iaf inte i det här läget 'en massa problem hela tiden' (tack och lov). Nu får vi ju se här på sikt med, men iom lägesrättningen försvann ledhältorna med. (kvar är en rörelsestörning som är muskel och kroppsminnesrelaterad enligt det samlade teamet kring henne)

Ju mer du skolar dens bakben desto bättre blir den.
Ju mer man rider rakt fram i skogen och krumelurar på oskolade bakben desto sämre blir den.
Massor av skritt behövs men obalanserad skritt ör den sämre så det är apsvårt med såna djur.//Linda som har en sådan själv

Skönt att hon har en väldigt trevlig skritt då.. Traven däremot är det värre bevänt med.

Jag skulle just nu inte vilja dra några slutsatser om vad hon är och inte är egentligen, hon är 2½ och hon växer, och hon har det senaste året varit både sned och haft ledinflammationer konstant. kom ju en vändning i elfte timmen i slutet på augusti/början på september då hon lägesrättades och det som sagt kom en vändning (som jag hoppas är permanent), och det är myycket som borde vara självklart för henne som tyvärr är 'nytt' och inte helt lätt för henne. T ex insikten och kunskapen om att man kan och hur man använder hela sin kropp, och korrekt. Så just i nuläget gör jag inga uttalanden om vad hon är eller inte är. Kikar man på henne är det en exteriört rättställd häst som bär sig själv väl (men i växtperioder inte ser klok ut, men det hör ju till). Som det lila hon är riden varken känns framtung eller ens obalanserad i skritt, men som för stunden har en trav som är milt sagt.. annorlunda ;) Traven när hon är FRÄSCH är luft och idel luft fram och påskjut bak, men den har jag sett så få ögonblick att den räknar jag inte riktigt till normalläget än i alla fall.

Och att hon har en massa kvar att lära sig och läras ang hur man använder kroppen och en massa kvar av uppbyggnadsarbete både för att få henne tillbaka till nivån hon var innan, och att stärka för framtiden, det gör mig ingenting alls, och jag kan ta en massa 'konstigheter' under den tiden. Om jag bara förstår dem. Och jag blir som sagt inte riktigt klok på varför hon fortfarande vilar sådär när hon är såpass mycket bättre. Men ska som sagt försöka hitta en röd tråd så kanske jag ser att det HAR blivit bättre.

Men 'oron' att det finns något annat, som vi inte hittat, som är orsaken finns ju där.

Flummflicka skrev:
MIn häst står oxå EXAKT som din. Blev värre och värre och till slut tog jag ut en equinterapeut (även för andra besvär) och han var som kort i sina rumpmuskler, ovanför och bakom höftknölen och det gjorde så han blev spänd i ryggen. Nu är jag inte säker på att det berodde på det... =P Men jag har för mig hon sa det och nu massera jag och stretchar och hon kommer tillbaka om 2 veckor till mig.
Men jag har redan märkt skillnad! Han står inte alls så lika mkt längre. ;D

Tack för tipset, och skönt att din häst blivit mycket bättre! Min lilla dam är dock nog en av de mest välkollade hästar som finns, både av veterinärer och equiatriker. (Sen ska jag självklart ta upp en ny diskussion med equiatrikern om det hela när han kommer igen strax innan jul, och även en diskussion med veterinären när vi ska dit strax efter nyår).

Kärring mot strömmen som jag är ser det ut som om hon avlastar T2, T3, T4 OCH T5, kan tänkas hon har en C7:a också...

Detta resulterar sedemera i Ländryggsproblematik och sprider sig ner och ger knäproblematik.

Men det är bara min teori.

CarolaLind skrev:
Kärring mot strömmen som jag är ser det ut som om hon avlastar T2, T3, T4 OCH T5, kan tänkas hon har en C7:a också...

Detta resulterar sedemera i Ländryggsproblematik och sprider sig ner och ger knäproblematik.

Men det är bara min teori.

Förklara jättegärna det där så ett pucko (dvs jag ;)) fattar. Var sitter T2 - T5 samt vad är en C7:a? :o

Första bröstkotorna efter halskotorna och C7:an är sista halskotan...:D

Dvs en bit in på det vi ser är manken.

Ser förresten att jag glömde skriva till T1:an.

:p

Okej, finns det något enkelt sätt för dummies att kolla om hon reagerar där? *nyfiken* Att 'flytta' hennes problem till fram är onekligen 'mot strömmen', men jag är inte alls främmande för dylika funderingar/teorier när det gäller henne. För även om lägesrättningen som sagt gjorde vad som i sammanhanget inte kan kallas annat än underverk, så kan jag i mina mörka/otåliga (?) stunder tycka att det är för mycket 'skräp kvar'.. Även fast det intygas att det är saker som kommer ge sig så snart hon fått arbeta med sin kropp ett tag och byggt upp nya fina muskler.. Och just nu är alla helt insnöade på en och samma väg, vilket iofs inte alls är varken konstigt eller egentligen fel, mest jag som inte vill att det ska gå X månader till för att vi sen ska upptäcka något annat/nytt - också..

Kolla det där med underhals. Det är en stor grej med min... När den kommer har han haft ont ett tag, och matte har inte hittat vart och fixat eller inte förtsått. :*)

Han stog med frambenen under sig av gammal vana. Har insåg inte att han hade 2 bakben förrän jag började träna honom och han insåg att de där där bak, de var helt OK att lägga vikt på. När en träning gick bra och vi kom igenom kroppen och han var mjuk och avslppnad etc så stog han som en häst ska, men hade träningen inte gått bra eller han hade gjort något så trillade han tillbaka i att krypa in med frambenen.

Med min sitter det i hovarna bak just nu, och de spänningarna han hade kommer då upp igen. Övertäckar honom just nu (Ok ett tunnt ulltäcke och regntäcke och -7 men jag tycker det...) bara för att minska spänningarna. Han har fång endast bak samt röta och svmap samtidigt. Han har ju tagit en sak åt gången förut men denna gången ska vi testa mattes nerver ordentligt... :P

Nej jag kan inte ge dig tips på hur du kan kolla det, men jag skulle gärna vilja fingra själv :angel:

Varför ska du bo så långt upp för?? :D

Edit:

Förresten, du kan kolla om hon är sned i bröstbenet (Sitter mellan frambenen) om hon är snett musklad över pectoralis (Bopparna) eller om hon är sur när du spänner sadelgjorden?

CarolaLind skrev:
Nej jag kan inte ge dig tips på hur du kan kolla det, men jag skulle gärna vilja fingra själv :angel:

Varför ska du bo så långt upp för?? :D

Edit:

Förresten, du kan kolla om hon är sned i bröstbenet (Sitter mellan frambenen) om hon är snett musklad över pectoralis (Bopparna) eller om hon är sur när du spänner sadelgjorden?

Står med spetsade öron när man spänner gjorden, gör inte ens en grimas eller viker ett halvt öra bakåt. Så verkligen NADA reaktion (valacken min har ju sadeltvång så jag blir lika påmind varje gång jag sadlar lillan om hur enkelt och trevligt det ska vara..).

Hur kollar jag snedhet i bröstbenet? (Känner mig halvblind när det gäller sånt där, tyvärr). Bopparna är/ska vara? ;)

Tja, jag tror det är du som bor långt bort faktiskt.. :devil: Och är du uppåt krokarna är det bara att hojta!

Han stog med frambenen under sig av gammal vana. Har insåg inte att han hade 2 bakben förrän jag började träna honom och han insåg att de där där bak, de var helt OK att lägga vikt på. När en träning gick bra och vi kom igenom kroppen och han var mjuk och avslppnad etc så stog han som en häst ska, men hade träningen inte gått bra eller han hade gjort något så trillade han tillbaka i att krypa in med frambenen.

Det där var SKÖNT att läsa! =) Det behöver såklart inte vara så med min lilla, men ett av hennes kvarstående problem nu är ju en rörelsstörning bak i trav (ffa på böjt spår), ingen hälta utan en rörelse/koordinationsstörning typ. Och equiatrikern (som jag tvingade ut att titta på henne igen bara för det *host*) konstaterade ganska snabbt att det där (enligt honom) är av övergående art, hon har helt enkelt i minst ett år haft bakben som hon inte KUNNAT använda korrekt om hon så velat det, men iom att det gjort ont/varit obehagligt har hon inte velat det heller. Och hon, hennes huvud (minne) och hennes kropp har inte riktigt fattat än att man KAN (och ska..) använda sin kropp och ffa bakdelen fullt ut. Syns mer på stor volt än liten för på liten så hamnar benen 'automatiskt' rätt. På stor volt ser hon himla knackig och skum ut, men det kommer steg här och där när hon 'glömmer bort att oroa sig' och så kommer det kanonfina steg, men sen faller hon tillbaka i att spara bak. Dessutom så är hon ibland så att hon verkar inte riktigt veta VAD hon ska göra av sina bakben, det blir väldigt okoordinerat. 'Plötsligt' Kan hon ju använda bägge bak obehindrat och lika mycket, och kan röra sitt ben betydligt mer/längre än tidigare, och när hon går över 'dr det gjorde ont förut'-läget så blir hon osäker på vad som hände och vad hon ska göra.

Så equiatrikern anser ju att rörelsestörningen är övergående, rekommenderade att sätta henne i träning utan restriktioner igen och förväntar sig att se henne fräsch och tillbaka på banan igen vid årsskiftet (nu har hon stått dock pga underlag och inga skor, så kanske tar lite mer tid). Så det KAN ju vara så att även avlastningen är en 'av gammal vana' grej. Men jag törs inte bara kallt anta det tills nästa år utan vill se vad det finns jag kan göra/kolla innan, om det inte är gammal vana..

Med min sitter det i hovarna bak just nu, och de spänningarna han hade kommer då upp igen. Övertäckar honom just nu (Ok ett tunnt ulltäcke och regntäcke och -7 men jag tycker det...) bara för att minska spänningarna. Han har fång endast bak samt röta och svmap samtidigt. Han har ju tagit en sak åt gången förut men denna gången ska vi testa mattes nerver ordentligt... :P

Jo, nog testar de nerverna allt - och plånboken.. Det där med övertäckning känner jag igen från förra vintern då ju Kele gick hysteriskt övertäckad (ledordet var så varmt det gick utan att hon blev FÖR varm så att säga.. hon var som en liten kamin under täcket men sålänge hon inte upplevde det som behagligt var det perfekt)

Ska du sko henne forst och sedan sätta igång och träna? Eller ska hon gå barfota nu?

Största hindret att komma över är att hon måste inse att det går att använda bak utan att det gör ont. Där finns det ju lika många teorier som hästägare :D

Hur har du tänkt att lägga upp det? *nyfiken*

Jag tränar mycket från marken med grimma/lös/träns beroende på vad jag vill uppnå. För oss fungerade böj hästen och be om bakbensaktivitet. Det slog rätt i tanken för både häst och mig.

Håller tummar att ingångsättningen går bra!

Btw ska faktiskt köpa HorseSavers vintertäcke pga dig! Blev ett litet för stort hål i plånboken efter vetrinärbesöket men ska försöka att fixa det ganska snart. Han ska ju inte koka under täckena...

Ska du sko henne forst och sedan sätta igång och träna? Eller ska hon gå barfota nu?

Hon ska skos, eller hon skoddes faktiskt i förmiddags ;) Hon skoddes ju runt om efter vurpan, och sen när det blev barmark har hon gått skodd fram. Skulle vinterskotts för 2 veckor sen (samma dag första snön kom) men hovis blev sjuk. Och det blev HALT med snö och dojjor utan broddhål, så jag plockade av framskorna. Men i förmiddags skoddes hon om, så nu har hon skor, snösulor och 4 brodd/sko runt om och ska fortsätta ha det så över vintern. Så träningen har varit i stå lite här pga halkan i väntan på hovis.

Lite kul, hon är så UTTRÅKAD nu att hon inte får göra något, så hon var lite om sig och kring sig när vi skodde, trist att stå still (roligare trampa runt, sno hovis keps, välta ut sömkartonger på golvet och tugga på allt i skolådan etc). hade skott fram och jag satte på boots fram, och inser hur öronen spetsas och hela hästen förändras. Insåg att hon började se 'AKTIVITET!' framför sig, för i hennes värld betyder ju påklädning av saker att man ska få komma ut och jobba. Så jag fick en vild ide, slängde på benskydden fram också och sen stod hon som ett litet ljus med spetsade öron resten av skoningen, i förväntan att få komma ut ;) Iaf så var jag jus en tvungen att göra nåt litet emd henne iaf när jag 'lurat' henne så, så vi hämtade posten. Det är packad snö här, ingen is, och alltså inte så halt egentligen. Men hon gick försiktigt ur stallet, efter fem steg insåg hon att hon hade grepp och tog ut steget och efter fem sådan steg blev hon så glad i hatten över att ha GREPP att hon var tvungen att slå på en brall.

Så from imorgon är hon tillbaka 'i träning' igen (tänkte passa på att rida, när pojkvännen är här och kan skrapa upp resterna av mig om hon för första gången skulle få för sig att fara i luften *s*)

Största hindret att komma över är att hon måste inse att det går att använda bak utan att det gör ont. Där finns det ju lika många teorier som hästägare :D

Precis, och veterinären hänvisade till equiatrikern och tyckte han kunde få fria händer, och equiatrikern ansåg att botemedlet hete träning, träning och mer träning i varierad form. men han vill se henne jobba ganska 'hårt'. Han vill att hon ska gå varannan dag, så omväxklande som möjligt. Dvs ridning, handhäst, promenader, tömkörning, bomjobb, varierande underlag, longering men NOGA med att jag är centrerad och står på absolut samma punkt hela tiden så volterna blir lika stora i båda varven och just volter etc. Och han vill att arbetsintensiteten ska vara sådan att jag slutar precis strax innan hon börjar svettas. Dvs det är inget 'mespromenerande' utan hon ska JOBBA. Tanken med varannandag är att hon vilar dagene fter då hon inte har träningsvärk, jobbar dag två och på så sätt jobbar bort träningsvärken som annars skulle komma. Naturligtvis ska det bli en gradvis uppbyggnad och det ska vara lika delar styrka och kondition, dvs att dag ut och dag in ha henne som handhäst i trav i skogen är tämligen menlöst. Utan variera är ledordet, på alla plan.

Min tanke är att följa den rekommendationen utefter mina yttre förutsättningar. Dvs rida henne (ffa skritt, lite trav) efter väg, ha henne som handhäst i skritt och trav (törs inte riktigt galoppera än med henne som handhäst) längs väg och även på ängarna etc (dvs djupare underlag), promenera henne offroad, tomköra och longera på böjt spår på varierande underlag (så varierat det nu blir då). Men fokusera på att få till några riktigt, riktigt bra steg, som kanske är aningens för 'jobbiga' egentligen, och sen ha en lite lägre grundnivå att utgå från. Hängde du med?
Jag har ju studerat henne en hel del nör hon går som handhäst och det glädjer mig väldigt att se att hon spårar klockrent i skritten och har exakt lika stort övertramp bägge bak, så visst har det skett förändringar. I trav är det fortfarande 'skadskjuten kråka'-varning, men det kommer väl det med. (Samma sak känner jag nu när jag rider, skritten är klockren och inte ens vinglig, traven är en aning vinglig men ffa känns den helt horribel, känns som hon är av på mitten, nästan passaktig. Den är dock inte det men den är ganska..knepig, ffa bak)

Grattis!!! Hoppas att träningen går bra!

Min kuse är lite lika dan, fast inte fullt så uttråkad/mindre arbetsnarkoman... Men det är ju inte så konstigt med tanke på hur ont han bör ha i bakhovarna. :(

Varannandagsträning är toppen. Fungerade super nu i höst under igångsättningen. Fokus på att han tänker rätt med bakdelen och sluta när han gör rätt körde jag med.

Ändrade hon sin ställning med halsen ffa underhalsen när hon blev skodd? Funderar på att köpa boots till min bara bak! Det är ju där han är öm nu pga fånget, och då spänner sig. Gummit skyddar emot alla knögglor i hagen...

Vore roligt att få veta hur det går!

Har bara skummat tråden men ET här talade också om problem i bakknäna när hästen ställer under sig bak, och att man därmed får "karprygg" och smärta i ländryggen. Jag funderade då också på om man inte kunde få problem "andra vägen" men det tycks jag fått svar på här, att ländryggsavlastning kan ge problem i bakknäna. Visst ställer hon under sig fram ordentligt, men vore det öht möjligt för henne att ställa under sig bak om hon inte ställde under sig fram också? Då skulle hon ju hamna i trad fångställning där hon försöker avlasta alla tår och istället ta vikten på trakterna, vilket det ju inte ser ut som här. Den enda andra teori jag hört var OL som menar att underställ fram är avlastning av trakterna. Böjer hon bakknäna OK, dvs lyfter inte utåt kall eller i snäva vändningar?

Alex: det är så bra att du skriver en sådana här trådar..jag tor din K och min M lever i sågon sorts symbios.
Boka kombotid på scint?
Min MK vet är sjuk...frisk på måndag och jag håller på att bli fullkomligt tokig.
M står också sådär dock inte lika mycket som K och det blev markant bättre efter fiplande med höften samt nacke.
M är just nu dock oridbar och frustrerad och står enbart på bakbenen och jag bara grinar dag som natt.
Fått akuttid hos Kiropraktiker H (den första jag hade) för att kolla igen.M har ont i ländrygg etc.
Även fått något konstigt problem med kisseriet,ibland sprutafräs och ibland som vanligt.Kanske njurproblem???Eller kanske inte?Eller va?
M är tjurig vid sadling men han har också gått i sadlar som aldrig någonsin passat i många år.
Jippie!Det är kul med djur.

Har bara skummat tråden men ET här talade också om problem i bakknäna när hästen ställer under sig bak, och att man därmed får "karprygg" och smärta i ländryggen. Jag funderade då också på om man inte kunde få problem "andra vägen" men det tycks jag fått svar på här, att ländryggsavlastning kan ge problem i bakknäna. Visst ställer hon under sig fram ordentligt, men vore det öht möjligt för henne att ställa under sig bak om hon inte ställde under sig fram också?

Jodå, hon har avlastat bakdelen/ryggen förut, genom att ställa under sig bak, och då stod hon 'normalt' med fram, men stoppade in bak. Alltså utan att komma i traditionell fångställning.

Den enda andra teori jag hört var OL som menar att underställ fram är avlastning av trakterna.

Ingen ömhet någonstans alls i hovarna, bad hovis klämma och känna igår. Dessutom noterade både jag och hovis nöjt att hon nu inte reagerade någonting någonstans på skoning, förr har hon kunnat 'bråka' med något ben eller några ben, och det har visat sig att hon har haft ledinflammation lågt då. Nu reagerade hon inte alls någonting, vilket borde (men inte behöver) betyda att lederna mår bra fortfarande..

Böjer hon bakknäna OK, dvs lyfter inte utåt kall eller i snäva vändningar?´

Lyfter helt okej såvitt jag kan bedöma, inte tokgranskat just det (men kan göra det) men jag har ju ett hököga för jämnan på den där damen och jag har ivf inte reagerat på några 'konstigheter' så. Men kan säkerhetskolla det.

Alexandra_W skrev:
Jodå, hon har avlastat bakdelen/ryggen förut, genom att ställa under sig bak, och då stod hon 'normalt' med fram, men stoppade in bak. Alltså utan att komma i traditionell fångställning.

Upplever du att hon avlastar bak mer eller mindre nu, jämfört med tidigare när hon stod lodrätt fram? I min hjärna känns det som att hästen, genom att ställa under sig fram, kan förskjuta tyngdpunkten längre fram än om hon står lodrätt med frambenen. Det skulle kunna innebära att hon faktiskt inte behöver stå under sig lika mycket bak längre, eftersom vikten ligger mindre på nu. Det skulle isåfall tyda på att hon faktiskt ställer under sig fram för att hon är sämre bak nu än tidigare. Men om jag fattat dig rätt så har hon blivit bättre i övrigt (är inte inne och läser så mycket nu längre :D )? Om det är så, så är min tanke att hon haft spänningar sekundärt pga något annat, och när ni nu fått loss spänningarna så kommer primärorsaken upp till ytan. Och jag skulle gissa att det sitter bak, ländrygg - bakknä - bakhovar någonstans. Röntga ryggen är ju svårt på de flesta ställen, men finns det någon annan diagnostik som skulle gå att ta till? UL? ET:n som var ut till kompisens stall påpekade helt riktigt att en del saker upptäcks inte förrän vid obduktion :cry: . Hovslagaren har inget att komma med heller som kan begränsa sökområdet? :confused:

Jaadu, det är så att man kan bli grönhårig för mindre. Tänker oftare och oftare numera att man inte borde ha några hästar, för man börjar bli så bra på att upptäcka allt som indikerar att det inte står riktigt rätt till :crazy: . Samtidigt är det kanske så att när man har försökt "allt" finns det bara en sak kvar, nämligen att försöka jobba hästen förbi problemet. Blir det bättre så blir det, blir det sämre får man förhoppningsvis till slut reda på vad det var som var fel...

Upplever du att hon avlastar bak mer eller mindre nu, jämfört med tidigare när hon stod lodrätt fram?

mindre definitivt, men sen kan det ju vara olika grejer hon avlastar. Men då när hon ställde under sig bak så var det ju i det mer 'akuta' skedet och gick liksom inte att missta sig på, det stod ONT skrivet över hela hästen. Den här avlastningen kommer ju bara när hon dåsar, och i övrigt så syns det ingen avlastning alls, hon tar för sig fint både fram och bak och så. Så om hon inte stod så knepigt de där gångerna skulle jag inte reagera alls. Hon verkar soms agt inte vara besvärad egentligen, och hon går och står ju korrekt 'annars'. (Därav min undran om det kan bli ett invant beteende så att säga)

I min hjärna känns det som att hästen, genom att ställa under sig fram, kan förskjuta tyngdpunkten längre fram än om hon står lodrätt med frambenen. Det skulle kunna innebära att hon faktiskt inte behöver stå under sig lika mycket bak längre, eftersom vikten ligger mindre på nu. Det skulle isåfall tyda på att hon faktiskt ställer under sig fram för att hon är sämre bak nu än tidigare. Men om jag fattat dig rätt så har hon blivit bättre i övrigt (är inte inne och läser så mycket nu längre :D )?

Förklarade lite ovan, detta verkar vara mer 'bekvämlighet' eller hur jag ska förklara, hon ser inte ut att ha ett dugg ont alls nu, och ser inte obekväm ut när hon sen börjar gå eller så. Och avlastningen id et akuta skedet när hon tryckte under sig bak, det var konstant, hon gick som en skadeskjuten kråka osv, och såfort hon stod still, om så bara på stallgången så avlastade hon. Nu ser jag bara avlastning i hagen när hon står och sover. Kollat frekvent på henne i en massa lägen senaste dagarna, och aldrig stet det i annat läge ( t ex när hon står och äter, tittar på saker i byn etc). Hon kan stå och sova UTAN att göra det med, men oftare jag sett henne göra det när hon sover, än inte. Gör det inte inne varken i boxen eller på stallgången.

Och japps, hon är mirakulöst mycket bättre nu, både ledmässigt och muskelmässigt och det märks mentalt på henne med.

Om det är så, så är min tanke att hon haft spänningar sekundärt pga något annat, och när ni nu fått loss spänningarna så kommer primärorsaken upp till ytan. Och jag skulle gissa att det sitter bak, ländrygg - bakknä - bakhovar någonstans. Röntga ryggen är ju svårt på de flesta ställen, men finns det någon annan diagnostik som skulle gå att ta till? UL? ET:n som var ut till kompisens stall påpekade helt riktigt att en del saker upptäcks inte förrän vid obduktion :cry: . Hovslagaren har inget att komma med heller som kan begränsa sökområdet? :confused:

Ja, som jag ser det finns det två sätt att se på det. Det ena är att det var snedheten som var grundorsaken och gav alla symptom. Symptomen försvann ju när snedheten rättades (och alla symptom och som genom ett trollslag). Samtidigt finns det ju en del 'knas' kvar, som anses vara av övergående art. Equiatrikern anser ju att vid årsskiftet ska hon vara helt återställd och som vanligt..

ELLER att snedheten inte alls var den grundliggande orsaken, utan bara en försvårande felfaktor, dvs att grundorsaken inte är hittat, men snedheten förvärrade allt så mycket att det blir stoor skillnad när den rättades. Men att vi inte hittat det 'riktiga' felet än. Och då ser ju jag bara ett alternativ kvar och det är ju att scinta vakdel (höft, kors etc) och rygg på henne och se om man hittar något där.
Hovslagaren har inga bra tips heller, han har ju 'alltid' konstaterat att hon inte belastar HF fullt ut, men det fick ju en förklaring iom snedhet etc, och sen lägesrättningen har det blivit lite bättre. Men hovis har inte någon förklaring somsagt, han kan bara peka på några 'extra' symptom. Tyvärr.. Vi har dock gjort vad vi kan hovslagerimässigt för att hjälpa henne ( t ex med skor, att tårikta henne osv)

Jaadu, det är så att man kan bli grönhårig för mindre. Tänker oftare och oftare numera att man inte borde ha några hästar, för man börjar bli så bra på att upptäcka allt som indikerar att det inte står riktigt rätt till :crazy: . Samtidigt är det kanske så att när man har försökt "allt" finns det bara en sak kvar, nämligen att försöka jobba hästen förbi problemet. Blir det bättre så blir det, blir det sämre får man förhoppningsvis till slut reda på vad det var som var fel..

Ja precis, och med Kele är inget annat än ridhäst ett alternativ, dvs endera kommer hon hålla för normalt arbete, eller så får man ju ge upp. Och om vi klarar första nålsögat och hon fortfarande är bra i januari, så är ju fortfarande den stora frågan om hon håller för arbete. Och det vi gör just nu (med litet avbrott för halkan) är ju just att se om man kan jobba bort/jobba sig igenom det här 'sista'. OM det vars nedheten som var grundorsaken så kommer det ju bli bättre av arbete, har vi ett annat problem borde det då komma upp till ytan så får man väl rota vidare.

95johsv skrev:
Ändrade hon sin ställning med halsen ffa underhalsen när hon blev skodd?

Underhalsen såg faktiskt bara ut sådär då när hon stod i hagen, sett ut som vanligt (dvs halsen välvd åt rätt håll och musklerna på undersidan avslappnade, utom när hon gör sina kast med huvudet då som hon finner så populära.. sucka..)

Baserat på din beskrivning skulle jag nog för tillfället se det som en ren inlärd bekvämlighetsgrej, helt enkelt. Jag tycker inte heller att hon ser lidande ut på bilderna. När hon så småningom börjar ha musklat på sig och vant sig vid att använda musklerna på ett annat sätt kanske hon "glömmer bort" det, med lite tur. Det borde ju om inte annat vara dags för lite hållbara framsteg nu, eller vad säger du ;) ? Håller tummarna för att utvecklingen håller i sig, iallafall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 773
Senast: Pannica
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka