Stalldilemma

C

Curtice

Som så många andra har jag stalldilemma just nu.

Jag tog hem min dam från fodervärdarna lite snabbt bestämt, snabbare än det var tänkt, och ställde henne i ett stall där jag var medryttare på en häst. Det är ett litet kollektivstall, och det hela byggde på att jag skulle ställa henne där.

Men med tiden har jag börjat fundera, trivdes lite sådär i stallet som hästägare (var en annan sak att vara medryttare), många gånger känns det väldigt oorganiserat och som om man inte pratar om saker med alla, utan bara ett par, och plötsligt är något nytt bestämt. Jag var på dem lite redan som medryttare att man kanske bör ha regelbundna möten när man inte har någon som är i toppen så att säga, för att det inte ska bli motsättningar.

Hästen verkar dock trivas och det är ju bra.

Det som talar för det stallet är: Stor hage, lugnt och litet (lättstressad dam), relativt billigt. Bra volt.
Nackdelar: Mycket jobb med att fixa spån, foder, hö (även om vi fixar hö tillsammans), osäkra kostnader därmed. Räknat ut att även om kallhyran enbart är 850 kr (billigt i sthlm) så går det på 2300 kr i månaden ungefär med all mat osv. Om inte mer.
Ridvägarna är ganska begränsade också.

Har kommit i kontakt med ett annat stall, där jag tidigare varit medryttare (samma häst som i nuv. kollektiv) vilket är ett toppenstall också.
Fördelar där: Lite större - mer sällskap, dock uppdelat i två delar med 4 i ena och 7 i andra, vilket gör att det ändå inte blir så stort för hästen, bättre träningsmöjligheter då tränare kommer dit regelbundet, de har rundkorall, underbara ridvägar, bra volt.
Nackdel: enda jag kan komma på är väl att det är dyrare. (2900 kr i månaden) men då ingår allt foder, strö(torv) och all service.

Där skulle jag kunna få box redan början december, alternativt början januari.

Ett krux är att om jag flyttar så känns det som om jag sviker dem i andra stallet. Nu tar de pass åt mig när jag är borta (är och pluggar i Tyskland), även om min syster tar alla söndagar, och det är tack vare dem jag kunde ta hem min häst. Jag kommer vara borta till mitten av december, och sen åka början av januari(8:e) igen och vara borta till mitten av februari. SÅ om jag flyttar vore det väl mest schyst att göra det i början av januari, och inte vänta tills jag kommer hem igen, så de har behövt ta mer pass åt mig... Men samtidigt har de redan det, och då känns det dumt att smita. Självklart erbjuder jag mig att ta mina pass ändå medans jag är hemma såklart. Avståndet till de två olika stallen är inte så stort.
Plus att det kanske blir mkt nytt för min madame på några månader, men jag räknar med att inte behöva flytta mer sen. De har bra beten också på det andra stallet, på nuvarande har vi bara en hage, och den är stor och vi brukar stycka av den på vintern.. men ändå.
Usch vet inte alls hur jag ska göra. :(
Syster min trivs bara sådär i nuvarande, och vill ju att hon ska vara glad också.

Sv: Stalldilemma

Putt putt... skulle behöva lite råd o tankar.. :/

Jag hade flyttat. För mig är ordning o reda ett stort + när jag söker stall, det ska inte vara strul när man hämtar foder o sånt, allt ska bara flyta på.

Jag hade nog flyttat, jag e kanske egotrippad men jag vill ha det bästa för min pålle och mig själv.
Det du kan göra e kanske att köpa typ en korg och fylla med godsaker för både ryttare och hästar i ditt nuvarande stall och tacka så mycket för all hjälp när du flyttar...
Det enda som kan hända är att de blir sura men det kan ju inte du hjälpa, du kan väl inte vara skyldig dem att ha din häst där bara för att de hjälpt dig.

kan jag hålla med om =)
jag skulle absolut ha flyttat, förstår dilemmat men vore ju bra att ordna det.

Svar till alla;

egentligen vet jag ju att det är flytta jag vill. Enda som gnager är att det blir mkt nytt för hästen på kort tid; å andra sidan kanske det är bättre att göra det ganska snart, än när hon hunnit bo in sig så totalt.

Kruxet är som sagt de andra, speciellt en som jag stått ganska nära i nuvarande stall, hon jag var medryttare åt. Visserligen har hon oxå sagt en sak (ex att hon kunde fixa spån medan jag var borta, men sen gick det visst inte - så jag bunkrade istället) och sen blivit något annat. Och om de inte blir för sura, så kan man ju ändå hålla kontakt. Men jag vet oxå att om jag flyttar så har jag småsmå chanser att få komma tillbaka om det kniper. Så jag måste ju tänka efter noga...

Nej det får nog bli flytt ändå om det löser sig med de andra, har inte träffat människorna som har det nu, men vet att jag gillar stallet, men människorna som har det är också viktigt, men jag har bara hört gott om dem så det ska nog inte vara något problem.

Jobbigt att ha med människor att göra. ;P

Jag skulle ha flyttat hästen men jag skulle ha ställt upp och tagit pass åt de andra efter att jag flyttat så att det motsvarar vad de andra gjort för dig.

Jo det är klart. Skrev ju det också. Ett krux är ju att jag åker i början av januari igen; hit ner; men tills dess kan jag definitivt ta pass. Kan ta lite extra över helgdagarna över jul också. Vill ju inte lämna dem i sticket, samtidigt är det ju eg. bättre för dem att kunna ta in någon som tar sina pass.

Jag tycker absolut att du ska flytta. Som du själv skrev så är det det du egentligen vill, och det är nog det som blir bäst för din häst med. Glad matte=glad häst :)

Jag tycker du ska erbjuda dig att ta mycket pass när du är hemma över jul, för att typ "betala" tillbaka till dem. Och sen kanske köpa någon fin sak eller så när du flyttar som tack för hjälpen. Alltid svårt att bli sur på någon som verkligen tackar :angel:

Det verkar ju som att du redan bestämt dig delvis vad du vill. Du tror dig komma att trivas bättre på nya stallet. Och det är jätteviktigt.

Ju längre du har hästen i nuvarande stallet, desto mer kommer de andra att behöva hjälpa dig med fodringar etc, eller hur?

Om du själv vill flytta så tycker jag att du ska göra det. Viktigt är att man trivs där man utövar sin hobby och spenderar mycket tid. Var öppen med de andra i stallet och säg att du måste flytta snart, bla för att du inte har möjlighet att ta alla dessa fodringar och extrajobb. Och visa din uppskattning av deras hjälp på annat sätt. Kanske bjud på fika en gång i veckan eller liknande. Nu vet jag inte hur mycket de hjälper sig men du kan säkert komma på ngt passande.

Kan berätta om min egen situation i sommras.

Jag startade för 2 år sen en lösdrift på en gård som hade hade stallinackorderingar. De byggde oss en ligghall, de gav oss ett eget stall och ca 30 hektar mark till hage. Till en mycket låg stallhyra.

Jag har mer eller mindre drivit detta med allt vad det innebär sen dess. Det är listor, möten, uppdelning av fodringar (kollektivt), planering, runtrigningar, ta in hästar, sköta ihopsläpp - allt.

Min häst stortrivdes, jag tyckte mycket om folket och stallägarna etc. Men det strulade mycket mot slutet. Någon misskötte sig och det störde hela stämningen, folk blev missnöjda, misstänksamma och det är svårt att lägga skulden på någon när man inte riktigt vet. Detta ledde i sin tur till att färre red sina hästar regelbundet (det berodde kanske på annat också). Jag hade dessutom 30 minuters bilresa dit, och sen samma tid hem igen. Jobbade heltid och skulle få allt detta att gå ihop samtidigt som man aldrig hade någon att rida med och därav inget engagemang. Ingen annan tränade ju.

Fick ett litet tips om ett nytt ställe. Dyrare, mindre hage men mycket folk, otroliga rid-och träningsmöjligheter, välskött och med anställda som gjorde allt. Det hade allt det som det gamla stället inte hade, och det låg 5 minuter hemifrån. På mindre än en vecka fick jag bestämma mig och i månadsskiftet flyttade jag. 1 september.

Det var ett svårt val, de hade ingen som tog över efter mig och ja, det blev ingen ordning när jag väl åkt. Det är tydligen fortfarande problem och efter som att det är jag som "tagit in" folket där och deras hästar så visst känns det dumt. Men samtidigt så har jag aldrig varit ngn chef, jag har heller aldrig fåt ngt för att göra allt det där utan det var helt mitt val att organisera upp det hela, lösdriften ägdes ju inte av mig.

Jag fick tom en besviken, lite sur min, av en ny inackordering. Men idag är det ingen som är bitter tror jag. Jag var ju tvungen att flytta. Varför ha häst om man inte har tid att rida eller lust att vara där? Man måste tycka att det är roligt och njutfullt att vara i stallet.

Idag ångrar jag mig inte. Det är ju bara att flytta tillbaka igen om vi inte skulle trivas där vi är. Visst är det "lite väl" nogrant ibland med saker, jag delar inte allas tankar och åsikter och jag känner inte alla än. Men det är trevlig stämning och alla får vara som dom vill ändå. Sålänge jag kan sköta mitt och hästen verkar trivas så stannar vi iaf detta år. Troligen fler år efter det och ridning+stallvistelsen har blivit rolig igen, så rolig som den var för 2-3 år sen. Jag är tom där ibland när jag inte ska. :D

Jag fick mitt hästliv tillbaka, så det ångrar jag aldrig. Sen kanske jag en dag är redo att flytta tillbaka hästen, för vi trivdes bra där vi var. Det vet man aldrig.

Jag tror man vet innerst inne vad som är bäst för en själv.

Senast ändrad:

jag tycker du ska flytta då det är viktigt att man trivs i stallet, eftersom man tillbringar sin mesta vakna tid där. gör som många andra i tråden sagt och köp någon fruktkorg åt dom, eller ta stallpass över jul som du föreslagit. på så sätt visar du att du är tacksam över all hjälp. sen om dom ändå blir sura, vad gör det? låt dom va tjuriga i så fall, du lider ju inte av det.
nej jag tycker du ska flytta, då det är så otroligt viktigt att man trivs i stallet.

Sent svar, men tack för ditt svar... det var uttömmande och bra.

Jag har bestämt mig för att flytta, och vi kan göra det redan mitten av december utan att betala extrahyra för första halvan; så jag flyttar så snart som möjligt. Vilket är schystast åt alla håll.

Känns bra! Har mailat mkt med stallet, min syster var där och hälsade på och har pratat telefon med dem. Fått svar på allt, och tillfredsställande sådana.

Nu återstår bara det jobbigaste... (säga upp nuvarande.)

Imorgon tänkte jag ringa och göra det.
Samla kraft först bara. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar