Stallbyte, dålig utevistelse.

M

Minnie Mouse

Har nu min häst i ett mycket trevligt kollektivstall, men kan inte vara kvar till hösten då jag pga av ändring på jobb m m inte kan ta det antal in/ut/fodringar som krävs.

Det har nu blivit en boxplats ledig på ett annat stall i närheten. Där behöver jag bara hjälpa till 1-2 helger/termin, vilket inte kommer att bli något problem. Bra stämning i stallet, fina hagar med kompisar, ridhus, tillgång till tränare, bra ridvägar m m.

Det enda som inte är bra är att det är kort utevistelse. De släpps ut vid 7.30 och om man vill att personalen tar in dem går de in redan vid 14-14.30 (vardagar, är ute längre helger) och får då mat. Om man tar in hästen själv kan den gå ute tills man kommer, men tror då inte att den fodras i hagen (ska dock kolla detta).

Tycker personligen att det är lite kort med utevistelse, men detta är det enda stallet på rimligt avstånd med den service jag kommer att behöva. Hjälper inte med medryttare då den (jättebra) jag har inte har möjlighet att hjälpa till med annat än just sköta hästen och rida.

Vad tycker ni? Är jag elak om jag flyttar dit? Vill ju kunna ha kvar min häst...

Sv: Stallbyte, dålig utevistelse.

Går det inte att prata med dem som står där alt. stallägaren?
Det är säkert fler som vill ha sina hästar ute mer!

Jag tycker inte att du är elak om du flyttar din häst dit. Det går säkert att ordna med lite längre utevistelse?
T.ex. att personalen fodrar din häst ute i hagen när dom tar in de anda hästarna? Så tar du in din häst själv?

Ni kan säkert diskutera er fram till en så bra lösning som möjligt.
Lycka till!

När jag kommer dit kan jag säkert prata med de andra som har hästar i samma hage, kanske vi kan komma överens om något. Vill ju heller inte att min häst ska stå kvar ensam (de har dessutom som policy att den som tar in näst sista hästen också tar in sista).

Vet inte om personalen fodrar i hagen, ska kolla det, men tror inte det är något som de kan göra speciellt för mig om det inte gjorts innan. Det är ett ridskolestall jag ska till och de har tidigare haft stora problem med privata inackorderingar som kräver massa specialbehandling som gjort att personal tröttnat. Nu har de strikta regler vad de gör och inte gör (dvs inget för endast en häst/ägares skull, utan bara sådant som gynnar flera).

är de ett bra stall med bra träningsmöjligheter och bra hagar när dom väl är ute så tycker inte ja de är så farligt att dom går in vid den tiden sålänge man rider hästen senare på dan/kvällen.

är de ett bra stall med bra träningsmöjligheter och bra hagar när dom väl är ute så tycker inte ja de är så farligt att dom går in vid den tiden sålänge man rider hästen senare på dan/kvällen.

Håller med. Sedan kan man ju kanske variera så att han får gå in tidigt några dagar och vara ute längre ibland.

Kolla upp detta med övriga inhyrda innan du flyttar dit hästen. Har själv gått på niten och tänkt att det klart det löser sig o det finns alltid någon att deala med, men det är helt olika från person till person....

Jag skulle aldrig flytta min häst till ett stall med så pass kort utevistelse. Försök ordna så att hästen får vara ute längre, men hur blir det då med hästkompisar? Måste den gå själv i så fall, eller finns det andra som också vill ha längre utevistelse? Den ska inte behöva stå ute själv, tycker jag.

Sju timmar är väl helt OK, särskilt om hagarna i övrigt är bra och de får gå ut med kompisar. Jag tycker att det är skönt att få in hästen 2-3 timmar innan jag ska rida, då har de hunnit äta i lugn och ro, vila lite och kissa i boxen. Få upp värmen om det är trist väder ute. Det ger ganska optimala förutsättningar för ridning. Är det dessutom en ridskola så händer det ju en del spännande även inomhus, så det blir inte tråkigt för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama