Stallbygge

M

mallan

Hej!

Jag går i tankar om att bygga stall, starta inackoderingsstall och försöker räkna lite på vad ett stall kostar på ett ungefär. Det är tänkt att mitt stall ska rymma ca 12 hästar. Har någon annan byggt ett så stor stall? Eller byggt nytt stall? Vad kostade det er?

Mitt tanke är att det ska rymma ca 12 hästar, foderkammare, sadelkammare såklart, fikarum, 1-2 spolspiltor.. :)

Hjälp mig att få ett hum om vad det kommer kosta plånkan :bow:

Sv: Stallbygge

Det går inte att säga utan att veta mer. För t ex så behövs ju mark att bygga på Har du det? Sedan så kommer frågan om det finns el, vatten och avlopp på marken eller om det ska dras nytt?
Efter det såkommer själva bygget och vad bottenplattan kommer att kosta beror mycket på hur marken ser ut och hur mycket förarbete som krävs. När väl mark, el, vvs och bottenplatta är klart så kan du ganska enkelt se på t ex de annons som ibland finns här på Buke ovanför trådarna vad byggsatser till själva byggnaden kostar.

Sist men inte minst så kommer den största och mest avgörnade frågan om du kan göra det själv eller om du behöver ha någon som gör det. Det är där man kan tjäna in mest på kostnaden, att göra mycket själv. Men också om man har tillgång till eget eller billigt material gör stor skillnad på totalkostnaden.

Mark har jag, gratis :) Fått en stor maskinhall av pappa att bygga stall av :) Vatten och el finns redan där.

Jag kommer göra så mkt som möjligt själv, har en massa kontakter också.
Och byggmaterial fixar pappa bra rabatt på. :) :banana:

Från 100 000kr å uppåt skulle jag gissa på.

Beror ju helt på vilken standard du tänker lägga dig på.

Skulle det vara jag hade det nog landat på 3-500 000kr...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 763
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London