Stallbandage?

W

wannehavefun

Använder ni det? Varje dag? Efter hård träning?
Vilken typ använder ni?
Positivt / negativt?

Sv: Stallbandage?

Min gammla häst har nästan alltid stallbandage på frambenen med magnetpaddar pga gammla trasiga ben.

Men den andra har det bara på vintern då han är broddad - han skär sig nämligen med broddarna. :crazy: Använder då tjocka megapaddar från equiline eller back on track, och fleecelindor (eller stable boots om jag är lat).

Tycker inte man ska ha stallbanadage i onödan! Är hästen frisk och fräsch så behöver den inte ha bandage. Däremot kan det vara bra om den är lite till åren eller har problem med lederna. Samt efter hårdare pass (obs att man då måste kyla först..).

Hade stallbandage på ponnyn förut, varje natt, för jag tyckte att hon blev lite gallig i bak på nätterna. Nu efter sommarbetet har jag dock låtit bli att linda henne eftersom jag inte upplevde att det blev så stor skillnad. När vi kommer igång med träningen ordentligt kommer jag kanske linda henne nätterna efter hårda pass.

Alltid på alla fyra. Använder Back-on-track och fleecelindor. Fast för närvarande önskar jag mig någon sorts stallbandage för lata, t ex de från Eskadron. Tycker inte att jag gör annat än rullar upp lindor just nu... :crazy:

Orsak: Hästeländet har vid tre tillfällen lyckats sparka sig själv så illa att vi vid två av dessa tillfällen varit tvungna att röntga för att utesluta fraktur... Sista gången sa vet att hon inte kunde rekommendera något annat än att ha hästen inpackad jämt. Jag kräks på det kan man säga...

Positivt är ju om hon nu inte sparkar av sig benet. Negativt är att det är ett himla pyssel. Och att det känns minst sagt trist att ha henne bandagerad jämt.

Nuvarande hästen lindar jag sällan på natten. det händer bara om det finns ett problem, tex när hon fick ett sår och svullnade så jag fick lägga alsolbandage som hon hade hela natten. Förebyggde även med BoT ett tag efteråt. Men hon är faktiskt ruskigt fin i benen hela tiden.

Vår travare lindas med fördel bak om han ridits över huvud taget. Han har ett par gamla gaffelbandsskador i vänster bak och svullnar lätt upp där när han står inne. Med en veckas regelbunden BoT-användning brukar han dock vara jättefin. men då krävs det att det lindas varje natt och tiden man får lägga på lindandet är inte möjligt på vintern.

Back on Track finns som snabbandage:idea: Har sådana på min häst när hon står inne på nätterna.Smidigt och snabbt när man har bråttom på morgonen:)

Jag anvädner Back-on-track snabbstallbandagen/bandagetterna efter ridning om jag rider på kvällen och hästen står inne efter ridningen. Annars brukar jag inte ha någonting alls i normala fall.

Har jag ridit ett riktigt hårt pass så kan det hända att jag lindar, beror på om han går ut i hagen igen efteråt eller inte. Om jag ridit hårt sent och han ska in i boxen så lindar jag annars inte. Men bara om det är kallt för annars tycker han att det bli för varmt och plockar av sig lindorna.

Jag lindade pållen tidigare när vi var igång och tränade. Först bara bak, men sedan på alla 4a. Han är gammal och blev mkt finare i benen när han fick vara lindad. Lindade med fleecelindor och paddar, antingen teddy/fleece eller yllepaddar.

Nu är han mest under igångsättning och vi är skogsmullar för tillfället så just nu lindas han inte. Men när han är igång och börjar ridas på bana/ridhus igen kommer jag förmodligen att linda honom på natten i förebyggande syfte. Han är ju gammal så det känns som snällast att hjälpa honom lite då!

Jag använder stallbandage på alla fyra benen över natten efter hård träning eller tävling. då med eskadron paddar under.

Min gamling har Back on track på sig. Mest för att han har varit halt och för att "värma upp" benen under natten så att han inte blir stel. Han var smågallig på alla ben förut men nu så är benen mycket finare :D

Liknande trådar

Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Fille
·
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 497
Senast: Hippocampus
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka