Stallägaren fodrar med mögligt hösilage

Sv: Stallägaren fodrar med mögligt hösilage

Ja, då tycker du alltså att ts ska flytta sin häst och skita i att de andra hästarna får äta dålig mat? Om nu stallägaren vägrar ta reson och skaffa fram tjänlig föda till hästarna (annars behöver ju ts inte flytta och allt är frid och fröjd).

Ärligt talat tycker jag det är så lågt att man inte förtjänar att ha djur. "Bara mitt djur har det bra skiter jag i hur andra djur har det". Sånt får jag ont i magen av.

Man hör bara ena siden, du vet inte vad dom andra i stället säjer eller ställ ägern...är foderet okännlig?
Grunden är att du är ansvarig för ditt egen häst valmån först.
Har jag min häst inhyrd på Full Foder då ska jag har bra foder! Kan stället inte leverera det foder jag är njöd med då för jag komma överens med stället om ett kall hyrnings pris och jag fixa foder själv, vill stället inte gå med på det då för jag gå till ett ställ med bättre standard.

Anmälning är sånt sandlåda dagis folk hålla på med, inte vuxen maniskör.

Hade fler vuxna människor vågat anmäla hade fler hästar haft det bättre.

Först berättar man för stallägaren att man inte accepterar missförhållandet, blir det inte ändring är det anmälan som gäller. Den affärsmässiga biten att jag säger upp en tjänst jag inte är nöjd med är självklar i min värld.

Men att lämna andra hästar med mögligt, ruttet och slemmigt grovfoder - nej, det gör man helt enkelt inte. Never. Aldrig i livet.

Jag tror faktiskt att om ts beskriver fodret som mögligt och slemmigt ÄR det mögligt och slemmigt. Det är ju knappast en gråzon eller tycke och smak.

Om du läser tråden ordentligt så ser du tt TS har pratat med stallägaren som inte bryr sig och även att TS har annat foder till sina hästar. Problemet är att stallägaren inte tar åt sig när TS talar om att fodret är dåligt och att den andra hästägaren på stället helt enkelt saknar kunskap om hur foder ska vara. När man gjort allt detta och dessutom en av hästarna rean blivit dålig då är det dags att anmäla.

Normalt är jag inte den som förespråkar anmälningar just för att det finns två sidor av saken och det inte allt för sällan är bättre att hjälpa än att själpa. Men här fungerar ju detta uppenbart inte och vill inte stallägaren lyssna på TS så får det komma någon annan som säger samma sak. I det här fallet verkar ju en djurskyddsinspektör vara ett bra val. Förhoppningsvis kommer stallägaren då att förstå allvaret i det hela och se till så att hästarna får bra foder i fortsättningen.

Vet inte vem jag ska svara, men såhär gick det för mig för ett antal år sen. Min häst började hosta när jag kom till det stallet som hade mycket dammigt foder, mögeltillväxt. Det var i mars. Jag ifrågasatte varför de andra hästägarna sköljde sitt hö när de inte höll med mig om att det var dåligt? De visste inte varför de gjorde det, dumma svar man fick:crazy: Höet förvarades i en box i stallet där vi också stod och vägde upp det.

Min häst fick akuta luftvägsbesvär i maj och fick behandlas med Ventipulmin, fortfarande ingen som tyckte som mig. Veterinären rådde mig att byta stall, det var inget jag behövde fundera på eftersom jag blev uppsagd pga att andra tyckte jag var "gnällig" och att det enligt "ägarna" inte passade mig att stå där. Jag vet att det var andra hästar som hostade, men ingen "vågade" säga något.

Fy för såna sk. "stallägare" ( de ägde inte ens stallet ) som inte erbjuder tjänligt foder, alla de borde gå på kurs innan de tar emot inackorderingar och vet vilka skyldigheter man har om man ska driva ett stall. Nej, jag gjorde aldrig en anmälan!

Om du läser tråden ordentligt så ser du tt TS har pratat med stallägaren som inte bryr sig och även att TS har annat foder till sina hästar. Problemet är att stallägaren inte tar åt sig när TS talar om att fodret är dåligt och att den andra hästägaren på stället helt enkelt saknar kunskap om hur foder ska vara. När man gjort allt detta och dessutom en av hästarna rean blivit dålig då är det dags att anmäla.

Normalt är jag inte den som förespråkar anmälningar just för att det finns två sidor av saken och det inte allt för sällan är bättre att hjälpa än att själpa. Men här fungerar ju detta uppenbart inte och vill inte stallägaren lyssna på TS så får det komma någon annan som säger samma sak. I det här fallet verkar ju en djurskyddsinspektör vara ett bra val. Förhoppningsvis kommer stallägaren då att förstå allvaret i det hela och se till så att hästarna får bra foder i fortsättningen.

Ländet är fullt av wanna-bee häst folk som har ingen begrepp om hur man vårda en häst, månge bara på den har siten.
Det bli en jäkla massa anmälnningar.

Alltså har du någon aning om hur farligt mögel är?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är forskningen rörande överens om att foder ska kasseras om det har mögel som kan upptäckas med en sensorisk undersökning, dvs lukt/syn. I många fall är mögelhalterna reda skadliga innan man kan känna mögellukt men jag ska inte tråka ut dig med exakta gränsvärden. Min poäng är att det finn inga olika synvinklar i den här frågan, är fodret synligt mögligt så är det också FARLIGT inte bara att ge till hästarna utan även att hantera som människa.

Återigen några exempel på vad mögel orsakar: Luftvägsproblem, nedsatt immunförsvar, nedsatt aptit, cancer och diverse förgiftningssymptom. Många av dessa är som du ser diffusa och därför kan man inte säga att "mina hästar klarar sig bra på mögligt foder" för det kan vara så att de faktiskt mår ganska dåligt av det utan att det går att sätta fingret på.

Enligt vår djurskyddsstandard ska inga djur behöva äta giftig mat, så varför ska man inte anmäla dem som vägrar sluta ge sina djur detta?

You are preaching to th choire:angel:
Personlig känna månge som foder med möglig hö, säjer jag nåt bli dom bara förbanad, så jag sköta mitt och skit i andra.

Så du tycker att det är okej att folk ger otjäntligt foder till sina hästar för att DU ska slippa obehaget av att ägarna blir arga på dig? Det är ett väldigt själviskt sätt att se på saken. Min moral säger att om jag kan hjälpa djur från att fara illa så är lite obefogad ilska från ägarna värt det.

Jobbig situation. Tycker man hamnar där hela tiden med allt för många som inte vet vilka de grundläggande behoven hos hästarna är...

Du skulle inte kunna ta en bok ang utfodring tex Plancks och visa avsnittet ang hösilage? Då har du ju en auktoritet som säger hur snabbt en ensilagebal bör förbrukas.

Om det är pga att det är dyrare med/svårt att få tag på hö som hon vill fodra med ensilage så skulle du kunna ge förslaget att torka balen genom att strö ut den på loggolvet och vända med en hötjuga tills det torkat. Då håller det längre om det torkar snabbt.

Även värt att försöka prata med 12åringens föräldrar och visa boken för dem. Alternativt ta dit en veterinär/inspektör när balen är dålig så får stallägaren lära sig den hårda vägen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Foder & Strö hej! Söker kunskap för att ska på en balanserad foderstat till min halvblodsvalack. Han är en stor och häst som har svårt att gå upp i...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Hippo75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama