Stallägaren fodrar med mögligt hösilage

T

Tok

Har ett stort problem då den stallägare jag har mina hästar uppstallade hos envisas med att använda hösilage på storbal även nu mitt i sommaren. Hösilaget är i grunden bra men börjar givetvis bli varmt och mögligt redan efter 2 dgr. När den blir varm så ruskas det lite i den så den kyls av. Det tar ca 2 veckor och hinner därmed bli rejält dålig innan den är slut. Har självklart sagt till dem att hösilage inte är lämpligt under de varma månaderna med den åtgång som är. Men detta verkar gå in genom ena och ut genom andra örat....

Till saken hör att stallägaren har väldigt små kunskaper om foder då de inte haft eget någon längre tid. En häst som inte går på gräs har hittills fått akuta förgiftningssymtom men det kopplas inte ihop med den dåliga maten utan "hon måste ha ätit något i hagen". Förövrigt är stallägaren bra och jag tror faktiskt att detta problem grundar sig i ren okunskap, men varför tar man inte reda på fakta och skaffar sig de kunskaper som krävs?

Mina tre hästar får inte av detta då det är helt emot mina principer att ge mögligt foder men det svider att se de andra hästarna få dålig mat. Hur hade ni agerat? Bara stilla kollat på och tänkt att de får skylla sig själva, eller vad gör man?

Sv: Stallägaren fodrar med mögligt hösilage

Vad säger de andra hästägarna? Det går ju att skicka ett prov för hygiensk analys, vet inte vad det kostar men så dyrt kan det väl inte vara? det är väl kanske det ända som kan få stallägaren att snabbt förstå att detta inte är ett lämpligt foder?

Om stallägaren är bra så hade han/hon lyssnat. Det är direkt olämpligt att ge foder som dåligt det kan bana vägen för många sjukdomsrelaterade symtom. Jag har själv råkat ut för det med min häst och det är tragiskt att man inte kan säga något till den sk. "stallägaren" om foder.

På SVA finns det att läsa om foderhygien, det borde alla som har hästhållning ha kunskap om...försök att få dem att inse fakta.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Forgiftningar-och-foderhygien/?lid=25023

Detta är också bra att läsa

http://www.hastsverige.se/mogel-i-hastens-foder-ar-det-farligt.html

Låter verkligen inte bra..hade det varit jag och stallägaren vägrat lyssna/ ta in ny (rätt kunskap) hade jag nog bytt stall. För mig är det otroligt viktigt att stallägare har vettig kunskap om hästhållning, åtminstone om de står för grovfoder.

Köper övriga hästägare att hästarna äter mat som de kan bli riktigt sjuka av?

Hade aldrig betalat pengar för att min häst ska riskera bli sjuk eller skada sig, eller andra i stallet..det är djurskyddsbrott att ge dåligt foder medvetet.

Det finns bara en ytterligare inhyrd häst och det är en ponny som ägs av en 12-åring där föräldrarna inte kan något om hästar. Att lägga pengar på en analys av foder man vet är dåligt känns lite knäppt men kanske kan hjälpa för att stallägaren ska ta tag i problemet.

Tack för länkarna, intressant läsning, Gissar att du tycker jag ska fortsätta försöka få dem att fatta att de gör fel? Behöver bara fundera ut hur jag ska ”överlämna” denna info till dem, det är ju svårt för man vill ju de ska ta det på ”rätt sätt” så att säga…? De har ju inte direkt lyssnat hittills..

Håller egentligen med om att man bör byta stall men allt annat är ju bra och nytt ställe, nya problem... inte så lätt med tre pållar heller... Blir det ingen bättring kommer jag köpa in eget foder till mina hästar eftersom betet blir mindre näring i ju längre mot hösten vi kommer, just nu får de vara utan stödfoder.

Finns många sätt att säga det på, men är det så allvarligt hade jag sagt det rakt ut för jag tolererar inte att se när djur får dåligt foder som kan skada deras hälsa, folk som vanvårdar, misshandlar djur eller på annat sätt kan skada dem antingen pga okunskap eller medvetet, man ska reagera tycker jag.

Sen kan de ta det hur som helst..givetvis lär de bli upprörda, men jag hade tyckt att det hade varit värt det.
Det är skitjobbigt dock.., har själv stått i ett stall där jag tillslut inte klarade av en viss hästhållning, anmälde och flyttade därefter. Man ska inte stödja såna stall om de vägrar en förändring.

Det är bara att förklara för dem rakt upp och ner att värme i en hösilagebal beror på att förruttningsprocessen har startat, det borde inte vara så svårt för dem att förstå att ruttet foder är inte tjänligt för någon levande individ att äta. Fråga dem om de själva skulle äta rutten mat och hur de tror att deras magar skulle reagera.
Har de så liten kunskap så får man nog förklara det så enkelt för att få dem att verkligen förstå.

Ett hösilage som värmt skall kastas direkt och under inga omständigheter ges till hästar oavsett om det luftas upp och svalnar av så är det ruttet foder.

Jag hade knappt velat stå i ett stall där någon utfodrar med mögligt hösilage, så farligt är det faktiskt för både hästar och människor. Problemet med mögel är att det ofta ger diffusa luftvägs- eller förgiftningssymptom. Det kan handla om nedsatt aptit eller nedsatt prestation (eller cancer!) som är svårt att sätta fingret på vad det orsakats av eller ens upptäcka att problemet finns trots att det påverkar djuret mycket. Men det kan också orsaka rejäl hosta och väldigt akuta symptom. Antagligen är det på grund av de diffusa symptomen som folk har svårt att fatta vad problemet är. Jag tycker ändå att du ska förklara vad möglet kan (kommer att/har?) orsaka.

Forskningen är rörande enig om att man inte ska utfodra med något ensilage där man kan upptäcka mögel med hjälp av synen eller luktsinnet. Sånt hösilage bör helst förstöras omgående!

Att fodra med dåligt foder som i det här fallet är faktiskt en av de saker som man bör anmäla till djurskyddet om man fortsätter fodra på det viset. Det är ett brott mot djurskyddslagstiftningen där det står i klartext att foder ska hålla god hygienisk kvalite.

Bytt ställ där det finns bra häst foder nu innan vintern.
Det låter som foder är valdig blott om det redan börja bli värm! jästnings process har redan sätts igång.

Det är bara att hänvisa till Djurskyddslagen och meddela att om det inte sköts kommer det att anmälas. Det tycker jag alla som vill djur väl är skyldiga att göra - oavsett om det är ens eget eller andras djur. Jag tycker INTE det är OK att se genom fingrarna med hanteringen enbart för att det är någon annans häst. Så gör väl ingen djurvän?

---

Foder och vatten för hästar
Ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur
Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur. Fodergivan ska garantera att din häst får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Du ska ge din häst grovfoder i tillräcklig mängd, så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att din hästs behov av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html

Tack alla för era inlägg. Ska ta det en gång till med dem, om de inte reagerar så gör jag som ni säger - anmäler...... Men vad händer då? Finns det överhuvudtaget några såna fall?

Blev riktigt fr..nd idag då hösilaget var påtagligt mögelinfekterat (grönaktigt ludd på strån och slemmig konsistens) men gavs ändå, att detta är obrukbart borde rimligtvis inte kunna undgå en enda vuxen människa med normalbegåvning om man endast ger den minsta tid till att kontrollera vad man slänger till sina hästar.............

Då hade jag anmält. Direkt. Ska hästarna stå utan mat?!

De kan ju inte själva göra något åt sin situation, och de som kan göra något väljer att inte göra det.

Jag blir förbannad när jag läser det här. Ska man ha djur ska man ta hand om dem. Och är man inte en del av lösningen är man en del av problemet.

Tack alla för era inlägg. Ska ta det en gång till med dem, om de inte reagerar så gör jag som ni säger - anmäler...... Men vad händer då? Finns det överhuvudtaget några såna fall?

Blev riktigt fr..nd idag då hösilaget var påtagligt mögelinfekterat (grönaktigt ludd på strån och slemmig konsistens) men gavs ändå, att detta är obrukbart borde rimligtvis inte kunna undgå en enda vuxen människa med normalbegåvning om man endast ger den minsta tid till att kontrollera vad man slänger till sina hästar.............

Du kommer att bli sparket ur stället omgåenda, uttfrys, känd som en "anmäler nissa" som är inte valkommen!
Tänk dig för innan du ta buke anmälnings nisser råd, det är inte dom som stå ut i blås väder utan stallplätts inför vintern.

Och vad tycker du ska göras? Uppenbarligen tänker ju stallägaren inte lyssna på "goda råd".

Menar du - på fullt allvar - att hästarna ska stå utan mat alternativt med svårt möglig/rutten mat?!

Du skulle inte kunna få veterinär eller ev hovslagare, tränare eller ngn annan person stallägaren litar på att berätta för henne hur illa det är?
anmälan borde inte vara absolut första prio, borde kunna lösas smidigare. Oftast tar det ett bra tag innan det blir kontroll iaf (särskilt semestertider) och då är det kanske betydligt svalare ute.

Läs mitt tidigar brev!! Hon för hitta ett annat ställ med bra foder (om det finns)! tills det köpa eget hö.
Du och din dumma "anmällning":mad: vad hjälper det om ingen bra foder finns att få ta på. Det kommer att bli valdig månge häst äger med samma problem...dålig foder, det bli en j_kla massa anmälning, till vad nyttja?
Du kan lika bra anmäla Gud för allt dåliga väder.

Nu får du ge dig.

Det är inget dumt med att anmäla ett missförhållande. Hade folk gjort det istället för att okynnesanmäla hade många missförhållanden uppdagats.

Det finns massor med bra foder att få tag på. Vad menar du är alternativet? Flytta hästen och skita i att de andra hästarna inte får mat?! Vad är du för djurmänniska egentligen?

Du tycker att det är OK att hästarna får mögligt och ruttet foder - för att människor är för snåla för att köpa tjänligt foder. Det tycker inte djurskyddslagen är OK. Ingen djurvän kan någonsin tycka det är OK.

Dåligt väder är bara en ursäkt för att folk är snåla. Det finn A L L T I D bra foder att få tag på. Men det är inte alltid billigt.

Nu är du bara dumn med ditt påståenda av andra. Ingen föraspråka okännlig matt till folk el fej.
Ett diolog mellan hästägerna och stalläger för att låsa problem är det bäste.
Kan dom inte komma överens då för hästägerna söka till ett nytt stall:
Passa inte sko gå till en annan affär.

Paragraph Whistle Blower är det trokigest som finns.

Tycker som föregående att TS i FÖRSTA HAND ska prata med stallägaren om hon uppenbarligen ser att hästarna fordras med mögligt foder. Tala om att det är farligt och att dem genast måste sluta med detta.

Väljer då stallägaren att ignorera detta totalt så skulle jag anmäla stallägaren. Då har man i alla fall gjort vad man kunnat och eftersom man direkt påtalat att detta är fel så har man inte heller gått bakom ryggen.

Men man får nog räkna med att leta upp ett nytt stall......:( Å andra sidan kan väl inget stall vara sååå bra i övrigt att man ska acceptera att folk matar sina djur med foder som grönt och luddigt...känns inte bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Foder & Strö hej! Söker kunskap för att ska på en balanserad foderstat till min halvblodsvalack. Han är en stor och häst som har svårt att gå upp i...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Hippo75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama