Ställa ut en svettig häst i hagen?

Sv: Ställa ut en svettig häst i hagen?

Man ska rutinmässigt idiotförklara allt som Strasser förespråkar! Säger hon något så är det garanterat helt fel!

Kanske vi ska låta Strasser hållas utanför det här, eftersom det endast finns två sorters personer: de som helt håller med och de som tycker allt hon säger är idioti.
Dessutom är hon hemma från ett land med aningen annat klimat än vår kalla nord.

Mina egna tankar kring ämnet är nog att jag inte skulle lägga ut en svettblöt häst i hagen, jag har för vana att använda täcken vid sådana situationer. Beroende på temperatur så väljer jag täcke. Ytterst är det alltid ett vatten och vindtätt täcke (regntäcke)

Min ponny börjar sakta bli till åren och får nuförtiden sjuk rygg om han ställs ut svettig. Förra vintern var det inga problem, medryttaren kunde lägga ut honom i endast stallstermo eller fleece och det uppstod inga problem. Förra våren började han kräva mer värme efter svettigt arbete.

Senast ändrad:

Kände bara att jag var tvungen att göra min röst hörd när det gäller Strasser. Det är och förblir så att allt hon säger ska man ignorera. Tycker man något annat så har man fel!

*KL*

Jag skulle aldrig ställa ut min häst svettig vintertid.... jag gör det knappt sommartid.
Jag anser det bra för henne att stå inne i boxen och relaxa lite och torka efter ett pass.
Kan tillägga att hon har varit sjuk en gång, då en smittsam hosta som gick i stallet, under våra 11 år.
Fleece eller ylletäcke på samt hö och vatten! :)

Kände bara att jag var tvungen att göra min röst hörd när det gäller Strasser. Det är och förblir så att allt hon säger ska man ignorera. Tycker man något annat så har man fel!

På A svarar jag rätt, på B svarar jag rätt!:D

Jag släpper ut hästen svettig i hagen MED täcke. De har fri tillgång på ensilage och jag tror de mår bättre av att gå i hagen och kunna röra sig än att stå still i boxen (ganska kallt stall). Skulle däremot inte släppa ut en svettig häst utan täcke.

*KL*

Jag skulle aldrig ställa ut min häst svettig vintertid.... jag gör det knappt sommartid.
Jag anser det bra för henne att stå inne i boxen och relaxa lite och torka efter ett pass.
Kan tillägga att hon har varit sjuk en gång, då en smittsam hosta som gick i stallet, under våra 11 år.
Fleece eller ylletäcke på samt hö och vatten! :)

Och jag tänker precis tvärtom, att hästen mår bra av att kunna röra sig lite fritt i hagen efter ett hårt pass (även om man travat av och skrittat av ordetligt osv). Men självklart täckar jag då så att hästen oxå svalnar av långsamt (=gärna lite varmare än vanligt). Bara en tanke om hur vi gör här :)

Samma här! Jag gillar inte att rida hårda pass sent och sen bara ställa hästen i boxen... Då skulle jag leda den bra länge först, i så fall.

Idag var det ca -19 på morgonen, red ett dressyrpass och hästen blev rätt så svettig. Gick in direkt (edde honom två varv på banan bara), la på fleecetäcke och ledde honom ca 5 min. Sen in i stallet en stund så han fick dricka men han vart fortfarande svettig så jag ledde honom ca 5 min till och då var han torr och fick gå ut i hagen. :)
Så funkar det för oss i kylan med spårklippt, svettig häst!

Och vi red ett relativt hårt pass (för att vara i början av igångsättningen) idag i kyla mellan -11 (när jag gick ut) och -14 (när jag kom in) och pålle blev inte svettig alls! Jätteskönt :laugh: Och han är fortfarande lagom varm i sitt 100 g täcke utan varken hals eller halvhals. Tack för inspirationen till klippningen :bow:

Ska bli kul att se hur den fungerar längre fram i vår innan jag helklipper när fällningen börjar!

Skulle aldrig släppa ut en blöt/svettig häst i hagen vintertid, en sak när det är sommar och sol. Men det är min filosofi det.

Skall hästen promt ut så skall det vara täcke på

Detta är nog bland det dummaste jag läst på Buke denna veckan. Aldrig i mitt liv att jag släpper ut en svttig häst i minusgrader.

Blir lite tokig på all denna hysteri kring "naturlig" hästhållning. Man rider inte på vildhästar. Vildhästar blir ytterst sällan svettiga-endast när de ev skulle behöva fly från rovdjur-och hur ofta händer det? Ja, det är klart att vi ska låta våra hästar vara just hästar, men det verkar finnas någon form av glorifierad tro att vildhästarna lever det utopiska hästlivet. Det gör dom ju knappast. De svälter ihjäl, föl blir dödade av nya hingstar, de är utan vatten i dagar på långa vandringar, de blir galet insektsbitna om sommaren osv. För det är så naturen är. Men nu har vi tagit in hästarna och gjort dom till tamdjur och deras levnadsförhållanden är annorlunda. Att släppa ut en svettig häst "för att dom klarar det" är ett lika dåligt argument som att bara ge vatten en gång om dagen "för att de klarar det".

Bra skrivet, jag är rätt less på detta med naturlig hästhållning när det går till överdrift. En häst springer inte runt och jobbar i 1 timme naturligt. Dessutom har det väl hänt något från att våra hästar var vildhästar till att vi gjorde dem till tamdjur, kan knappast tänka mig att evolutionen stått still. Vad jag har förstått så fanns det inga hästar i Sverige innan människan tog hit dem pga kylan. Hur som helst, jag skulle heller aldrig släppa ut svettig häst i hage utan täcke om det är minusgrader, men å andra sidan rakar jag min häst för att slippa det.

Rakar även för att han får svampinfektioner i huden när han blir svettig då han är väldigt långhårig. Veterinär tyckte inte att han ska gå med för lång vinterpäls om jag vill kunna rida mer än lugna skritturer på vintern.

Tycker lite som såhär.. Man kan fråga den där bloggaren om hon skulle kunna tänka sig duscha hästen också innan hon släpper ut den i vinterhagen? Jag menar.. Den torkar säger hon ju på ett bra sätt..

Nä ush! Inga blöta hästar ute om de inte är sommar..

Detta är nog bland det dummaste jag läst på Buke denna veckan. Aldrig i mitt liv att jag släpper ut en svttig häst i minusgrader.

Blir lite tokig på all denna hysteri kring "naturlig" hästhållning. Man rider inte på vildhästar. Vildhästar blir ytterst sällan svettiga-endast när de ev skulle behöva fly från rovdjur-och hur ofta händer det? Ja, det är klart att vi ska låta våra hästar vara just hästar, men det verkar finnas någon form av glorifierad tro att vildhästarna lever det utopiska hästlivet. Det gör dom ju knappast. De svälter ihjäl, föl blir dödade av nya hingstar, de är utan vatten i dagar på långa vandringar, de blir galet insektsbitna om sommaren osv. För det är så naturen är. Men nu har vi tagit in hästarna och gjort dom till tamdjur och deras levnadsförhållanden är annorlunda. Att släppa ut en svettig häst "för att dom klarar det" är ett lika dåligt argument som att bara ge vatten en gång om dagen "för att de klarar det".
:bow::bow::bow: o även Chili som "lyssnar" på sin häst.

vildhästar lever inte så länge o är heller inga múskelknuttar. Jag är mest rädd om just muskulaturen o inte så mkt att de skulle bli förkylda.

Inte heller vi blir förkylda ens vid hypertermi, utan av virus. Möjligen att man blir lättare mottaglig.

Unghästarna, alltså 1 åringar som vi har kört riktigt svettiga släpper vi ut på lösdriften igen efter passet, vi tar bara en piggborste och borstar dom. De har tillgång till grovfoder och ligghall smockad i halm där de oftast lägger sig för att rulla de första de gör .. ingen snorig näsa så långt ögat når! De andra hästarna vi kört borstar vi med piggborste och slänger på dom deras utetäcke och sedan får de gå ut i hagen .. de har också grovfoder att tugga på, sista turen för dagen brukar få stå inne då det är lönlöst att ta ut dom igen, de får då stå i sina uteboxar, det måste ju vara lika hemskt som att ställa ut dom i hagen? De står ju fortfarande utomhus fast i ett mkt mindre område där de dessutom inte kan röra sig lika mkt utomhus .. Denna tränaren har en riktigt bra säsong bakom sig och framför sig, hans hästar har aldrig gått så bra som de gör nu, de tränar riktigt bra och har inte varit sjuka sedan de flyttade från STALL till utebox ..

Jag må vara hönsig men nog tycker jag att våra fina djur är värd ett bra täcke när det är kallt och de är svettiga. Det tar inte många sekunder att lägga på ett täcke och jag kan med gott samvete släppa min tappre springare till hagen!

Jag använder generellt sett väldigt lite täcken. Försöker se när de behövs.
Vad gäller svettig häst och hage: är det tydligt över nollan, eller så här på våren runt nollan och solsken där solen verkligen värmer, så kan jag släppa ut lätt svettig häst otäckad i hagen. Oftast rullar sig hästen och blöter ner sig lite till om det finns snö.
Om det är kallt, försöker jag undvika att rida hästen svettig.
Man kan göra ganska mycket träning utan att de flesta hästar blir speciellt svettiga. Ju kallare ute, desto mindre svettande (och det är ju inte så konstigt).

Men, och det är väl det som är poängen. Alla hästar är individer med något olika förutsättningar. Så det går inte att säga som jag just gjort ovan "låt bli att rida hästen svettig" för en del hästar skrittar sig svettiga medan andra inte har lika lätt att svettas.
Alla hästar mår inte bra av att vara utan täcke, beror på ras. Min arab har haft täcke på sig några dygn den här vintersäsongen, när det varit blött och kallt samtidigt och han blir blöt inpå bara skinnet. Fjordingarna och islänningarna har aldrig varit blöta inne vid huden eftersom deras päls hjälper dem mer.

Så kontentan av det hela: man kan inte ge en generell rekommendation.
Men om man ska göra det: släng på den svettiga hästen ett fleecetäcke som snabbt flyttar ut fukten till utsidan täcket, om den ska ut i hagen i kyla.:angel: Tycker jag.

När min blir svettig på vintrarna så borstar jag med piggborste o sen på med vintertäcket.
Han klarar sig, utan problem. Men dem har också fri tillgång på hösilage i hagen, dvs han kan stå o äta sig "varm".

Jag "bryr" mig inte så mycket om förkylning eller inte, tänker mer på "kroppen", dvs muskelaturen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 290
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 174
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar