Ställa ut en svettig häst i hagen?

Sv: Ställa ut en svettig häst i hagen?

Min islänning "går inte" att skritta torr trots att jag skrittar av minst 30 min efter ridning, halvblodet däremot är snustorr efter 30-40 min avskrittning...
Men de har ju å andra sidan väldigt olika päls och båda går i regel otäckade på lösdrift.

Med min islänning har jag provat att släppa ut blöt både med och utan täcke och jag har kommit fram till att när det gäller islänningen så släpper jag ut honom svettig utan täcke när det är varmt ute ned till ett par plusgrader.
När det däremot är minusgrader och han är svettig får han gå ut med ett utegångstäcke med fleecefoder som andas bra.

Har provat att släppa ut honom svettig utan täcke när det är kallt ute och då blir han ganska snart ordentligt snorig och slö..
Så frisk eller förkyld häst, för mig är valet enkelt.. Andra hästar kanske klarar av att gå ut svettiga men inte min lillkille.

Oj okej, men då har du ju bevisat att han inte klarar det! Kanske får man se till varje individ! Jag har också en islandshäst som inte heller går att skritta torr men jag har aldrig märkt någon påverkan på henne efter att blivit utsläppt i kyla svettig. Skulle jag det skulle jag såklart tänka om och börja täcka henne, men som tidigare inlägg så ibland leker de ju sig svettiga i hagen och de går ju inte och sätter på sig täcke efter det ;D

Detta är nog bland det dummaste jag läst på Buke denna veckan. Aldrig i mitt liv att jag släpper ut en svttig häst i minusgrader.

Blir lite tokig på all denna hysteri kring "naturlig" hästhållning. Man rider inte på vildhästar. Vildhästar blir ytterst sällan svettiga-endast när de ev skulle behöva fly från rovdjur-och hur ofta händer det? Ja, det är klart att vi ska låta våra hästar vara just hästar, men det verkar finnas någon form av glorifierad tro att vildhästarna lever det utopiska hästlivet. Det gör dom ju knappast. De svälter ihjäl, föl blir dödade av nya hingstar, de är utan vatten i dagar på långa vandringar, de blir galet insektsbitna om sommaren osv. För det är så naturen är. Men nu har vi tagit in hästarna och gjort dom till tamdjur och deras levnadsförhållanden är annorlunda. Att släppa ut en svettig häst "för att dom klarar det" är ett lika dåligt argument som att bara ge vatten en gång om dagen "för att de klarar det".

Det är lite sogrligt att vissa inte kan acceptera att det finns olika åsikter och att det ena inte behöver vara bättre än det andra, kommer därför inte kommentera mer på ditt svar än så. Tråkigt denna smutskastning det är hela tiden på Bukefalos.

KL
Mina hästar får gå ut utan täcke även om de är lite svettiga och även om det är minus grader. Har alltid fri tillgång på grovfoder och vatten. Har även kuperade hagar med naturligt skydd.
Har aldrig haft en förkyld häst under de 30 år jag har hållt på.

kl

jag känner lite, har jag tid att rida så har jag tid att vänta tills dom är torra. Det funkar för mig. båda mina märrar, en helklippt och en oklippt torkar under den tiden jag mockar, fyller vatten, packar hö, dvs ung en timme. när dom är normalt svettiga dvs inte sjöblöta. Och då låter jag dem häldre stå inne och torka än släpper ut dem.

sen har vi ett par hästar i stallet som tar en evinnerlig tid att torka.( riktig mammut päls) den ena har vi spårklippt så nu torkar hon riktigt bra, men annars tog det 5 timmar för henne att torka hon blev sjöblöt utav skritt i den pälsen, och då fick hon stå inne, men medryttaren försökte så gott det gick rida på kvällarna så när dom kom tillbaka så skulle hästarna ändå gå in, så då fick hon torka under natten.

men nej i grund och botten så känner jag att en blöt häst har ingenting ute att göra förän den är torr. det är inte bara förkylingar jag är rädd för utan även stelhet i ryggen etc.

Visst funkar det :)
Blir ordentlig rimfrost längst ut på pälsen men annars helt ok. Nu menas vid svettig häst som inte blivit blöt från snö/regn, utan in mot huden är den torr.
Det är också viktigt att hästen är aklimatiserad till rådande klimat dvs låtit den sätta ordentlig päls.

Första vintern jag hade min häst gick hon i stort sett otäckad ute. Enda gångerna jag tog till täcke var vid rejält blåsigt väder eller vid nederbörd. ( Inget vindskydd i hagen. ) Hade fri tillgång på hösilage. Häst med mycket vinterpäls och blev ofta svettig. Reds i alla gångarter, fick skritta av ordentligt efteråt men rejält svettig ändå. Efter ridning hände det ett fåtal gånger att jag tog på ett tunnt vintertäcke då var temp runt - 18 eller kallare...

Nu denna vintern går hon inte på fri tillgång. Har upptäckt att damen inte funkar på det då hon lätt lägger på hullet trots ordentlig ridning.
Således har jag valt att täcka efter ridning med ett vanligt enkelt fleecefodrat regntäcke och vid kallare temp (under - 15 ) åker ett tunt vintertäcke på, detta eftersom hon svettas mycket och alltså inte har fri tillgång på mat i hagen längre och kan reglera temp den vägen. Tyvärr måste jag säga att jag täckar mer nu än tidigare, har blivit en ovana eg. Hon sätter bra päls.:)

Nästa vinter har jag förhoppningsvis fixat till ett enklare vindskydd i hagen. Ska även pröva begränsad fri tillgång på rundbal med nät över. Kommer köra så mycket otäckat som möjligt då. Hon visar tydligt att hon inte gillar när täckena kommer på, biter /hugger mot bogen.

Så mitt råd: Våga pröva, det går alltid att täcka sen om det inte funkar men man kan inte ropa " NEJ! " innan man prövat är min åsikt.

Som många har sagt är det skillnad mellan olika hästar och hur de klarar sig i kyla.

Ur ett forskningsperspektiv är det framtaget att hästar generellt sett klarar sig helt utan täcke (och att täcken i många fall gör saken värre), så vida hästen är oklippt, får tillräckligt med grovfoder och möjlighet att röra på sig.

En till sak - sjukdom orsakas av någon form av patogen (bakterier, virus eller ev. kemisk infektion), och inte av kyla. Sjukdom kan bryta ut efter nedkylning eftersom immunförsvaret försvagas, men det måste först finnas någonting som kan orsaka sjukdomen.

Senast ändrad av en moderator:

Fast då var det väl inte fråga om hästar som redan är blöta som kommer ut i kylan som forskats på?
Enligt studier så är det också framställt att hästar kan tappa vikt trots att dom får 1.5 gånger mer mat än behovet och har tillgång till skydd etc. så även forskningen visar ju att alla skiljer sig åt.
Även vilka termiska konfortzoner skiljde sig åt mellan raser och kondition och andra faktorer.
Tex. den nedre kritiska temperaturen (där dom alltså måste börja äta mer för att hålla värmen) började från allt mellan 0grader och -15 mellan olika studier och raser etc.

Så, i korta drag stödjer forskning faktiskt att alla är individer om man läser noga och analyserar informationen fron forskningsresultaten.

Jag håller med dig.

e_c: Om du tänker på studien angående när hästen behöver täcke, så handlar ju inte den om svettiga hästar.
Finns det en studie angående svettiga hästar och kyla ens?

Jag hade problem förra vintern då min nordsvensk knappt var klippt (bara fram på bogen) och reds igång i januari. Han blev alltid sjöblöt för det var ju massor av snö vart man än gick så minsta skrittur blev väldigt jobbig. Han har också mammutpäls ;)
Det jag märkte funkade bäst var faktiskt att släppa ut honom svettig, med tjockt vintertäcke. Efter 2-3 timmar var hans snustorr.

I vanliga fall skulle han bli överhettad med det täcket och försöka få av det, men alla gånger jag gjorde såhär lät han täcket vara och verkade väldigt nöjd.

Precis min åsikt! Människan har manipulerat med hästen sedan 1000-tals år tillbaka. De är inte längre de vildhästar från urtiden. Därmed INTE sagt att hästar är människor!

"Naturligt" hästliv är just som du säger. De blir sjuka, skadade, svälter, törstar, fryser och blir uppätna. Livet på savannen är hårt och endast ett fåtal starka individer överlever ofta faktiskt under lidanden. Visst svettas en häst som blir jagad av lejon - men vem påstår att de mår bra av det? Hur vet man att de inte blir sjuka av att stå svettiga en kall dag?

Dessutom är förmågan att svettas livsnödvändig, annars hade de (och även vi) dött av överhettning.

Varför slänger travtränaren ut 20 unghästar genomsvettiga? Jo, det är för dyrt att ha täcke till alla och det tar för lång tid att lägga på.

Lite OT men hur fungerar din klippning denna vintern? Jag härmades nämligen väldigt mycket :D Den såg så himla funktionell och bra ut :) Har precis börjat rida Tiger lite efter vilan så inga jobbiga pass ännu och inte kunnat utvärdera.

*kl*
Av egen erfarenhet så vet jag att vatten kan värma, fast det kyler först. Jag har gått igenom isen med en häst när det var närmre - 20 grader. Först blev det kallt när jag blev genom blöt. Men sedan när jag kom upp och vattnet började frysa till is blev det varmare. Isen och de blöta kläderna fungar som ett våtvarmt omslag. Men för den akens skulle släpper jag inte en våt häst och hoppas på att det ska bli is att den inte riskerar att bli nerkyld.

Det finns studier på det, bl.a. av Hiltrud Strasser (däremot tycker jag inte om många av hennes metoder), tyvärr kan jag inte referera till flera just nu men det finns fler :)

Dock är ju hypotermi allvarligt även om det inte nödvändigtvis är samma sak som sjukdom.
Det är ju genom studier fastställt att många hästar behöver vindskydd för att kunna förhindra hypotermi, trots obegränsad mängd grovfoder och full päls, om det är blåsist ute.
Detta pga. att vinden ändrar pälsens förmåga att insulera ganska drastiskt.

Om hästen då är blöt eller fuktig är det ju en rimlig hypotes eller till och med slutsats att den förmågan minskar ännu mer, vilket skulle leda till större värmeförlust som då inte kan täckas av grovfoder.
Dom flesta hästar som bara går ute dagtid har ju inte tillgång till vindskydd och heller inte obegränsat grovfoder, och även om dom hade ett av dom så räcker det sannolikt inte, om man tror på studier och/ eller forskningen.

Så då är det högst rimligt att dra slutsatsen att en häst som är blöt, inte har BÅDE fri tillgång på grovfoder och vindskydd, kan bara må helt bra om det är flera plusgrader (minst...eventuellt mer beroende på individen), HELT vindstilla (enligt studier) och oklippt och i bra hull och hyfsat bra kondition (som bidrar till termisk komfortzons höjande).
Så då låter det ju inte som en bra idé för hästens välbefinnande att släppa ut den blöt i kallare väder om det inte är en lösdrift med fri tillgång på grovfoder och en häst som är lämpad för det i övrigt.
Och även om den itne dör så är det ju som du säger, det försvagar immunförsvaret.
Att försvaga immunförsvaret medvetet genom valen man gör är ju inte lämpligt agerande heller då patogener som virus och bakterier förekommer ofta och man då utsätter hästen för högre risk för att bli genuint sjuk, inte bara försvagad.

Allt man gör har ju konsekvenser och att släppa ut hästar blöta är ofta (inte alltid) ett agerande som möjliggör att den blir sjuk, så jag tycker inte det är så ok om man inte har tillgodosett alla variabler som möjligör att hästen skulle kunna klara det utan att den på något sätt far illa eller blir immunförsvagad etc.
Och en vanlig hage (ej lösdrift) har oftast inte dom faciliteterna.

Du menar den rejäla spårklippningen han har i år?

Hans päls växte ut väldigt snabbt så jag klippte två gånger, det brukar jag inte göra. Men planerar att rida mer än jag brukar. Precis då blev det svinkallt och blåsigt (öppet odlingslandskap utan vindskydd) så för första gången kände jag mig tvungen att täcka honom vid sånt väder. Men han accepterade det så han var nog inte för varm, annars ogillar han att gå täckad.

Vid arbete så blir han väldigt svettig om han får jobba mycket, speciellt om vi galopperar mycket. Han kan bli dyngsur även i -10 och blåst men han torkar snabbt. Är han inte torr när vi skrittat av brukar jag lägga på ett fleecetäcke och leda honom ca 5-10 min så är han alltid torr sen! :)

Många glömmer hästens allmäntillstånd.
Har den tillräckligt med hull. rejält fet gör att hästen håller värmen bättre.
Skulle aldrig släppa ut en svettig häst på vintern om det inte är absolut optimala förhållanden.
sol, vindstilla och endast om hästen är lätt svettig på halsen när den svettats färdigt.

Min islänning "går inte" att skritta torr trots att jag skrittar av minst 30 min efter ridning, halvblodet däremot är snustorr efter 30-40 min avskrittning...
Men de har ju å andra sidan väldigt olika päls och båda går i regel otäckade på lösdrift.

Med min islänning har jag provat att släppa ut blöt både med och utan täcke och jag har kommit fram till att när det gäller islänningen så släpper jag ut honom svettig utan täcke när det är varmt ute ned till ett par plusgrader.
När det däremot är minusgrader och han är svettig får han gå ut med ett utegångstäcke med fleecefoder som andas bra.

Har provat att släppa ut honom svettig utan täcke när det är kallt ute och då blir han ganska snart ordentligt snorig och slö..
Så frisk eller förkyld häst, för mig är valet enkelt.. Andra hästar kanske klarar av att gå ut svettiga men inte min lillkille.

Samma med min islänning, det går inte skritta honom torr med den pälsen.

Jag anser att hästar ska ha tork-täcke på sig tills dom torkar när det är minusgrader ute. Vi vill ju göra livet så lätt som möjligt för våra hästar och undvika veterinärkostnader i möjligaste mån! De klarar säkert att gå ute efter en ridtur i minusgrader, men det sliter säkert på dom! Jämför med oss människor som nuförtiden har varma hus och bra kläder. Vi lever mycket längre nu än för 100-200 år sedan då levnadsförhållandena var mycket hårdare! Ett problem jag har är dock att min unghäst (Ard/NSV-korsning) "tar av sig" täcket som jag tycker att han behöver efter ridning när det är kallt. Jag har förbrukat några fleecetäcken vid det här laget och har faktiskt börjat tröttna på att köpa nya! Jag antar att han tycker att det blir för varmt. Jag har de sista gångerna motvilligt släppt ut honom direkt (-5 till -10 grader)efter en ordentlig avskrittning. Han är fullpälsad.

Så gör min nordis också, han biter sönder täckena i bogen. Ett svettäcke rullade han sönder och bet i bogen på ca 10 min, lämnade honom med det i boxen så han skulle torka. Men icke det ;) Utetäcken funkar bättre men han biter i dem också om han tycker det är obefogat med täcke...

Det som jag tycker funkar bäst är att ha honom klippt. Då torkar han snabbare och han gå oftast gå utan täcke för han är bara spårklippt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 290
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 174
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar