Islandstok
Trådstartare
Sv: Ställa ut en svettig häst i hagen?
Oj okej, men då har du ju bevisat att han inte klarar det! Kanske får man se till varje individ! Jag har också en islandshäst som inte heller går att skritta torr men jag har aldrig märkt någon påverkan på henne efter att blivit utsläppt i kyla svettig. Skulle jag det skulle jag såklart tänka om och börja täcka henne, men som tidigare inlägg så ibland leker de ju sig svettiga i hagen och de går ju inte och sätter på sig täcke efter det ;D
Min islänning "går inte" att skritta torr trots att jag skrittar av minst 30 min efter ridning, halvblodet däremot är snustorr efter 30-40 min avskrittning...
Men de har ju å andra sidan väldigt olika päls och båda går i regel otäckade på lösdrift.
Med min islänning har jag provat att släppa ut blöt både med och utan täcke och jag har kommit fram till att när det gäller islänningen så släpper jag ut honom svettig utan täcke när det är varmt ute ned till ett par plusgrader.
När det däremot är minusgrader och han är svettig får han gå ut med ett utegångstäcke med fleecefoder som andas bra.
Har provat att släppa ut honom svettig utan täcke när det är kallt ute och då blir han ganska snart ordentligt snorig och slö..
Så frisk eller förkyld häst, för mig är valet enkelt.. Andra hästar kanske klarar av att gå ut svettiga men inte min lillkille.
Oj okej, men då har du ju bevisat att han inte klarar det! Kanske får man se till varje individ! Jag har också en islandshäst som inte heller går att skritta torr men jag har aldrig märkt någon påverkan på henne efter att blivit utsläppt i kyla svettig. Skulle jag det skulle jag såklart tänka om och börja täcka henne, men som tidigare inlägg så ibland leker de ju sig svettiga i hagen och de går ju inte och sätter på sig täcke efter det ;D