Ställa ut en svettig häst i hagen?

Islandstok

Trådstartare
Vad anser ni? Kan hästen bli sjuk av att bli utställd i hagen svettig?

Jag läste nedan i en blogg och jag tycker det låter vettigt! (Vet inte om jag får lägga ut någon annans text såhär men jag vill inte hänga ut någon så jag hänvisar inte till ursprungskällan i det här fallet)

Svettig häst?
"Väldigt många tror att hästen blir sjuk om den är svettig och ställs ute i hagen. För det blir ju vi? Men om vi tänker efter lite så är det väl inte speciellt sannolikt att hästen som har evaluerat till att kunna springa ifrån rovdjur, sedan dör i lunginflammation för att den blev svettig? Nja..Det vi människor bör tänka på är att vi inte ska förmänskliga hästen så mycket som vi gör. Bara för att vi blir kalla när vi är blöta behöver ju inte betyda att hästen också blir det? För allt som är blött är inte per definition också kallt. Tänk på ullsockar och våtdräkter. För det är faktiskt precis som en våtdräkt hästen har över hela kroppen.När hästen är svettig ser pälsen till att ingen avdunsting sker vid huden utan ute i pälsen istället. Hästen blir då väldigt fort torr. Ni vet när man lägger på ett fleecetäcke på hästen och det blir som en vattenhinna på täcket efter en stund? Hästen har en likadan mekanism som gör fleccetäcket väldigt onödigt.Det som är viktigt det är att skritta av hästen ordentligt för att hjälpa huden och pälsen att transportera bort fukten"

Vad tycker ni? Jag har alltid fått lära mig på ridskolan att den måste torka upp under fleecetäcke i stallet innan man släpper ut den, men nu blir jag osäker!

Sv: Ställa ut en svettig häst i hagen?

Per princip så har jag väldigt svårt att ta någon på allvar som inte ens kan de mest grundläggande facktermer. Evaluera är någonting helt annat än evolvera.

Dessutom fungerar en våtdräkt så att den inte tillåter vattenombyte i sig, dvs den isolerar mot omgivande vatten. Brukar ta av mig våtdräkten när jag kliver ur vattnet, men jag kan nog tänka mig att det blir kallt i den med när vattnet börjar avdunsta från den.

Fysikens lagar säger att då vatten går från vätska till gas avgår energi (då man torkar kyls man av) och dessutom kyls hästens kropp av av sig själv också när den går från arbete till vila. Med dessa två faktorer som kyler skulle jag tycka att det skulle vara bekvämast för hästen att man gör vad man kan för att hålla den varm under tiden.

Men då borde ju inte hästen svettas alls om den ville behålla värmen, hästen vill ju kyla av sig med svetten. Eller?

Vet många travstall som har ett 50 tal unghästar som tränas. De släpps ut utan täcken direkt efter träningen på lösdriften i -25 grader även om de är genomsvettiga. De har aldrig någonsin blivit sjuka. Och då är det 1-2 åringar vi pratar om. Såhär har de gjort i alla tider.
Jag tror man gärna förmänskligar hästen. För det är ju praktiskt taget bevisat att de inte blir sjuka som vi skull kunna bli.
Jag tror att det egentligen bara är klippta hästar man måste täcka, för då har vi förstört hästens egna skydd att hålla värmen under svettiga och blöta pälsen.

Jag tycker att det låter lite logiskt, men jag vill själv gärna använda det där fleecetäcket en stund, för att får bort lite fukt ur pälsen. Tänker att fleecen drar åt sig fukten utan att hästen måste använda energi för att "värma" bort den. Men jag håller absolut med om att ordentlig avskrittning är viktigare när det är kallt ute - då torkar huden och pälsen inifrån och huvudsaken är väl att det är torrt längst in, inte att ALL päls är torr? Så här på vintern är den yttersta pälsen på våra islänningar nästan alltid lite fuktig, men längst in är det torrt och varmt!

Även jag fick lära mig att hästen måste torka med täcke inne först, men då gällde det tunnpälsade och dessutom klippta hästar - tar man bort pälsen måste man ju ersätta den funktionen på något sätt! Kanske är det likadant på din ridskola?

Jag tror också att det är sämre att ställa en varm, svettig häst i en dragig box - ev. utan något grovfoder att tugga på - än att släppa ut den så den kan röra på sig.

Vi släpper ut med fleece/ulltäcke beroende på väderlek om hästen är svettig och det är kallt. Täcket hjälper till att transportera ut fukten och håller hästen varm. Om de inte ska ut så står de inne och äter och har ev ett fleecetäcke under mattiden som sedan byts till utetäcke/tas av beroende på väder ute.

Tror inte direkt hästen fryser av att den är svettig, all päls som inte är intryckt och blöt (under sadel/gjord tex) är ju torr underst eftersom de torkar en del under avskrittningen. Däremot vill jag inte att musklerna ska kylas ner för fort efter arbete, så det är mest det täcket är till för.

Då är det ju väldigt konstigt att en bekant som hälsade på sin ettåring fick åka och hämta transporten och köra hem sin sjuka häst (från känd och stor tränare)

Vad som egentligen behövs vet jag inte men det KÄNNS mest rätt att lägga på ett täcke om hästen arbetat sig svettig, och det är minusgrader i luften, så vi gör så.:)

Men då borde ju inte hästen svettas alls om den ville behålla värmen, hästen vill ju kyla av sig med svetten. Eller?

Helt korrekt.
Men jag förstod TS:s frågeställning som att hästen inte har något val om den vill svettas, att den arbetats varm och sedan satts ut.

Om det är minus skulle jag slänga på ett täcke innan hästen åker ut i hagen, ett som andas bra och torkar henne snabbt och så tar jag av täcket sen när hon är torr. Om det är varmt ute släpps hon alltid ut svettig (alternativt avtvättad = blöt), hon torkar snabbast ute utan täcke.

Hon har vinterpäls och går otäckad på lösdrift i vanliga fall.

Då är det ju väldigt konstigt att en bekant som hälsade på sin ettåring fick åka och hämta transporten och köra hem sin sjuka häst (från känd och stor tränare)

Det var väl en svag individ...

Tror du alla sjuka barn på dagis blir utslängda nakna i snön??

Tror inte att hennes sjuka ettåring har ett dugg att göra med att gå ute svettig. Hästar blir inte sjuka på det sätt som vi blir det. Finns andra sjukdomar på häst än att de gått ute svettig :grin:

:grin: på dig själv du.

Vad bra att du vet precis hur det låg till.
HANS häst och en hel hög till på utedriften stod svettiga och skakade, dundersnoriga hela högen och -15 grader kallt. KANON! Men det var väl svaga individer som hamnat där.

Jag tror att man med gott samvete kan ställa ut sin svettiga häst efter att man har skrittat av den ordentligt om det har tillgång till grovfoder och vindskydd i hagen.
Vi var och hälsade på vår unghäst för några vintarar sedan, då var det -25 och dom sprang och lekte och stojade så att det ångade om dom... Inte gick dom och satte på sig täcke efter det!

Men som med allt som har med djur att göra så är det väldigt individellt hur dom reagerar och man får studera och lära känna just sin häst!!

Min islänning "går inte" att skritta torr trots att jag skrittar av minst 30 min efter ridning, halvblodet däremot är snustorr efter 30-40 min avskrittning...
Men de har ju å andra sidan väldigt olika päls och båda går i regel otäckade på lösdrift.

Med min islänning har jag provat att släppa ut blöt både med och utan täcke och jag har kommit fram till att när det gäller islänningen så släpper jag ut honom svettig utan täcke när det är varmt ute ned till ett par plusgrader.
När det däremot är minusgrader och han är svettig får han gå ut med ett utegångstäcke med fleecefoder som andas bra.

Har provat att släppa ut honom svettig utan täcke när det är kallt ute och då blir han ganska snart ordentligt snorig och slö..
Så frisk eller förkyld häst, för mig är valet enkelt.. Andra hästar kanske klarar av att gå ut svettiga men inte min lillkille.

personligen så vill jag inte ställa ut en blöt häst i hagen på vintern, dom får stå inne tills dom är torra sen ut i hagen.

på sommaren när det är varmt och skönt kan jag släppa ut blöta hästar men på vintern, aldrig! det är också ytterst sällan jag har ställt ut en häst som är blöt med täcke på ute i hagen.

Detta är nog bland det dummaste jag läst på Buke denna veckan. Aldrig i mitt liv att jag släpper ut en svttig häst i minusgrader.

Blir lite tokig på all denna hysteri kring "naturlig" hästhållning. Man rider inte på vildhästar. Vildhästar blir ytterst sällan svettiga-endast när de ev skulle behöva fly från rovdjur-och hur ofta händer det? Ja, det är klart att vi ska låta våra hästar vara just hästar, men det verkar finnas någon form av glorifierad tro att vildhästarna lever det utopiska hästlivet. Det gör dom ju knappast. De svälter ihjäl, föl blir dödade av nya hingstar, de är utan vatten i dagar på långa vandringar, de blir galet insektsbitna om sommaren osv. För det är så naturen är. Men nu har vi tagit in hästarna och gjort dom till tamdjur och deras levnadsförhållanden är annorlunda. Att släppa ut en svettig häst "för att dom klarar det" är ett lika dåligt argument som att bara ge vatten en gång om dagen "för att de klarar det".

Jag skulle inte släppa ut en svettig häst naken i minusgrader.

När jag ridit och de blivit svettiga så slänger jag på ett fleecetäcke under utetäcket som andas och sedan får de gå ut i hagen. Detta för att jag inte har tid att passa hästar som ska stå inne ett par timmar och sedan gå ut igen och för att lite svett inte känns som ett skäl att korta ner utevistelsen under dagen. Men då är det inte heller hästar med kraftig päls som svettas så att det skummar och droppar om dem utan de blir lite kanske fuktiga på halsen och vid sadelläget.

Jag som vindsurfar kan säga att våtdräkter inte är det minsta varma om blöta när man väl är ute från vattnet och inte längre jobbar hårt = blir varm.
Aldrig i livet att jag skulle behålla den på om det inte är varmt i luften.
Så den som skrev i sin blogg verkar inte ha nån direkt logisk eller praktisk förmåga, speciellt som en våtdräkt inte överhuvudtaget fungerar på samma sätt som en hästs päls :S
Att denne heller inte kan skilja på evolution och evaluering styrker ju knappast personens argumenterings trovärdighet i mina ögon.

Dessutom så är det stor skillnad på att "dö av lunginflammation" och på att bli sjuk. Allt är ju inte svart-vitt, det kan ju vara högst olämpligt och att hästen blir sjuk utan att den för den delen dör.
Precis som den kan få virus och bakterier i luftvägarna och vara sjuk, utan att den för den delen dör.
Skulle man tycka det är bra? Nej. Har den evolverat till att kunna få det ändå? Ja. Och även massa andra saker som kan hända som inte är direkt bra för hästen, men så funkar dom ändå.

Evolutionen är inte någon perfekt plan som utesluter allt dödligt eller patalogiskt, det är en utveckling, inte alltid ens till något bättre! (Och att komma ihåg är att det endast är en teori som till viss del har motbevisats med bland annat utvecklingen av fåglar och näbbar på dess. Men det uppmärksammas sällan)
Jag tror på det stora hela på evolutionen som teori, men alla detaljer är ju inte kända än och poängen med det hela var att det inte är något som kan användas som argument för att det alltid utvecklas åt ett felfritt håll.

Jag personligan skulle aldrig släppa ut en blöt häst om det är kyla, och inte överhuvudtaget på vissa hästar! (mina isisar har kunnat gått ut om det inte var "kallt" liksom, men mitt halvblod kan inte ens gå ut på sommaren om det är lite blåst om våt, då får han ryggproblem.)
Intressant att se hur andra tänker.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle aldrig släppa ut en blöt/svettig häst i hagen vintertid, en sak när det är sommar och sol. Men det är min filosofi det.

Var och en blir ju salig på sin tro

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 290
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 174
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar