Ställa hästen

I

isola1

Hej!

Hur gör man när man ställer hästen? Har man händerna på ett visst sätt?
Hur ser det hästen ut när du ställer den, hur ska den gå?

Om du ex. rider hästen i höger varv, kan du ställa hästen på båda hållen?
Och hur gör man för att hästen INTE ska springa rakt åt det hållet den är ställd (typ in i väggen) om du ställer den åt vänster? I högervarvet då.

Blev många frågor nu.. Är jätteglad över all info jag får.

Tack!

Sv: Ställa hästen

Till att börja med så måste man skilja på ställning och böjning.

Böjningen sitter (åtminstone teoretiskt) i hela kroppen, medan ställningen sitter i nacken och är ett resultat av att hästen ger efter där.

Enkelt förklarat kan man säga att ställningen åstadkommer man med tyglarna, så för att rida hästen ställd utåt så tar man lite i yttertygeln medan övriga hjälper fortsätter rakt fram, eller på voltspåret du rider på. Tänk mentalt att du fortsätter dit du ska med hela DIN kropp, och så tar du lite i tygeln dit du vill ställa hästen. Då kommer hästen att följa din kropp dit du är på väg, men ställa sig utåt.

Men som sagt, för att kunna reglera ställningen så krävs det nästan att hästen är eftergiven, avspänd och på hjälperna, och för att komma dit brukar man behöva jobba lite med böjningen och lydnad för hjälperna via övergångar etc.

pinky - du är ett föredöme här. Alltid bra, pedagogiska och trevliga svar!
Tillfällig trådkapning...........

*kl*
Jag ställer genom att länga den blivande yttertygeln. Om jag vill ställa till höger länger jag alltså ut vänster tygel och vice versa. Jag vill alltid att min häst ska söka kontakten i yttertygeln.

Böjer gör jag genom att sitta till på inner sittben.

/Migo

Fast för någon som precis börjat med ställning är det kanske inte så bra tips. Vad händer med ytterbogen om de släpper yttertygeln tror du?

Du kan börja öva ställning i nacken vid stillastående. När du kan det så fortsätt i skritt, trav och sen galopp.
Plocka upp den tygeln som du vill att hästen ska ställa sig för (ställa höger= högertygeln) MEN ge samtidigt efter lite på yttertygeln. Annars blir det ett för stort motstånd i hästens mun. Lika mkt som du tar måste du släppa efter på den andra tygeln. Det är mindre bra att gå fram med den yttre handen för att ge efter på yttertygeln eftersom du alltid ska ha händerna i en neutral position. Risken finns ju annars att din ytterarm blir rak och innerarmen bakåtdragen. Tänk på ett cykelstyre, så ska det alltså inte se ut när du ställer, böjer eller svänger hästen. Att rida är ett ständigt plockande med tyglarna, länga och korta fram och tillbaka.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama