Stall o lösdrift i ett ?

finapina

Trådstartare
Hej hej, minns att jag lät om ngn som byggt stall o lösdrift i ett här ? Lät intressant o smart tyckte jag men så tappade jag bort inlägget. Är det ngn här som har sån? Hur är den uppbyggd? Vindskydd vid stallet el går hästarna rentav in i stallet el hu funkar det?

Sv: Stall o lösdrift i ett ?

Jag har inget sådant själv, än, men har klurat i ett par år på ombyggnationen av min gamla lagård och nu kommit fram till att göra lösdrift och stall "i ett".
Hästarna kommer kunna gå in i lösdriften direkt från hagen såklart, och i ena änden av lösdriften sätter jag in två boxar som jag kan stänga in dem i vid behov. Utrymmet är allt som allt ca 7,5x9 m och jag tänkte ha tre fölston där.
I andra änden av lösdriften har jag tillgång till uppvärmd sadelkammare.

Glömde en detalj; boxarna kommer att ha en front som mellanvägg, så att det går ha öppet mellan. På så vis kan jag använda boxarna i lösdriften, så att säga... Med en stäng mellanvägg kan man inte ha öppet till boxarna när hästarna går löst, då riskerar någon att bli instängd.

Det kan ha varit mitt stall.

Det är 23 x 10 m och i ena delen är det inrett 4 boxar, spolbox, foderrum och sadelkammare. I andra änden har vi en lösdrift med dörr direkt ut i hagen.
Mittgång på drygt 3 meter så man kan vända häst utan problem. Boxarna har "galoppgrindar" för god ventilation i boxarna.

25307861.jpg

Lösdriftsdelen i stallet.

Har dörr till hage med utvändigt hängd skjutdörr så man kan stänga vid riktigt dåligt väder samt vid nyår.
Grind till lösdriften för att lätt, vid behov, kunna komma in med liten bobcat och mocka ut.

25307855.jpg

Boxdelen i stallet.

Spolspilta rakt fram med en box på vardera sida (13,5 kvm). och två på höger sida (10,5 kvm). Utgång till gödselstad till höger och till gårdsplan till vänster. Sadelkammare occh foderrum till vänster. Vi har sänkt golvet 50 cm och har nu drygt 2.50 i takhöjd. Två golvbrunnar för enkel årlig städning och sadelkammare/foderrum kvar i gamla golvhöjden så att vatten inte rinner in där.

Jag har stall och lösdrift "ihop"..
Kan ha bakre stalldörren öppen så att hästarna via lösdriften kan gå in på stall om de vill.. Och det är ofta dom står och sover i sina boxar..

Det började med att Jag hade eksemhästar som Jag valde att kunna använda stallet också, Eksemen försvann när de själva kund välja att stå helt inne eller inte..
Trots att via är fria från eksemhästar nu verkar resten av gänget gilla att ha tillgång till boxarna också..

Lite trådkapning.... ;)

Jag håller på och bygger ett stall med 3 uteboxar, men just nu har jag inga boxväggar så det fungerar som lösdrift. Stallet står inne i hagen så de kan gå in och ut som de vill. Silagebalen ställer jag på betongen framför stallet under tak. Då blir den inte förstörd av regn och det är lätt för mig att ta reda på det som de drar ut från balen så de inte blir så mycket spill (nästan inget alls faktiskt). Fungerar kanonbra.

Det jag funderar på till nästa vinter är hur man kan göra en kombo med vikväggar till vintern. Vill kunna alternera mellan att ställa dem på separata boxar vid behov eller ha det som lösdrift. Om jag bygger permanenta boxväggar och lämnar det öpper ser jag en risk att alla tre kommer att försöka klämma in sig i samma box och är lite orolig att det kan bli bråk och skador.
Fråga ett: Ni som har att hästarna har fri tillgång till egna boxar. Har ni haft det problemet?

Problemet med vikväggar är ju att de måste hänga en liten bit ovanför golvet eftersom jag inte orkar skotta bort bädden i lösdriften varje gång jag vill öppna/stänga en vägg, men jag undrar vad SJV säger om det rent byggnadsmässigt. I värsta fall skulle ju en häst kunna få in ett ben och fastna under väggen om den inte går ända ner i marken.
Fråga två: Någon som har en liknande lösning som är godkänd och fungerar?

Så här såg bygget ut i höstas
IMG-20111116-00343_1.png

Jag var länge inne på vikbara väggar, men de kostar en hel del - åtmistone om man köper färdiga från leverantör - och problemet med bädden som du säger..
Därför kom jag fram till att ha en front som mellanvägg istället!
Har ju inte provat det i praktiken ännu, men tror att det borde fungera bra. Man behöver förmodligen bygga upp en liten kant bredvid dörren, så att det finns fritt utrymme och att inte bädden ligger an mot väggen där man ska öppna dörren. Om du förstår? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 240
Senast: Tilde789
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar