stall lagar..!!!???

Sv: stall lagar..!!!???

Ush de bilderna såg inte kul ut. Arma djur att bo därinne.

kl

Om man vet att ett stall har brister, men att det trots det blivit godkänt (gäller takhöjd) måste man göra något då? vi har ett äldre stall (boxarna är stora 12-16 kvadrat) men det är lågt i tak. Men det är godkänt hittills. Vad händer om det kommer en annan kontrollant dit som är mera nogrann?

Ush de bilderna såg inte kul ut. Arma djur att bo därinne.

kl

Om man vet att ett stall har brister, men att det trots det blivit godkänt (gäller takhöjd) måste man göra något då? vi har ett äldre stall (boxarna är stora 12-16 kvadrat) men det är lågt i tak. Men det är godkänt hittills. Vad händer om det kommer en annan kontrollant dit som är mera nogrann?

Jag kan bara säga hur vi gör i mitt län. Vi ger nedslag på för låg takhöjd, men (obs!!!) är det en mindre avvikelse (alltså några cm) och resten av stallet och djurhållningen inte har något att anmärka på så får länsstyrelsen se dessa cm som en mindre avvikelse. Det förutsätter ju också förstås att denna avvikelse inte bedöms utgöra någon skaderisk eller verka försämrande på ventilation mm (vilket är syftet med regeln).

När folk är arga för att de fått nedslag/utdömt stall på grund av någon cm för liten box t ex. så är det alltså troligt att det finns fler anmärkningar i stallet som inte tas upp i någon tråd på Buke eller i Ridsport etc.

Är du alldeles säker på att inspektören godkände det "stallet"? I så fall borde du skicka bilderna till någon tidning och få någon där att skriva om det!

så säker som man kan bli, då personen som har hästen där är en släkting. Personen har köpt en ny häst som skall flytta dit, vilket hon även berättat för inspektören, och de bad henne att skaffa sällskap till hästen som redan bor där.

Mannen som äger och bor på gården har som sagt djurförbud, och det får finnas djur där så länge han inte vårdar dem, så är det godkänt. Dock tillhör alla djuren utom någon katt och hästen honom, men det kan antagligen inte bevisas, då andra människor påstår sig äga djuren för att skydda mannen.

Inspektörerna har dock begärt att få se kontrakt på övriga djuren, och alltså via kontrakten kunna fastställa att mannen inte är ägare till djuren, och det är personer som skriver sig som ägare på djuren.

Förutom hästen finns där, en getfamilj, bestående av mamma, pappa och ett barn. En höna, några tuppar och cirka tio tal kycklingar, omkring 15 kaniner och nästan lika många katter. En katt blev kastrerad igår, för att de inte vill ha fler svanslösa katter, överiga katter förökar sig hur som helst, och som det då vanligtvis blir, så är det inavel. Detta var djuren som fanns när jag var där, men det tillkommer djur mest hela tiden, pratade med min mamma igår och då berättade hon att det ska flytta dit mer kaniner. Min mamma har också anmält mannen som bor där förut, och har hämtat hem massor med djur från honom för att på så sett kunna rädda dem, då han verkar kunna hålla djur trots att inspektörerna varit där i omgångar i flera år-

Att kontakta någon tidning var inte en dum idé, som jag tidigare skrivit har hans fall visats på lokalnyheterna, dock var detta några års edan, och på hans förra gård-.

Senast ändrad:

Det du berättar är ju hemskt! Heder åt dig som inte ger dig! Fortsätt att ligga på, det där med tidningen var en bra idè!

Vi kom i kontakt med den här mannen för sisådär fem år sedan när mamma såg en anonns och åkte dit och köpte en hundvalp. Och sen dess har vi köpt loss djur från honom för att sedan behålla eller sälja vidare till bättre hem.

Dock är det svårt, då djuren i stort sett är förvildade, vi har haft många katter därifrån som tyvärr fått tagits bort då de inte fungerar alls som familjemedlemmar.

för ungefär tre år sedan skaffade jag en häst, och behövde naturligtvis sällskap åt honom, istället för att köpa en till tänkte jag att jag kunde låna hem en häst i från mannen, han hade då ett dräktigt shettissto som jag ville skulle därifrån, efter tre dagar hos mig skulle han ha tillbaka henne, för det är så lätt att de kastar sina föl osv hade han som argument, jag tyckte personligen att jag erbjöd henne allt för en trygg dräktighet i form av box, mat, och kärlek, men det tyckte inte han så hon for tillbaka till honom.

Det är frustrerande när han blir anmäld gång på gång men i stort sett inget händer.

Liknande trådar

Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 088
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
981
Senast: hamilton1
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka