Är inne på min första vinter med lösdrift, och än så länge tycker jag så här:
Fördelar:
- Hästarna är mjukare i kroppen och därmed lättare att träna. Vissa är klippta och går med BRA täcken dygnet runt, det funkar fint.
- Jag kan inte ge mina fri tillgång till hö, för de är redan mulliga. Men i och med att de har en gräshage med gott om gammalt fjolårsgräs får de i sig grovfoder dygnet runt. Hästen med problemmagen är mycket bättre.
- Mindre jobb. Jag mockar ut 1-2 små lövkorgar ur ligghallen varje dag (5 ponnyer), och ger hö och vatten + lite kraftfoder på kvällen i baljor (de behöver egentligen inte det, men det är ett bra sätt att snabbt få upp dem till foderstället så man kan räkna och visitera). De värsta bajsställena i hagen tänker jag ta med traktor då och då.
- Billigare. Har jordgolv i ligghallen, så kisset går ner i jorden i stället för att blöta ner allt spån. Det går åt väldigt lite nytt spån.
- Hästarna har alltid frisk och fin luft.
- Smidigt när man åker bort, lite jobb för hästvakten, även orutinerade människor kan ta hand om hästarna (givetvis med hästvan person i beredskap om något skulle hända).
Nackdelar:
- Det är svårt att ge en exakt foderstat om t ex vissa hästar blir tjocka och andra magrar. Men då kan man ju å andra sidan ha dem i skiljda hagar på dagen!
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag satsa på lösdrift, men även ha ett litet stall med åtminstone en box och en spilta, samt en skötselspilta och uppvärmd sadelkammare. Box och spilta skulle jag vilja ha dels för att kunna ha en häst + sällskap om det behövs inne om någon häst blir sjuk, dels för att kunna ha häst inne natten före uppvisningar och liknande.