Stall i skåne...

Sv: Stall i skåne...

kl, om man vill ha bra ridvägar så ska man söka sig till trakter med dålig jord, dvs skog eller sandjord. i dalby/tornahällestad/veberöd/södra sandby är det ju revinge slätten i närheten = klarar hästen av kor så kan man rida där, runt om tornahällestad och veberöd så har de flesta stora hagar så vitt jag sett.
underbar natur i tornahällestad också :p.
ett stort minus är ju att man får akta sig för sandkolik, men ett stort plus med sandjord är att man får en gratis ridbana i hagen :p.
(jag har inga ridvägar, inga större hagar, ingen skog man får rida i och väldigt mycket åkermark. 1mil bort är det skogs mark och där har en vän till mig stora skogs hagar, och oändliga ridvägar, lite orättvist :p)
 
Sv: Stall i skåne...

Du har flyttat till fel ände av Skåne - kom till Höör, Hässleholmstrakten så ska du få se på både kuperade, fina hagar och fina skogsvägar att rida på. Har haft häst i Malmötrakten för många år sedan och jag säger bara; ALDRIG MER, det är inget kul att ha häst på slätten eller nära storstan, helt värdelöst. Hästen vantrivdes lika mycket!
 
Sv: Stall i skåne...

Precis. Ska man ha häst i Skåne är det skogs- eller risbygden som gäller, inte slätten! Gärna en bit från närmsta samhälle, många skånska stall och ridskolor som låg lantligt för inte så länge sen ligger mitt i ett expanderande villaområde nu...

Sen kan jag tillägga att Skåne inte är stort...men skåningar anser att allt över en halvmil är lååååååååångt. :D
 
Sv: Stall i skåne...

Så sant som det är sagt!

Blev förvånad att några åkt från Flyinge till Åstorp för en pay n jump (tar väl tre kvart-en timme att köra) Dom kom uppifrån och skrattade gott, tyckte att det var rätt så nära :laugh:

Sen är det nog såhär att i Skåne så har uppfödarna uppfödning och tar hand om sto och den unga hästen. Vi som har häst köper en treåring eller färdig häst om vi inte har passande möjligheter för att hålla unghäst. Iom att det finns så många uppfödare och dessutom skickas det hit unghäster för utbildning så blir det en del "skräp" över till oss som inte siktar på elitnivå ;)

Båstad (där jag kommer ifrån) har lite mer kuperad terräng och sandmark. Fattar fortfarande inte varför jag har hästen i Ekeby med små och platta hagar :cool:
 
Sv: Stall i skåne...

Har också där, men vi har kuperade hagar med dammar, dalgång, bäckar, skogshagar osv. Har en väldig tur inser jag nu :)
 
Sv: Stall i skåne...

Munka-Ljungby har sina trevliga ställen. Fina ridvägar osv. Stått i Össjö och Kollebäckstorp. Det sistnämnade hade väl inga toppenridhus i närheten men helt fantastiska ridvägar!
 
Sv: Stall i skåne...

Har haft häst i Malmötrakten för många år sedan och jag säger bara; ALDRIG MER, det är inget kul att ha häst på slätten eller nära storstan, helt värdelöst. Hästen vantrivdes lika mycket!

Jag har hästen en liten bit från Malmö, men det är inte slätt där, ligger precis vid 2 större gods, så man får planera lite;) Dock är hagarna väldigt trista...
 
Sv: Stall i skåne...

Precis som du skriver så är Skåne inte alls bara slätt, inte ens nära Malmö/Lund. Det gäller att leta lite (och ha råd om man ska köpa :D).
 
Sv: Stall i skåne...

Jag hade min en bit från Bunkeflo - men det är ju typ HUNDRA år sen så jag vet inte ens hur det ser ut där i dag:)

Jag vet bara att vi hade EN grusväg att trada fram o tillbaka på, resten var asfalterade gator och utanför stallet var det bara stubbåkrar. Min häst som dittills hade bott i "skogstrakter" var totalt hyperstressad på dessa åkrar och det var förenat med livsfara att rida honom där. Dessutom blev JAG stressad av att veta att om han skickade av mig på åkrarna så låg det en hel hoper trafikerade vägar nära som han kunde rusa ut på.

Sen var många i stallet väldigt förtjusta i att skritta längs den där grusvägen - till ridhuset - och rida där. Jag som var van att rida mer varierad ridning tyckte att det var APtråkigt. Utevistelsen var också skittråkig, små eländiga grushagar där de fick gå några timmar om dagen.

Jag betvivlar inte att det finns bättre ställen, även nära Malmö:)
 
Sv: Stall i skåne...

Det beror på var i Skåne man befinner sig. Jag flyttade från Småland ner till Ystad/Trelleborgs-trakten för 10 år sen, vilket var en väldigt stor omställning. Så länge vi bodde i södra Skåne (hade hästen inhyrd då) fick jag acceptera små hagar och begränsade utegång. Inte ens en liten skogsdunge att rida i, alltid bara öppna fält. Vi köpte sen gård mellan Kristianstad och Lund. Bor nu i underbar bokskog med massor av ridvägar. Har 12 hektar kuperad mark för hästarna och de går ute minst 12 timmar per dygn, om de inte går på lösdrift. Finns många gårdar här ikring, tror inte priserna är så höga heller just nu iallafall. Boxplatser finns det gott om.
 
Sv: Stall i skåne...

Kl
Skåne är på många sätt när det gäller att ha häst, dessvärre verkar det vara totalt omöjligt att hitta bra stallplats om man sysslar med körning och dessutom har små ponnys :( Bor ungefär i mitten av Skåne, hade gärna haft ponnysarna i tex Höör, men det verkar inte finnas några ponnyboxar att finna (med ponnyboxar menar jag boxar med låg boxdörr så de kan se ut).
 
Sv: Stall i skåne...

nä ponny boxar tycker jag också är ovanligt om det inte är i privata stall. men sen så kan man ju alltid sätta en ponny i en storhäst box men inte en storhäst i en ponny box. men om man hittar ett bra stall med slag dörrar så kan man ju hänga av gamla dörren och ställa undan och sen bygga en ny till ponny.
min shettis står med stor dörr, men hon klättrar gärna när hon står på box under dagen( vilket händer när hon rymt och hagen ska lagas, ganska ofta tyvärr) så vill inte ha en låg dörr, ska istället se om man kan ordna en galler dörr så hon kan se ut men inte klättra över eller fastna med hovarna.
 
Sv: Stall i skåne...

Mina vill absolut inte stå med stor dörr. De vill gärna kunna se vad som händer i stallgången, annars är det lätt att det blir lite oroligt. Sedan är ju inte mina minimala shettisar, utan på runt 110, så problemet är ju inte alltid att boxdörren är hög, utan att där är galler från cirka 120 och uppåt.
 
Sv: Stall i skåne...

Men är det vanliga gångjärnsdörrar kan du ju erbjuda dig att bygga en ny dörr och byta den, det hade jag tillåtit som stallägare och är en enkel lösning.
 
Sv: Stall i skåne...

Mina vill absolut inte stå med stor dörr. De vill gärna kunna se vad som händer i stallgången, annars är det lätt att det blir lite oroligt. Sedan är ju inte mina minimala shettisar, utan på runt 110, så problemet är ju inte alltid att boxdörren är hög, utan att där är galler från cirka 120 och uppåt.

Är det "färdiginredningar" så går det på många enkelt att ändra höjd på den fasta delen av dörren genom att helt enkelt köpa nya plank och såga av dem till önskad höjd och helt enkelt flytta ner gallret (finns några som har helsvetsat galler där går det inte men många är gallret en kassett och kan då flyttas ner sen är det bara att spara de gamla planken och byta tillbaka när du flyttar igen så är dörren återställd till normalstor häst.

Eller så gör man som vi gjorde till vår shettis, hade rustika dörrar med järnram och tjockt liggande virke, vi plockade helt enkelt bort de översta plankorna och vips hade han så att han kunde ta ut huvudet i gången och samtidigt kvar en överliggare i lagom höjd för honom vilket var skönt då det var en liten hingst som gärna hade klättrat ut annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Stall i skåne...

Alltså jag hade gärna betalt för att få anpassade dörrar gjorda, men har ännu inte stött på en stallägare i krokarna som kan tänka sig detta eller ändra de befintliga (vilket jag givetvis inte kan kräva).
 
Sv: Stall i skåne...

KL
Jag ska nu flytta, och hästen ska komma hem efter betet (hon har stått i småland tills nu), och vi ska flytta till Össjö :D Där finns stora hagar och superbra ridterräng :D Bort med hagplättarna i Höganäs! Hästen blev ju galen av att stå här och hade massa olater (började gnaga på boxinredning) och anföll andra hästar, det tog 1 dag i småland (nytt ställe det med för henne) sen var hon sitt vanliga jag igen, stor rolig hage och lång utevistelse. Alla olater försvann som ett brev på posten. Härligt! Då insåg jag att hästen verkligen behöver en sån hage.
 
Sv: Stall i skåne...

Min blev likadan, jag flyttade henne 1 maj till ett stall där det är massa utevistelse, lugn och ro och framförallt dygnet-runt-bete maj-oktober som hon är van vid. Jag märkte skillnad direkt och plötsligt är den skadade hästen stark igen:)
 
Sv: Stall i skåne...

Vi bor på "slätten", skulle inte vilja ha hästar någon annanstans. Tror inte våra hästar hade velat ha massa insekter. Inte jag heller för den delen:) Nackdelen är ju tråkiga ridvägar, men man kan ju lasta hästen och köra till skog, som sagt så är det ju inga avstånd att tala om.

Det där med korta hagtider har jag inte märkt, dessutom är det ju inte så att alla skåningar har kort utevistelse till sina hästar, men med så många hästmänniskor så tätt så märks ju rötäggen mer.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 516
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp